۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دولت آنکارا و تهدید جدید پ ک ک

  • ۳۰ دی ۱۳۹۳
  • ۱۷۱ بازدید
  • ۰

پلیس ترکیه مدعی شد که پ ک ک خود را برای جنگ با دولت این کشور از بهار آینده آماده می کند.
در گزارشی که از سوی شعبه اطلاعات پلیس دیاربکر منتشر شده ،آمده است که پ ک ک به نوروز ۲۰۱۵ به عنوان نوروز جنگ می نگرد و در این خصوص برنامه ریزی هایی نیز انجام داده است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی از جمله این برنامه ها، براه انداختن تظاهرات خیابانی و بمب گذاری در کلانشهرهای ترکیه در غرب کشور و همچنین ایجاد درگیری در شرق ترکیه است .
ظاهرا” در این گزارش علت این تصمیم پ ک ک و احزاب اقماری آن ، ناشی از سرخوردگی و ناامیدی آنها از روند مذاکرات صلح آنکارا و پ ک ک است .
چندی پیش صلاح الدین دمیرتاش از سران حزب دمکراتیک خلق ها در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه سی ان ان ترک پخش شد ، به صراحت مدعی شد که حکومت از مدتها قبل برای برهم زدن روند مذاکرات طراحی و برنامه ریزی می کند.
دمیرتاش همچنین گفت که حکومت با اندیشه کنونیش نه تنها تا زمان برگزاری انتخابات عمومی نخواهد توانست مذاکرات صلح با کردها را به سرانجام برساند، بلکه دمکراسی در ترکیه نیز پسرفت خواهد داشت .
دمیرتاش از سران حزب دمکراتیک خلق ها همچنین از تصمیم این حزب برای عبور از حد نصاب ده درصدی در انتخابات پارلمانی خبر داد و گفت در این صورت تصویر کلی سیاست کشور تغییر خواهد کرد .
دمیرتاش از جمله سیاستمداران کرد ترکیه است که حد نصاب ده درصدی را میراث کودتای دهه هشتاد می داند که حزب حاکم نیز تلاشی برای تغییر آن انجام نداده است .
مقامات دولتی اما نظر دیگری دارند، آنها ظاهرا” می کوشند که تسریع روند مذاکرات صلح را در گرو اقدامات جدی تر سران پ ک ک برای برقراری صلح بدانند.
اخیرا” یالچین آکدوغان معاون نخست وزیر ترکیه در مصاحبه ای با کانال هفت تلویزیون ترکیه گفت که برای پیشرفت قابل توجه در مذاکرات صلح نیازمند پیامی جدی تر از پیام نوروز۲۰۱۳ اوجالان هستیم .
گفتنی است که اوجالان در این پیام خواستار خروج نیروهای نظامی پ ک ک از خاک ترکیه شده بود.
آکدوغان همچنین مدعی شد که در روند مذاکرات صلح مشکلات بسیاری وجود دارد و تلاشهایی برای خرابکاری در روند مذاکرات انجام می پذیرد .
باوجود این آکدوغان ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات تا انتخابات عمومی به نتیجه مثبتی برسد.وی حتی احتمال سران حزب دمکراتیک خلق ها در عبور از حد نصاب ده درصدی را کم دانست و گفت در صورتیکه آنها نتوانند از این حد نصاب عبور نمایند، احتمالا با روش های قبلی یعنی به صورت انفرادی وارد پارلمان می شوند .
در این صورت نیز حزب دمکراتیک خلق ها باز نیروی مهمی در پارلمان محسوب می شود.
از دید آکدوغان نظرات سران نظامی پ ک ک مستقر در کوههای قندیل نیز از اهمیت خاص خود برخوردار است .
بنا به گزارش پلیس ترکیه ظاهرا” نظر غالب همان نظر قندیل یعنی ادامه و یا آغاز دور جدید جنگ پ ک ک با دولت آنکارا است که چندان به حسن نیت دولت برای نتیجه رساندن مذاکرات صلح امیدوار نیست و این شاید به معنای اتمام روند مذاکرات صلح دولت با کردهای مخالف باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین