۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کمک تسلیحاتی آمریکا به اعراب در دستان کُردهای سوریه

  • ۶ آبان ۱۳۹۴
  • ۳۲۰ بازدید
  • ۰

کاخ سفید آخرهفته گذشته اعلام کرد، ایالات متحده ۵۰ تن مهمات را به اعراب سوریه جهت مبارزه با نیروهای دولت اسلامی تحویل داده است. برخی از مقامات اکنون می گویند که ائتلاف عربی جدید یک بهانه بود و همانطور که ایالات متحده در نظر گرفته بود در واقع گروه های کُرد بسیاری از تسلیحات را دریافت کرده بودند. مقامات آمریکایی و کُردها و رهبران اپوزیسیون سوریه این هفته به ما گفتند که مهمات ذکر شده برای ائتلاف عرب سوریه در نظر گرفته شده بود که به تازگی اعلام وجود کرده اما در نهایت به مسلح شدن حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه و نیروهای نظامی وابسته به آنها – که تحت عنوان واحدهای دفاع از خلق و یا YPG شناخته شده اند – ختم شده است. این واقعیت به کردها در مبارزه با نیروهای دولت اسلامی یا داعش و حفاظت و کنترل مناطق کردنشین سوریه کمک خواهد کرد.
یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا که در مورد این موضوع کار می کند به ما گفت: کاخ سفید می دانست که ائتلاف به احتمال زیاد همه تسلیحات را به کردها تحویل نمی دهد. این مقام که ایجاد ائتلاف اعراب را توطئه ای جهت مسلح کردن کردها می داند، گفت: کاخ سفید می دانست که کردها مهمات را دریافت خواهند کرد زیرا محموله ها به مناطقی ارسال می شوند که توسط کردها کنترل می شوند. این مقام افزود: ایالات متحده از ائتلاف عرب هیچ تضمینی جهت اینکه تسلیحات فقط در دستان آنها باقی بماند، دریافت نکرد.
کایل رینز، از فرماندهان فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیانیه ای به ما گفت: دولت اوباما به طور آشکارا از قصد خود جهت ارسال تسلیحات به کردها خبر نداده است. عملیات پایین انداختن هوایی موفق ما، مهمات را برای مبارزان عرب که با نیروهای دولت اسلامی عراق و شام در شمال سوریه می جنگند، فراهم نمود. اگر ایالات متحده به طور آشکارا کردها را مسلح کند، ترکیه و برخی گروههای سوری متحد آمریکا را عصبانی خواهد کرد.
یک مقام محلی کُرد این هفته به آسوشیتدپرس گفت: ایالات متحده ۱۲۰ تن مهمات و تسلیحات را برای واحدهای مدافع خلق یا YPG فراهم نموده است. واشنگتن پست نیز روز پنجشنبه گزارش داد، ترکیه سفیر آمریکا در آنکارا را احضار نموده و در مورد ارسال این مهمات و تسلیحات اعتراض نموده است ( لازم به ذکر است که دولت ترکیه به مدت طولانی با کردها تعارض و درگیری داشته است.)
یکی از مقامات کرد از گروه YPG نیز تایید کرد که سلاح و مهمات ارسال شده در این هفته، برای مسلح کردن مبارزان این گروه در نظر گرفته شده است.
Mutlu Civiroglu تحلیلگر مسائل کُردها روز پنج شنبه مصاحبه ای را منتشر کرد که در آن سیپان حمو، فرمانده YPG اذعان کرد گروهش تسلیحلات را دریافت نموده است. وی گفت: با این پشتیبانی جدید، همکاری ما در طی یک سال اخیر به سطح جدیدی رسیده و ما امیدواریم که همکاری بیشتر از این افزایش یابد و امیدواریم به طور استراتژیک همکاری داشته باشیم. آنچه ما دریافت نمودیم زیاد نیست اما این مقدار مهمات برای شروع بسیار زیاد است.
علاوه بر این، YPG خود اذعان کرده با یک ائتلاف جدید متشکل از گروههای سنی عرب و مسیحیان سوری شناخته شده تحت عنوان نیروهای دموکراتیک سوریه، همکاری می کند. یک نماینده از این گروه گفت: گروه اولین جلسه خود را روز پنجشنبه گذشته در شهرستان حسکه سوریه برگزار نمود و در آن در مورد چگونگی تقسیم مهمات ارسال شده توسط ایالات متحده بین تیپ های شورشی کُرد، عرب و مسیحی صحبت کرد.
هفته گذشته برای اولین بار دولت اوباما به ائتلاف عربی سوریه از طریق رسانه های خبری اشاره نمود. همانطور که نیویورک تایمز اشاره نمود، گروه های شورشی عرب در منطقه اذعان کردند هرگز نام چنین سازمانی را نشیده بودند، هر چند از ارسال این مهمات به آنها هیجان زده شده بودند.
مقامات ایالات متحده به ما گفتند: رهبران گروه های عرب در داخل ائتلاف، حتی اگر تیپ های مرتبط با آنها برای ایالات متحده و متحدانش شناخته شده نبودند، توسط ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفته اند. یک مقام ارشد دولت گفت: هدف از ارسال این مهمات کمک به گروههایی بود که می توانستند با نیروهای داعش در مناطقی که توسط کردها کنترل می شود از جمله رقه، مبارزه کنند.
رابرت فورد، سفیر سابق ایالات متحده در سوریه که به تازگی از سفر به منطقه بازگشته است، به ما گفت: گروه های سنی عرب در ائتلاف کاملا ناشناخته بودند و به طور آشکارا در موقعیتی نبودند که بتوانند علیه نیروهای داعش در شهرهایی مانند رقه، جایی که نیروهای دولت اسلامی دارای دهها هزار مبارز مسلح آموزش دیده است، حملات تهاجمی گسترده ترتیب دهند.
فورد افزود: گروههای عرب منطقه یا قدرتمند نبوده و یا برخی از گروهها مانند گروه مسیحی آشوری کمتر شناخته شده هستند. اما این بدان معنی نیست که آنها وجود نداشتند. این بدان معنی است که آنها تاکنون تاثیری بر عملیات و مبارزه با نیروهای دولت اسلامی نداشته اند.
فورد گفت: گروههای عرب ممکن است شناخته نشده باشند اما کردها هم به طور کامل با دستور کار ایالات متحده هماهنگ نمی باشند. آنها به هیچ وجه قصد ترک قلمرو کردستان جهت مبارزه با نیروهای دولت اسلامی را ندارند. این بدین معنی است که مسلح کردن آنها یک دستور العمل جهت مبارزه میان مدت و بلند مدت می باشد.
ترکیه عملیات نظامی خود علیه گروه های کُرد را در شمال شرقی سوریه در هفته های اخیر دو برابر کرده است. ترک ها بر این باورند که YPG در سوریه از متحدان نزدیک با پ ک ک که یکی دیگر از نیروهای مبارزه کُردند که هم دولت آمریکا و هم دولت ترکیه آن را به عنوان یک سازمان تروریستی قلمداد کرده اند.
ایالات متحده با YPG در سوریه در برخی مواقع به طور شفاف همکاری نموده است. به عنوان مثال، حملات هوایی آمریکا راه را برای مبارزان کرد جهت پس گرفتن شهر کوبانی از داعش در ماه ژانویه هموار کرد. اخیرا ایالات متحده تلاش کرده است تا ترکیه دخالت خود در سوریه را افزایش دهد؛ به این منظور، مقامات آمریکایی همکاری با YPG را به طور آشکارا بیان نمی کنند و آنرا کم اهمیت جلوه می دهند.
همکاری با گروههای کردی باعث ایجاد یک مسئله قانونی بالقوه می شود. طبق قانون، ایالات متحده از مسلح کردن گروههایی که مرتکب نقض حقوق بشر شده اند، منع شده است. روز دوشنبه گذشته سازمان عفو بین الملل گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن مبارزان واحدهای مدافع خلق، به عمد ساکنین عرب و ترکمن را از مناطقی که توسط دولت سوریه اداره می شوند، آواره نموده، خانه های آنها را آتش زده و در برخی موارد کل روستاها را ویران کرده است.
اوان بارت، مشاور ائتلاف برای سوریه دموکراتیک، یک گروه چتر مقاومت در برابر دولت سوریه، گفت: دولت اوباما نقش اعراب سنی را در ارسال مهمات اخیر به سه دلیل پررنگ کرده است: اثبات اینکه ایالات متحده هنوز یک شریک عرب سنی علیه داعش دارد، اجتناب از خشم ترکها و فاصله گرفتن ایالات متحده از متهمین نقض حقوق بشر یعنی کردها. وی گفت: ائتلاف عرب سوری و نیروی دموکراتیک سوریه برای رسیدن به سه هدف ذکر شده همکار هستند و هر دو گروه به نظر می رسد در طی چند دهه اخیر به طور مشابه فعالیت نموده اند.
کمک تسلیحاتی که توسط کاخ سفید اعلام شد، راهی جهت جبران شکست برنامه “آموزش و تجهیز” که برنامه ای جهت کمک به گروههای سنی عرب، شرکای قابل اعتماد ایالات متحده جهت مبارزه علیه نیروهای دولت اسلامی بود، محسوب می شود. اما اگر دریافت کننده تسلیحات به جای اعراب سنی، کردها باشند، نتیجه بسیار متفاوت خواهد بود؛ یک بار دیگر شکست در پیدا کردن شرکای عرب قدرتمند، یک بار دیگر تکیه به کُردها جهت مبارزه./B
منبع: بلومبرگ ویو
نویسندگان: الی لیک/ جاش روجین
ترجمه کردپرس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین