۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • کردها در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نامزد معرفی می‌کنند

کردها در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نامزد معرفی می‌کنند

  • ۹ فروردین ۱۳۹۳
  • ۳۲۵ بازدید
  • ۰

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه آگوست سال جاری برگزار می شود.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه ی جمهوریت، صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی در پاسخ به سوالات دبیر سیاسی این روزنامه در خصوص مطالبات کردهای ترکیه و موضوع خودگردانی دموکراتیک گفت:« قرار نیست وظایف شهرداری های ما فقط محدود به طراحی و اجرای شبکه ی فاضلاب، کشیدن جاده و مسائلی از این دست محدود شود. ما به دنبال آن هستیم که اختیارات شهرداری ها و نهادهای محلی ارتقا پیدا کند و کردها نیز بتوانند مسائل خود را اداره کنند و البته این به معنی جدا شدن از ترکیه نیست. اما در هر حال کردها مطالباتی دارند و لازم است که علاوه بر آموزش به زبان مادری و چاپ کتاب های درسی کُردی، خدمات شهرداری ها نیز به زبان های کُردی، ترکی، عربی و آشوری ارائه شود و ما در شهرداری های خود دست به چنین اقداماتی خواهیم زد. ما قبلا ۹۷ شهرداری به دست آورده ایم و حالا به دنبال آن هستیم که ۱۵۰ شهرداری را به دست بیاوریم که در این میان چهار شهرداری مورد نظر ما، شهرداری های مرکزی دیاربکر، ماردین، وان و شانلی اورفا است».
دبیر سیاسی جمهوریت از دمیرتاش پرسیده است: در صورتی که اردوغان درانتخابات آتی ریاست جمهوری نامزد شود، آیا از او حمایت می کنید؟ وی در پاسخ گفته است:« تصمیم گیری در خصوص چنین مساله ی حساسی در حیطه ی اراده و اختیارات جمعی حزب ماست اما اگر نظر شخصی خود مرا می خواهید، اردوغان فردی نیست که بتواند پس از رییس جمهور شدن، آغوش خود را به سوی همه ی شهروندان ترکیه بگشاید. اتفاقا در صورتی که به چنین موقعیتی برسد، جامعه را به شدت قطب بندی می کند و چنین چیزی برای ترکیه خطرناک است. ما در دور اول انتخابات نامزد مورد نظر خودمان را معرفی می کنیم تا نشان دهیم که کردها در این حوزه نیز دارای نامزد توانمند مورد نظر خود هستند اما اگر در دور اول، نامزد ما شکست بخورد، برای دور دوم و موضوع حمایت یا عدم حمایت از اردوغان تصمیمات لازم را اتخاذ می کنیم و هنوز در این مورد بحث نکرده ایم».
دمیرتاش در پایان اعلام کرد که دولت اردوغان در مسیر مذاکرات صلح با پ.ک.ک تعلل کرده و لازم است که بعد از انتخابات شهرداری ها اقدامات لازم را انجام دهد.
انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه آگوست سال جاری برگزار می شود و شواهد نشان می دهد که رجب طیب اردوغان نخست وزیر کنونی ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه در این انتخابات نامزد می شود. گفتنی است پیش از این، رییس جمهور ترکیه توسط مجلس ملی انتخاب می شد و امسال برای نخستین بار در تاریخ جمهوری ترکیه رییس جمهور این کشور با آرای مردم انتخاب می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین