۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کردهای سوریه و روابط روسیه-ترکیه

  • ۱۴ دی ۱۳۹۵
  • ۳۴۰ بازدید
  • ۰

افزایش حمایت نظامی ایالات متحده از کردهای سوریه به همکاری بیشتر روسیه و ترکیه از یک سو، و فاصله گرفتن ایالات متحده از ارتش آزاد سوریه (FSA) از سوی دیگر انجامیده است.
به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از شارپرس، تحولات شمال سوریه، از جمله حمایت روسیه از ترکیه در نبرد با دولت اسلامی عراق وشام (داعش) در شهر الباب سوریه و در عین حال افزایش انتقادات ترکیه از ایالات متحده به خاطر محدود کردن حمایت این کشور از آنکارا و در مقابل افزایش حمایت از کردهای سوریه، به تغییر نقش ها و نقشۀ اتحادها و ائتلاف ها در منطقه انجامیده است.
در همین حال افزایش حمایت روسیه از ترکیه و جبران کاهش حمایت هوایی نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده از این کشور در نبرد الباب، به کاهش روابط روسیه و کردهای سوریه منجر شده است.
نواف خلیل رئیس مرکز پژوهش های کردی در اروپا به روزنامۀ شرق الاوسط گفته مسکو پذیرفته است که کرد نیرویی قابل چشم پوشی نیست و انعکاس نظامی این امر مشهود است. در اوایل سال ۲۰۱۶ نیروهای کرد توانستند با حمایت هوایی روسیه فرودگاه مینگ در منطقۀ ریف واقع در شرق حلب و چند منطقۀ دیگر را به کنترل خود در آورند.
این حقیقت باعث شده است که کرد تنها متحد غرب در سوریه باشد و نتیجۀ آن تجهیز کردها و حمایت از آنان از جانب آمریکا است. پس از نشست های سه جانبۀ روسیه، ایران و ترکیه، کمک های نظامی ایالات متحده به کردهای سوریه تا حد بزرگترین کمک نظامی سال ۲۰۱۶ افزایش یافت.
به گفتۀ خلیل، افزایش حمایت نظامی ایالات متحده از کردهای سوریه به همکاری بیشتر روسیه و ترکیه از یک سو، و فاصله گرفتن ایالات متحده از ارتش آزاد سوریه (FSA) از سوی دیگر انجامیده است. اگرچه ایالات متحده در گذشته آموزش نظامی گروه های معارض سوری را بر عهده گرفته بود، اما توافق روسیه و ترکیه برای خروج نیروهای معرض از حلب و اعلام آتش بس، سبب شده است جنبۀ انتقاد روسیه از FSA کاهش یابد؛ چنان که فرماندهان این گروه نیز اعلام کرده اند آنها دیگر دشمن روسیه نیستند.
نواف خلیل گفت کمک تسلیحاتی ایالات متحده به یگان های مدافع خلق (YPG) و ارتش دموکراتیک سوریه (FSD)، بزرگترین کمک نظامی این کشور بوده و نقطۀ عطفی در مبارزه با داعش و حفظ مناطق آزاد شده است.
وی همچنین افزود کردها مهم ترین و بزرگترین متحد ایالات متحده در سوریه هستند و ایالات متحده حفاظت از مناطق آزاد شده را تضمین کرده است. این تضمین زمانی علنی شد که ترکیه از جرابلس به سمت منبج پیشروی کرد اما با هشدار ایالات متحده ناچار شد جهت حرکت نیروهایش را به سمت الباب تغییر دهد.
هر چند در گذشته روسیه با کردهای سوریه همکاری می کرد، اما تحولات جدید به سردی روابط دو طرف منجر شده است. به نظر نواف خلیل نزدیک شدن روسیه و ترکیه به معنای دشمنی روسیه با کردها نیست، چرا که ترکیه نمی تواند شرایط خود را به روسیه تحمیل کند.
عبدالسلام علی نمایندۀ کردستان سوریه در روسیه نیز در همین خصوص اعلام کرده است پس از توافق روسیه و ترکیه در روابط روسیه با کردها تغییراتی پیش آمده است اما آنها همچنان با مقامات روسی در ارتباط هستند و موضع کلی روسیه در قبال کردها تغییری نکرده است.
به نظر علی هماهنگی ترکیه و روسیه موقتی بوده و ارتباطی به کردها ندارد و روسیه اجازه نمی دهد ترکیه از شهر باب بیشتر پیشروی کند.
مسألۀ کردهای سوریه بیشترین تأثیر را در تیرگی روابط ایالات متحده و ترکیه داشته است. ترکیه نگران است کردهای سوریه دو کانتون عفرین و کوبانی را به هم متصل کنند. وزیر دفاع ترکیه در اظهاراتی گفته است ایالات متحده حمایت هوایی از عملیات سپر فرات را متوقف کرده و در مقابل از YPG حمایت نظامی به عمل می آورد.
ترکیه با هدف ممانعت از اتصال کانتون های کردی شمال سوریه عملیات سپر فرات را آغاز کرد. این کشور نگران است کردها در شمال سوریه اعلام استقلال کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین