۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • کردهای ترکیه به سه دلیل به حزب اردوغان رای می‌دهند

کردهای ترکیه به سه دلیل به حزب اردوغان رای می‌دهند

  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
  • ۳۱۶ بازدید
  • ۰

یکی از دلایل اقبال کردهای ترکیه به حزب عدالت و توسعه نفوذ گسترده‌ی اسلام و ارز‌ش‌های دینی در میان کردهای ترکیه است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : آلتان تان نماینده ی اسلام گرای دیاربکر و از سران حزب صلح و دموکراسی، دیشب مهمان شبکه ی تلویزیونی Rudaw بود.
وی درباره ی تحولات سیاسی جدید ترکیه گفت:« شرایط جدید و تنش سیاسی بزرگی که بین حزب عدالت و توسعه و جماعت فتح الله گولن به وجود آمده، باعث می شود آرای اردوغان با کاهش نسبی روبرو شود. اما واقعیت این است که هنوز هم بخش قابل توجهی از کردهای ترکیه آرای خود را به نفع حزب عدالت و توسعه به صندوق می اندازند».
وی در ادامه افزود:« کردهای ترکیه به سه دلیل به حزب اردوغان رای می دهند: نخست؛ هشتاد درصد از کردهای ترکیه اسلام گرا هستند، نماز می خوانند و در نبود یک حزب اسلامی کُردی آرای خود را به حزب اردوغان می دهند. دوم؛ حزب صلح و دموکراسی در اندیشه های سیاسی و حزبی خود تا حد زیادی اهمیت اسلام گرایان و کردهای دین محور را از یاد برده و برای جذب آرای آنان گام چندانی برنداشته است. سوم؛ اردوغان طی ماه های اخیر سیاست ویژه ای را در میان کردها پیش برده و چنین وانمود کرده که اگر حزب عدالت و توسعه شکست بخورد، مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک نیز فرو می ریزد و راهی برای تداوم آن وجود ندارد».
آلتان تان در پایان به این موضوع اشاره کرد که اصلاحات سیاسی موسوم به پاکت دموکراسی توخالی بوده و فواید چندانی برای کردهای ترکیه نداشته است.
التان تان پیش تر مشاور نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید ترکیه و رهبر حزب اسلامی رفاه بود. وی تنها نماینده ی اسلام گرای حزب صلح و دموکراسی است و با آن که در حزبی فعالیت می کند که به عنوان نهاد اقماری پ.ک.ک به شمار می آید، اما در بیان عقایدش، اختلاف نظراتی جدی با حزب خود دارد. نام آلتان تان به عنوان نامزد شانلی اورفا در انتخابات شهرداری های ترکیه مطرح شد اما سران حزب صلح و دموکراسی، نهایتا عثمان بایدمیر را جایگزین وی کردند و آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که بایدمیر با اختلاف ده درصدی از جلال الدین گووَنچ نامزد حزب عدالت و توسعه بازمانده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین