۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • کارشناس امنیتی: عراق از حضور پ.ک.ک در خاک خود سودی نبرد مگر نقض حاکمیت این کشور و کاهش سطح آب فرات

کارشناس امنیتی: عراق از حضور پ.ک.ک در خاک خود سودی نبرد مگر نقض حاکمیت این کشور و کاهش سطح آب فرات

  • ۵ فروردین ۱۴۰۲
  • ۱۸۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : ناظران بر این باورند که سفر محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق به آنکارا، دیدار وی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و اظهارات دو طرف، تغییر چندانی در واقعیت کنونی و خشکسالی بی سابقه عراق در نتیجه آن ایجاد نخواهد کرد. میزان ضعیف آب دریافتی از ترکیه و موافقت ترکیه افزایش سهمیه یک ماهه به پیشرفت بغداد در مورد طبقه بندی گروه کارگران کردستان ترکیه (PKK) به عنوان “سازمان تروریستی” بستگی دارد و این تصمیم منوط به عوامل تعیین کننده زیادی است. هم در تهران و هم در آنکارا.

آیا بغداد در ازای افزایش سهم خود از آب دریافتی از ترکیه تصمیم می گیرد پ ک ک را به عنوان “سازمان تروریستی” طبقه بندی کند؟

در همین راستا، کفاح محمود، نویسنده و پژوهشگر امور کردها در اظهاراتی به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت: فکر نمی‌کنم فشار ترکیه با سلاح آب بر عراق گروه کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی کند.

محمود افزود: «دولت آقای الکاظمی و دولت اقلیم کردستان قبلاً توافق کرده بودند که همه این نیروها و شبه نظامیان را از ولسوالی خارج کنند، اما با شبه نظامیان و نیروهای آن پ.ک.ک که حاضر به خروج از ولسوالی نبودند، حتی برخورد کردند. اگرچه این توافق در اجرای آن در برنامه دولتی دولت سودانی گنجانده شد.

سالم الجمیلی کارشناس امنیت ملی عراق نیز به نوبه خود می گوید: قانون اساسی عراق استفاده از خاک عراق را به عنوان نقطه آغازی برای نقض امنیت ملی کشورهای منطقه ممنوع کرده است و بر این اساس باید از هرگونه سازمان مسلح در قلمرو خود جلوگیری شود.

وی در گفت‌وگو با همین منبع افزود: عراق از حضور شاخه نظامی گروه کارگران ترکیه در خاک عراق هیچ منفعت ملی و راهبردی ندارد، ترکیه بر اساس آن به نیروهای دو گروه اجازه داده می‌شود تا انجام عملیات نظامی در خاک دو کشور در عمق ۵۰ کیلومتری برای تعقیب عناصر خرابکارانه به ویژه عناصری که از شمال منشأ دارند و عملیات تروریستی را در داخل ترکیه انجام می دهند.

الجمیلی ادامه داد: ترکیه همواره از عراق خواسته است که گروه کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد، اما در واقع برخی از گروه‌های مسلح عراقی، همانطور که اعلام کرده بود، با پ‌ک‌ک در منطقه سنجار ارتباط نزدیک دارند. اعضای آن پناهگاه امنی داشتند و همه گونه حمایت های مادی و لجستیکی را برای آنها فراهم کرد و مانع از نفوذ دستگاه سیاسی دولت شد. در دست دولت بغداد است، بنابراین دولت سودانی و اسلاف آن چشم خود را بر حضور نظامی نیمه دائم ترکیه در دهوک می بندند و در عین حال حضور پ.ک.ک در ترکیه را نادیده می گیرند.

این کارشناس امنیت ملی گفت: در مقابل این وضعیت، ترکیه از آب به عنوان ابزاری برای فشار بر بغداد استفاده کرد تا آن را به سمتی سوق دهد که در واقع ترس و نگرانی های امنیتی ترکیه را در نظر بگیرد. به ویژه بر آینده کشاورزی و بهداشت در استان های فرات میانه تأثیر گذاشت.

در مقابل، عمر الحلبوسی، تحلیلگر سیاسی عراقی، در مصاحبه خود با همین منبع معتقد است که تصمیم برای طبقه بندی پ.ک.ک به عنوان یک سازمان تروریستی در دست دولت سودان نیست، بلکه در اختیار ایران است. از گروه به عنوان کارت فشار علیه دولت ترکیه استفاده می کند و اگر دولت سودانی در این زمینه جدی بود، تصمیمات قاطعی اتخاذ می کرد.دولت ترکیه مجبور است مقدار آب مورد نیاز عراق را رها کند.

وی افزود: یکی از برجسته‌ترین کارت‌هایی که دولت‌های متوالی در عراق فعال نکردند، کارت تجارت با ترکیه است که از عراق به عنوان بازاری برای فروش کالاهای خود استفاده می‌کند و دولت سودانی این موضوع را برای حامیان ایرانی خود مطرح خواهد کرد. آنها تصمیم را تعیین خواهند کرد، همانطور که تصمیم گیری در مورد پ.ک.ک برای دولت دشوار است، زیرا در مثلث ترکیه-ایران-عراق تحت کنترل اقلیم کردستان قرار دارد.

الحلبوسی خاطرنشان کرد: سفر السودانی به ترکیه تنها یک نمایش رسانه ای است، همانطور که در تمام سفرهایش که عراق چیزی از آن عایدی نکرد و هیچ تغییری در میدان رخ نداد، بلکه اظهارات رسانه ای باقی ماند و برای آرام کردن عراقی ها استفاده شد. خیابان تا زمانی که موضوع فراموش شود و اینکه پرونده اقتصادی اگر دولت سودانی بخواهد این کار را انجام دهد شما به نفع ایران این کار را انجام می دهید یعنی موضوع از نظر سیاسی و اقتصادی به مذاکره بین ترکیه و ایران محدود می شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه سه‌شنبه گذشته از عراق خواست پ‌ک‌ک را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی کند، زیرا این گروه در مناطق ناهموار مرزی داخل عراق پناه گرفته و در مناطق تحت کنترل دولت فدرال حضور دارد.

اردوغان گفت: ما منتظر برادران عراقی خود هستیم که پ ک ک را یک سازمان تروریستی معرفی کنند و پس از آغشته شدن دستان آن به خون، سرزمین خود را از آن پاکسازی کنند.

چندین منطقه در منطقه کردستان شاهد بمباران مکرر ترکیه است و آنکارا این موضوع را با نیاز به مبارزه با گروه کارگران کردستان توجیه می کند و ترکیه اخیرا چندین عملیات نظامی را در داخل خاک عراق علیه شبه نظامیان پ ک ک انجام داده است که بغداد آن را رد کرد. و آن را نقض حاکمیت عراق دانست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *