۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • چه کسانی و با چه هدفی به جنگجویان کُرد سوری می پیوندند؟

چه کسانی و با چه هدفی به جنگجویان کُرد سوری می پیوندند؟

  • ۱۶ دی ۱۳۹۳
  • ۳۳۵ بازدید
  • ۰

پیتر داگلاس کانادایی، هنگام عبور از مرز عراق و سوریه اصرار داشت که ورود وی به سوریه دلایل انسان دوستانه دارد و برای کمک به مردم سوریه است.

انجمن بی تاوان آذربایجان فربی به نقل از کردپرس، داگلاس یکی از آن خارجیانی است که دور از چشم مقامات می خواهد در جنگ علیه ستیزه جویان داعش که هزاران نفر را کشته اند، بخش وسیعی از عراق و سوریه را تصرف کرده و در قلمرو تحت کنترل خود خلافت را اعلام کرده است، شرکت کند.

بسیاری از این جنگجویان می گویند علت حضور آنها در سوریه دلایل انسان دوستانه دارد اما از طرفی می گویند تصمیم آنها برای در دست گرفتن سلاح و جنگیدن بخاطر مردم سوریه از نظر برخی اقدامی انسان دوستانه محسوب نمی شود.

داگلاس ۶۶ ساله که  اهل ونکودر کاناداست و خود را برای عبور از رودخانه دجله و ورود به سوریه آماده کرده می گوید می خواهم علیه دولت اسلامی (داعش) بجنگم هر چند ممکن است این کار آخرین چیزی باشد که انجام می دهم. من می دانم تا ۱۰ سال آینده زوال عقل من شروع می شود و یا دچار سکته خواهم شد بنابراین می خواهم کار خوبی انجام دهم. وی می گوید برداشتن سلاح از جمله کارهایی است که وی تا حالا انجام نداده و به دنبال آن نرفته است.

تاکنون دهها نفر از کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان و انگلیس به جنگجویان کُرد که در شمال سوریه با داعش درگیر هستند، پیوسته اند.

جنگجویان کُرد سوریه یا YPG ‌آماری رسمی از تعداد خارجیانی را که به آنها پیوسته اند ارائه نکرده و محافل دانشگاهی هم می گویند دستیابی به آمار تعداد آنها سخت است. اما براساس آمار وزارت خارجه آمریکا تعداد خارجیانی که به جنگجویان کُرد پیوسته اند، در مقایسه با ۱۶۰۰۰ تبعه خارجی که از ۹۰ کشور جهان و از سال ۲۰۱۲ به داعش پیوسته اند، بسیار کم است.

سازمان ملل هشدار داده است گروههای افراطی در سوریه و عراق در حال عضوگیری از تعداد غیر قابل انتظاری از خارجیان هستند و بازگشت مجدد آنها در سالهای آینده تهدیدی جدی است.

دولتهای غربی از نزدیک جنگجویان خارجی را زیر نظر دارند اما اقدام سازمانهای پلیسی درباره آنهایی که به داعش می پیوندند و یا کسانی که وارد جرگه مقاومت کُردها می شوند و اهداف متفاوتی را دنبال می کنند، متفاوت است.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس روشن ساخت که تفاوت اساسی میان آنهایی که به خاطر کُردها می جنگند و آنهایی که در کنار داعش می جنگند، وجود دارد. قوانین انگلیس تصریح کرده است که شرکت در یک جنگ خارجی نقض قانون محسوب نمی شود و به شرایط بستگی دارد.

جیمی رید و جیمز هیوز، از نظامیان سابق پس از مدتی همراه شدن با نیروهای PYD ماه گذشته به انگلیس بازگشتند. آنها می گویند برای اهداف بشردوستانه جنگیده اند و هنگام بازگشت به کشورشان، اقدامی علیه آنها صورت نگرفته است. آنها با دیدن تصاویر اعدام دو روزنامه نگار آمریکایی و یک مددکار آمریکایی در سوریه و گرفتاری میلیونها نفر از مردم سوریه، خشمگین شده و به نیروهای کُرد پیوستند.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در انگلیس است، می گوید این گروه رادیکال سنی، ۱۸۷۵ نفر از مردم سوریه را خارج از میدانهای نبرد کشته است. بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر از مردم سوریه در جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۱ کشته شده اند.

هیوز ۲۶ ساله که ۵ سال را در ارتش انگلیس خدمت کرده به رویترز گفته است: “ما برای کمک به مردم بی گناه و ثبت مبارزه کُردها علیه داعش به آنجا رفتیم. از ما به گرمی استقبال شد همه ما را قهرمان تصور می کردند. آنها به ما افتخار می کردند من از صدها نفر که می خواهند به YPGبپیوندند، پیام دریافت کرده ام.” وی می گوید در ماههای آینده به سوریه بازمی گردد.

هنوز تعدادی از جنگجویان خارجی که همراه YPG علیه داعش می جنگند، از بیم عواقب قانونی هنگام بازگشت آنها به خانه، می خواهند ناشناس بمانند. یکی از نظامیان سابق آمریکایی که به گفته خود قبل از آمدن به روژآوا (مناطق کُردنشین سوریه) همه کارهای مالی و قانونی وی مرتب بوده می گوید ممکن است هنگام بازگشت دچار مشکل شویم.

برخی از آنها نگران نحوه بازتاب رفتن آنها به سوریه از سوی رسانه ها در کشور خود هستند و می خواهند بگویند که به طور داوطلبانه اقدام کرده و اجیر شده نیستند. بسیاری از آنها آموزش نظامی دیده اند و از طریق فیس بوک برای حضور در کنار کُردها اقدام کرده اند.

لنزو ویدینسو، تحلیلگر مطالعات بین المللی در ایتالیا می گوید ممکن است جنگجویان خارجی بگویند برای انجام کار خوبی به جنگ علیه دولت اسلامی پیوسته اند اما آنها از نظر نظامی مؤثر نیستند.

وی افزود: “مسئله پیوستن غربی ها به YPG در مقایسه با داعش پدیده ناچیزی است. ماشین عضوگیری داعش بهتر کار می کند و می توان این تأثیر را از نظر جذب تعداد نفرات به وضوح دید.”

دین پارکر، جنگجوی ۴۹ ساله آمریکایی پس از دیدن ویدئوی آتش جنگ در شنگال و قتل و اسیر گرفتن مردم این شهر از سوی داعش، به نیروهای کُرد در سوریه پیوسته است.

وی می گوید: من ترس و وحشت را در چشمان کودکی که از طریق دوربین به من نگاه می کرد، دیدم. من هیچ وقت پیش از این چنان تحت تأثیر قرار نگرفته بودم. وی این حرفها را از طریق ایمیل ارسال کرده است.

گیل روزنبرگ، یک زن کانادایی – اسرائیلی ۳۱ ساله از تل آویو در مصاحبه با رادیو اسرائیل گفته است وی به دلایل ایدئولوژی و بشردوستانه به نیروی YPG پیوسته است.

اما همه جنگجویان خارجی تحت تأثیر یک علت مشترک با نیروهای کُرد همراه نشده اند. جوردن ماتسون یک نظامی سابق آمریکایی که چهار ماه پیش به YPG پیوست، گفته است برای فرار از یک زندگی “غیرنظامی” که آنرا دوست نداشته به سوریه آمده است.

وی که اکنون در یکی از پایگاههای YPG در نزدیکی شهر دیرک در منطقه کُردنشین سوریه است به رویترز گفته است اینجا برخلاف (کانادا) همه چیز معقول است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین