۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پ.ک.ک چه می خواهد؟ / اتم محجوبیان

  • ۷ آذر ۱۳۹۴
  • ۲۰۷ بازدید
  • ۰
پ.ک.ک از آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی دست به تحولات اساسی در سیاست های خود زد و در این مسیر از حزب دموکراتیک خلق ها نیز استفاده ابزاری کرد. دلایلی که پ.ک.ک را به این تحول کشاند وضعیت سوریه و ترکیه در منطقه خاورمیانه و به وجود آمدن منطق “یا همه یا هیچ چیز” برای پ.ک.ک بود.
 اتم محجوبیان، مشاور ارشد احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در مقاله ای که در روزنامه آکشام ترکیه تحت عنوان «پ.ک.ک چه می خواهد؟» تحلیل جالبی از فعالیت های اخیر پ.ک.ک در ترکیه ارائه داده است.
در بخشی از این مقاله آمده است: در نظر بسیاری از مردم شروع تحرکات نظامی پ.ک.ک تحت عنوان “جنگ خلق انقلابی” و حفر خندق و ساخت سنگر به خصوص در مناطقی که شهرداری آنان تحت کنترل حزب دموکراتیک خلق ها است و آن هم بعد از فرستادن ۸۰ نماینده حزب دموکراتیک خلق ها به پارلمان ترکیه قابل درک نیست. ولی زمانی که پ.ک.ک این تصمیم را اتخاذ کرده بود به هیچ عنوان تصور نمی کرد که در این مسیر شکست بخورد و اگر پ.ک.ک در این راه موفق می بود اکنون بسیاری از تحلیل گران و سیاستمداران در خصوص موفقیت های پ.ک.ک و دیدگاه های آینده نگرانه این سازمان سخن می گفتند. دلیل اصلی شکست پ.ک.ک در این استراتژی که اتخاذ کرده است رفتار حکومت ترکیه نیست بلکه هوشیاری و حرکت با احتیاط مردم کرد منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه بود که این عدم موفقیت پ.ک.ک را رقم زد. در واقع پ.ک.ک نتوانست احساسات، نیازها و اولویت های هوادران خود در مناطق کردنشین ترکیه را به خوبی درک کند.
پ.ک.ک از آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی دست به تحولات اساسی در سیاست های خود زد و در این مسیر از حزب دموکراتیک خلق ها نیز استفاده ابزاری کرد. دلایلی که پ.ک.ک را به این تحول کشاند وضعیت سوریه و ترکیه در منطقه خاورمیانه و به وجود آمدن منطق “یا همه یا هیچ چیز” برای پ.ک.ک بود. در پشت پرده این انتخاب یک ترس تاریخی و احساس مسئولیت تاریخی پنهان است. احساس مسئولیتی که چنین تصور می کند از فرصت های به وجود آمده در سابق استفاده نکرده و اکنون ارزش های معنوی گذشته را درک می کند. پ.ک.ک خود می داند توجهی که اکنون هم آمریکا و هم روسیه به این سازمان کرده است زیاد به طول نخواهد انجامید. روند گذار سوریه زمانی که به پایان برسد تمام توجهات موجود از پ.ک.ک و شاخه سوری آن برداشته خواهد شد. شاید هم با اتمام این روند در سوریه پ.ک.ک با پایان تاریخی روبه رو شود به همین دلیل است که این سازمان با بررسی این موارد وارد یک راه رادیکال شده است.
امروزه برای پ.ک.ک، حزب دموکراتیک خلق ها یک ابزار مورد استفاده برای رسیدن به مقاصد سیاسی در داخل ترکیه است. حتی در سیاست های جدید پ.ک.ک منافع و خواسته های مردم کرد ترکیه نیز مطرح نیست. پ.ک.ک در حال حاضر برای تداوم موجودیت تاریخی خود آماده فدا کردن هر کسی است. هدف پ.ک.ک در حال حاضر ایجاد یک جنگ داخلی در ترکیه است. با به وجود آمدن یک جنگ داخلی در ترکیه سرنوشتی مشابه سرنوشت سوریه در انتظار این کشور است که با دخالت قدرت های خارجی پ.ک.ک خواهد توانست به مانند سوریه سرزمین هایی در این کشور را تحت کنترل خود بگیرد. حال پرسش اصلی این است: آیا این استراتژی موفق خواهد بود؟ پاسخ صحیح به این پرسش این گونه است: اگر دولت اشتباه کند بله امکان پذیر خواهد بود. حکومت باید به سرعت تمام حقوق تاریخی و فرهنگی کردهای ترکیه را به آنان بدهد، با اصلاح قانون اساسی ترکیه، حقوق و آزادی کردهای این کشور را به رسمیت بشناسد، پروژه های اجتماعی مفیدی در مناطق کردنشین ترکیه آغاز کند. تنها راه شکست دادن جنگ بدون جنگیدن این است.
منبع:کردپرس
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین