۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پ.ک.ک عامل مهاجرت گستردە شهروندان اقلیم کردستان عراق

پ.ک.ک عامل مهاجرت گستردە شهروندان اقلیم کردستان عراق

  • ۱۹ آبان ۱۴۰۰
  • ۱۳۷ بازدید
  • ۰

مسئول روابط خارجی در دولت اقلیم کردستان، حضور پ.ک.ک، در اقلیم را از عوامل اصلی مهاجرت جوانان و شهروندان از اقلیم معرفی کرد.

به گزارش انجمن بی تاوان، امروز چهارشنبه ۱۹ آبان / ۱۰ نوامبر، نشستی در وزارت امور داخلی اقلیم کردستان عراق با حضور صفین دزه یی مسئول روابط خارجی و جوتیار عادل سخنگوی دولت اقلیم کردستان و دیگر مقامات و نهادهای مربوطه برای بررسی معضل مهاجرت گسترده و روز افزون شهروندان و به ویژه جوانان از اقلیم کردستان و رسیدگی به وضعیت دشوار پناهجویان اقلیم در مرز میان بلاروس و لهستان، برگزار شد.

پس از این نشست جوتیار عادل و صفین دزه یی در نشست خبری مشترک، جزئیات این نشست و اقدامات دولت برای مقابله با مهاجرت و کمک به پناهجویان را اعلام کردند.

صفین دزه یی با اشاره به اینکه مهاجرت پدیده ای است که تمامی منطقه را در بر گرفته و وضعیت و شرایط زندگی در اقلیم نسبت به دیگر مناطق بسیار بهتر است، گفت که وجود نیروهای پ.ک.ک، در اقلیم از عوامل اصلی مهاجرت شهروندان است.

وی افزود که شهروندان ساکن در مناطق مرزی دهوک و اربیل و دامنه قندیل  و رانیه، به دلیل حضور نیروهای پ.ک.ک، در این مناطق آواره شده و نمی توانند به مناطق محل سکونت خود بازگردند و امور روزمره و کشاورزی و دامداری خود رسیدگی کنند.

همچنین تاکید کرد که حضور پ.ک.ک، مانع از خدمات رسانی به این مناطق و عمران و آبادانی و سرمایه گذاری در آن ها شده و به همین دلیل ساکنان آن راه مهاجرت را در پیش می گیرند.

دزه یی گفت که دولت اقلیم با کنسولگری ها و نمایندگان بلاروس از جمله سفیر این کشور در ترکیه در تماس است و درخواست کرده این کشور کمک های هرچند موقتی را در اختیار پناهجویان قرار دهد.

وی تاکید کرد که اقدامات لازم را برای بازگرداندن پناهجویانی که خواستار بازگشت به اقلیم هستند انجام می دهند و دولت  عراق نیز بودجه ای را برای این منظور در نظر گرفته، اما هیچ پناهجویی به اجبار بازگردانده نمی شود.

وی خاطر نشان ساخت که موضوع پناهجویان تبدیل به کارت فشار سیاسی میان بلاروس، لهستان و اتحادیه اروپا شده و قاچاقچیان نیز با جان انسان ها معامله می کنند.

جوتیار عادل نیز با اشاره به این که مهاجرت تبدیل به قاچاق انسان شده، گفت که دولت اقلیم از طریق اجرای اصلاحات و ایجاد ۱۲۰ هزار فرصت  شغلی و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی و حل مشکل پرداخت حقوق به کارمندان و حقوق بگیران،  برای  جلوگیری از مهاجرت شهروندان تلاش کرده و اکنون مهاجرت از گذشته کمتر شده است.

وی افزود که اربیل با دولت مرکزی عراق برای حل معضل مهاجرت و رفع مشکلات پناهجویان در بلاروس همکاری می کند.

همچنین اشاره کرد که بعضی جریان های سیاسی برای تحریک احساسات مردم از موضوع مهاجرت جوانان بهره برداری سیاسی می کنند.

  مهاجرت گسترده جوانان و شهروندان از اقلیم کردستان و شرایط دشوار آنان در راه مهاجرت واکنش های بسیاری را در اقلیم به دنبال داشته و برخی احزاب و شخصیت ها ناتوانی دولت در تامین نیازهای جوانان و ایجاد فرصت های شغلی و امکانات رفاهی برای آنان را عامل این مهاجرت ها می دانند.

دولت اقلیم و دولت مرکزی عراق نیز اعلام کرده اند تمامی همکاری های لازم را با پناهجویانی که داوطلبانه قصد بازگشت به عراق و اقلیم را دارند، انجام ادده و امکانات بازگشت آنان را فراهم می کنند.

مسروربارزانی نخست ویزر اقلیم کردستان نیز در واکنش به موج جدید مهاجرت جوانان و شهروندان اقلیم، طی پیامی اعلام کرده مشکل جوانان این است که تفکری میان آنان رواج یافته که می گوید این سرزمین متعلق به یک نفر است و جایی برای جوانان در آن وجود ندارد و باید آن را ترک کنند و به دلیل این تفکر اشتباه جوانان علاقه ای به خاک و میهن خود نداشته و دچار ناامیدی شده اند و از آنان خواست به میهن خود عشق ورزیده و مهاجرت نکنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *