۱۸ شهریور ۱۴۰۳

پ.ک.ک آفت بزرگی برای کُردهاست

  • ۵ آذر ۱۴۰۱
  • ۲۸۹ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : دولت ترکیه دائماً در منطقه اقلیم کردستان عراق و در شمال سوریه به دلیل حضور پ.ک.ک عملیات انجام می دهد. فراتر از عملیات در شمال سوریه، به مناطق و شهرها حمله کرد و مناطق حاکمیتی را برای خود ایجاد کرد و در روزهای اخیر عملیات هوایی گسترده ای را در منطقه اقلیم کردستان و در سوریه انجام داد که باز هم به دلیل حضور پ.ک.ک بوده است.همچنین اعلام کرده است که عملیات زمینی برای اشغال مناطق و شهرهای جدید در شمال سوریه را آغاز خواهد کرد.

پ.ک.ک پس از هر عملیاتی مجدداً با نادیده گرفتن مسئولیت و گناه خود و بدون انجام کارهایش با وارونه جلوه دادن حقایق، کوری و حماقت خود را نشان داد که کردها را به طور کلی و سازمان های کردستانی را مسئول عملیات دولت ترکیه می داند.

پ.ک.ک در عراق و در سوریه هم یک سازمان تروریستی است و هم خارجی و اشغالگر. با استفاده از این دو بخش، جنگی را علیه دولت ترکیه با نتیجه نامشخص به راه انداخته و همواره به کردها آسیب می رساند و باعث کشتار جوانان کرد می شود.

برای چندین دهه، دولت ترکیه عملیات نظامی را در عراق و در سوریه انجام می دهد و مناطقی از حاکمیت را به دلیل پ.ک.ک ایجاد می کند. پ ک ک این واقعیت را نمی بیند. دیگران را مقصر می داند جز خودش. همه کردها می دانند که پ.ک.ک مسئول این وضعیت است. نه تنها برای کردها دردسر ایجاد کرده است، بلکه هر ثانیه، هر دقیقه و هر روز به کردها آسیب می رساند.

آخرین عملیات هوایی همه جانبه دولت ترکیه نیز بخشی از آن است و عملیات زمینی برنامه ریزی شده مانند حرکتی علیه سایر مناطق و شهرهای کردستان در عفرین، سرکانی، گره سپی است.

بسته به این وضعیت، برخی از واقعیت ها را باید کردها ببینند و پ.ک.ک باید موشکافی شود.

۱-PKK یک سازمان تروریستی و متجاوز خارجی در عراق و در سوریه است. مطابق با قوانین بین المللی است که دولت ترکیه به عملیات علیه اقدامات مسلحانه این بخش ها علیه دولت ترکیه متوسل می شود. بنابراین، آخرین عملیات هوایی از سوی آمریکا، روسیه و برخی از کشورهای اروپایی مشروع تلقی شد.

۲- از حقوق بین الملل که بگذریم، قدرت دولت ترکیه در برابر پ.ک.ک با تسلط دولت ترکیه بر عفرین، سرکانی، گره اسپی و سایر مناطق ظهور کرده است. در این مرحله، از آنجایی که دولت ترکیه دولتی است که سیستم دفاعی توسعه یافته ای دارد و در جنگ ها پیروز شده است، امکان جلوگیری از عملیات زمینی آتی برای پ.ک.ک وجود ندارد.

۳- آمریکا و روسیه در گذشته نتوانستند مانع از ایجاد حاکمیت دولت ترکیه در مناطق و شهرها شوند، باید بنشینند و با ترکیه توافق کنند. آنها مجبور شدند در مورد دور شدن ۳۰ کیلومتری پ.ک.ک/پی.ی.د از مرزها به ترک ها امتیاز بدهند. در مرحله کنونی به نظر نمی رسد که آنها بتوانند از شرایط جنگ اوکراین و روسیه جلوگیری کنند.

۴- همچنین مشاهده می شود که تزی که تاکنون آمریکا مطرح کرده است، اینکه این افسانه که پ.ک.ک و PYD سازمان های جداگانه هستند، فرو ریخته است، آمریکا نمی تواند خارج از PYD عمل کند، بنابراین مانع اتحاد کردها می شود و اینکه آنها در موقعیتی هستند که می توانند با ایدئولوژی PKK و رهبر آن عمل کنند. به نظر من، موضع گیری های متفاوت پنتاگون و کاخ سفید در آمریکا در جریان آخرین عملیات هوایی ترکیه و عملیات زمینی که قرار است انجام شود، هشداری برای PKK/PYD است.

۵- این واقعیت غیرقابل انکار است که دولت فدرال عراق و ایالت فدرال کردستان با PKK راحت تر از دولت ترکیه هستند. آنها می دانند که پ ک ک بیشتر از دولت ترکیه به آنها آسیب می زند. همچنین بدیهی است که پیمان شنگال به دلیل سازمان های تروریستی مانند پ.ک.ک اجرا نشد. پ‌ک‌ک می‌خواهد دولت فدرال کردستان را نابود کند، مجلس، دولت، رهبران کردستان و احزاب سیاسی را مشروع نمی‌داند و می‌خواهد آنها را نابود کند. اینکه روستائیانی که روستاها را اشغال کرده بودند به آنها اجازه تولید نمی دادند، بچه های کرد را می دزدیدند، از کردها اخاذی می کردند و مرتکب قتل می شدند، یک واقعیت مشهور است.

به همین دلایل، درخواست خروج پ‌ک‌ک از عراق از جمله خواسته‌های آنها است. PKK دردسر بزرگی است. به عنوان یک سازمان عملیاتی، به عنوان پیشگام و پیش پاکسازی برای دولت ترکیه عمل می کند. بنابراین حضور پ.ک.ک در عراق و سوریه مشروع نیست و باید آنجا را ترک کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین