۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • پیدایش گروه های تکفیری و جهادی در کردستان /عوامل پیوستن کُردها به گروه های تکفیری

پیدایش گروه های تکفیری و جهادی در کردستان /عوامل پیوستن کُردها به گروه های تکفیری

  • ۲۶ آبان ۱۳۹۴
  • ۳۲۰ بازدید
  • ۰

سرویس بین المل انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : ادیان و فرقه های نوظهور و احزاب جدایی طلب از موضوعات مهم مناطق کردنشین در خاورمیانه است که متاسفانه آسیب های اجتماعی این دو پدیده ی شوم  کردستان عراق ،سوریه ، ترکیه و ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

اقوام کُرد  همواره در طول تاریخ قربانی سیاست های تروریستی در منطقه خاورمیانه شده اند، فقر سیاسی و عدم تشخیص افکار منفی  رهبران کُرد ،مردم کردستان را از زندگی های اجتماعی  و کانون خانواده دور ساخته و آنها را در دل کوه ها و دره ها جایی داده است.  زندگی توام با مشکلات و سختی های فراوان و همچنین خشونت  که محصولی از  رهبران کُرد به مردم  مظلوم و رنج دیده ای کردستان است

احزاب جدایی طلب و نژاد پرست کُردی و گروه های جهادی و تکفری دو معقوله ای که متاسفانه  مردم کردستان بدلیل عدم  آگاهی و بصیرت به سوی انان گرایش دارند.

احزابی همچون پژاک و پ ک ک با افکار ناسیونالیستی و مانفیست کردستان بزرگ  و گروه های جهادی با بهره مندی از تعصبات دینی و مذهبی زمینه گرایش کردها در این فرقه ها  فراهم ساخته اند.

در این مقاله نگاهی به عوامل گرایش کُردها به گروه های تکفیری و جهادی داشته تا  سیاست های فریبکارنه و شوم  این فرقه برای مردم کردستان شفاف و روشن شود.

فارغ از موقعیت جغرافیایی کردستان به خاطر وجود کوهستان های مرتفع خاصه در منطقه هورامان ، کردستان به خاطر داشتن اداره نسبتا سکولار و دمکراتیک همواره برای بی ثبات کنندگان افراطی یک هدف سیاسی وسوسه انگیز بوده است ، مضافا بر این عوامل، بقایای تفکر اخوان ، گسترش مفاهیم جهاد و احیای خلافت اسلامی توسط اسلامگرایان ، یاریگریهای مصلحتی ، ارتباط بسیار نزدیک رهبران مذهبی کردستان عراق با رهبران جهادی عرب و افغان و خلا قدرت مرکزی و حمله امریکا به عراق، کردستان را به بستری مناسب جهت ایجاد اقدامات جهادی و نیز تاسیس «امارت اسلامی بیاره» در منطقه هورامان کردستان عراق ، در سال ۲۰۰۱ فراهم ساخت.

اگرچه شماری از رهبران گروه های سلفی کردستان عراق توسط امریکا کشته شدند یا به حبس متهم افتادند، اما بقایای تفکر سلفی-جهادی همچنان در کردستان عراق باقی ماند چنانکه در جنگ کردها با داعش به شهادت خود مراکز رسمی اقلیم کردستان ، قریب ۵۰۰ کرد به گروه داعش پیوسته و فارغ از کشته شدن برخی از آنان، همچنان در کنار داعش مشغول کشتن، مثله کردن و سربریدن کردها و پیشمرگان اقلیم کردستان عراق هستند . انتشار تصویر عمل فجیع سربریدن هشام سورچی، پیشمرگ اسیر شده (که دارای ۱۰ فرزند است) توسط یکی از اعضای کرد داعش، نشانی بر تدوام وجود بقایای تفکر افراطی در میان کردهای کردستان عراق و نیز پیامی به جهانیان بود که این گروه خوفناک و شبکه پیچیده آدمکشانش را باید جدی گرفت.

امروزه داعش به عنوان یکی از مهمترین پدیدههای مساله ساز تاریخ سیاسی قرن بیست و یکم ، بخش وسیعی از جهان و خاصه خاورمیانه را متحمل هزینه های گزافی مادی و معنوی و مهمتر از همه دچار تنش و بحران فراگیری ساخته است . کانون اصلی این گروه جهادی و تکفیری، اگرچه امروزه در بخش هایی از خاک سوریه ،کردستان عراق ، لیبی و نیجریه است اما شواهد بیانگر این واقعیت است که داعش، دارای شبکه های وسیعی از اعضای افراطی و شگفتی در سرتاسر جهان است و هیج کشور و منطقه و گروه غیر خودی حتا مسلمانان ناوفادار و کماعتنا به آموزه های داعش، از حملات مرگبار و اقدامات نامنتظره ایی چون سوزاندن ، مثله کردن و سر بریدن ، مصون و ایمن نیستند.

کردستان اگرچه یکی از کانون های اصلی حملات مدام و رعبآمیز این گروه جهادی خوفناک است ، اما شماری از خود کردها نیز از  دو  منطقه کردستان عراق و ایران به این گروه پیوسته و شوربختانه در کنار دیگر اعضای داعش به بهانه گسترش قلمرو خودخوانده خلافت اسلامی ابوبکر بغدادی در کردستان عراق و سوریه ، روزانه در ارتکاب اعمال نامتعارف و شنیع این گروه، سهیم و فعال هستند.

اینک پرسش اساسی که فراروی دنبال کنندگان این پدیده و مساله غیرمنتظره قرار می گیرد، منشا و عوامل دخیل در پیوستن این بخش از کردها به گروه های جهادی است و به عبارتی یکی از مسائل اساسی در این راستا این پرسش اساسی است که چه عواملی موجب پیوستن کردها به این گروه جهادی-تکفیری شده که به نابودی کردها و انسانیت و ارزشهای انسانی برخاستهاند ؟

همانطور که ذکر شد فارغ از تاثیر عوامل روانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی متعدد در پیوستن شماری از کردها به داعش، می توان یکی از عوامل دخیل در این مهم را بقایای فکری و فیزیکی گروه های جهادی در کردستان را خاصه افکار وهابیت و سلفیت  و تبلیغات نسبتا آزاد سلفیها را در کردستان عراق جستجو کرد که خود البته ریشه در تفکر  آل سعود  و ریشه های عمیق آن در کردستان عراق دارد چرا که اغلب رهبران گروه جهادی به نحوی مرتبط و وابسته به افکار وهابی  هستند.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین