۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پژاک فرزند نامشروع پ ک ک

  • ۱۷ فروردین ۱۳۹۴
  • ۳۲۶ بازدید
  • ۰

تاریخچه و نحوه شکل گیری گروهک پ‍‍ژاک

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :اوایل دهه ۷۰ میلادی، دانشجویان کرد و با شاخه جوانان انقلابی احزاب در ترکیه به نام انجمن تحصیلکردگان دموکرات وطن پرست آنکارا به رهبری عبداله اوجالان فارغ التحصیل دانشکده علوم سیاسی اعلام موجودیت کرده و به صورت مخفی فعالیت خود را آغاز نمودند.این تشکل دانشجویی دارای افکار ماکسیستی بود.

این گروه در سال ۱۹۷۴ نام خود را به “apoucas” یعنی پیروان اپو تغییر داد.گروه مذکور در سال ۱۹۷۵ فعالیت سیاسی خود را در کردستان ترکیه آغار کردند و در سال ۱۹۷۷ منشوری را تحت عنوان مسیر انقلاب کردستان منتشر کرده و در سال ۱۹۷۸ پس از تقویت ایدوئولوژی و تشکیلات خود و نفوذ بیشتردر میان قشر تحصیلکرده به طور رسمی به جذب کارگران کردستان (p.k.k) تغییر نام داد.

این حزب پس از ۲ سال فعالیت سیاسی و به علت داشتن تفکرات ناسیونالیستی و تجزیه طلبی و به دنبال کودتای سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹شمسی) در ترکیه غیر قانونی اعلام و فعالیت آن ممنوع شد.

به دنبال این موضوع، حزب مرکز فعالیت خود را به ناچار از ترکیه خارج و به لبنان و سوریه انتقال داد.در مدت چند سال اقامت در لبنان و سوریه پس جذب نیرو و ایجاد سازمان نظامی به علت اختلاف دیدگاهها وشعارهای جدایی طلبانه، مشی جنگ مسلحانه را برگزیده و در سال ۱۹۸۴ رسماً وارد مبارزه مسلحانه با دولت ترکیه شد و شرق و جنوب ترکیه را محل تاخت و تاز خود قرار داد.

عبداله اوجالان عضو مؤسس و دبیر کل حذب تا سال ۱۹۹۹ مستقیما فرماندهی گروه را بر عهده داشت تا اینکه در اسفند ۱۳۷۷(۱۹۹۹م) توسط سازمان اطلاعاتی ترکیه (میت) با کمک موساد در یکی از کشورهای افریقایی دستگیر و به ترکیه انتقال و به زندان محکوم شد.

در نیمه دوم سال ۲۰۰۳(۱۳۸۲) با برگزاری کنگره دوم ،k.D.k به کنگره خلق کردستان (کهک) تغییر نام داد.این حزب همزمان با اعلام موجودیت در راستای کاهش از مشکلات داخلی و همچنین رسیدن به هدف اصلی و نهانی خود که تشکیل کردستان بزرگ می باشد،اقدام به تاسس حزب هایی به ظاهر مستقل برای هریک از کرستان ها کرد و شاخه ایرانی آن را با نام حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) اعلام موجودیت کرد.

مخفف نام این گروه در ادبیات کردی پژاک برگرفته از نخستین حرف هر کلمه (پارتی ژیانی ئازادی کوردستان)می باشد. پژاک مرزهای جغرافیایی بین مناطق کرد نشین عراق، جنوب غرب کردستان، مناطق کردنشین ترکیه به عنوان شمال کردستان و مناطق کردنشین سوریه به عنوان غرب کردستان نام برد.

ویژگی های تشکیلاتی پژاک موجب شده است که به علت آموزش ها و انضباط تشکیلاتی حاکم بر آن، نسبت به سایر گروههای کرد فعال در ایران از ریزش کمتری برخوردار باشد.

حوزه مورد نظر پژاک در ایران علاوه بر استان ها و مناطق مرزنشین و کردنشین غرب کشور، بخش وسیعی از استان های قزوین، زنجان، همدان، کرمانشاه و خراسان را در بر گرفته است و به همین دلیل است که پژاک تمامی اطلاعیه ها و بیانیه های خود را به ۲ زبان کردی و فارسی منتشر می کند.

 

اهداف پ.پ.ک به صورت کلان:

۱٫ دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی

۲٫ مخالفت با نظام جمهوری اسلامی

۳٫ نفوذ و عضو گیری

۴٫ دین گریزی و آلودگی اخلاقی

۵٫ اخاذی و ایجاد مزاحمت برای مرز نشینان

۶٫ افزایش قاچاق

۷٫ متوسل شدن و ارتباط با بیگانگان

۸٫ تلاش برای حاکمیت نظام کنفدرالیسم و دموکراتیک

اهداف اصلی پ‍ژاک(بر اساس اساسنامه) :

کنگره اول پژاک پس از ۸ روز فعالیت به کار خود پایان داد و در این کنگره موارد زیر به عنوان برنامه و اهداف اصلی به تصویب رسید:

۱٫ تلاش برای گذر از نظام دین سالار

۲٫ از میان برداشتن حاکمت دین از رژیم ایران

۳٫ تاسیس جمهوری فدرال دموکراتیک ایران

۴٫ تشکیل سیستم فدرالی در ایران

۵٫ تغییر قانون اساسی ایران

۶٫ اتحاد با نیروهای دموکراسی خواه

۷٫ اتحاد میان خلق کرد

۸٫ پیشبرد مبارزات آزادی زن بر مبنای ایدوئولوژی رهایی زن

۹٫ تلاش برای تامین حقوق و آزادی های کلیه اقشار بخش های کرد نشین

۱۰٫ چاره یابی مسأله کرد در چارچوب اتحاد دموکراتیک آزاد خلق ها

۱۱٫ از میان برداشتن تاثیرات نظام فئودالی و پیش برد زندگی آزاد و دموکراتیک در شرق کردستان

۱۲٫ تلاش برای برقراری ارتباط آزادانه میان خلق کرد ایران و همکاری با جنبش های آزادی خواه منطقه برای رسیدن به فدراسیون استراژتیک خاورمیانه

 

جنایات گروهک پژاک:

۱٫ به شهادت رساندن بسیجی صلح الدین چوپان اهل روستای اشناک شهرستان سلماس(سال ۸۵)

۲٫ شهادت سروان حاج علیرضا طالعی ،ابراهیمی و شکری و همرزمانشان در سال ۸۶

۳٫ ضرب و شتم فردی به نام علی شکری اهل روستای داراب شهرستان سلماس سال۸۶

۴٫ شهادت جمعی از پرسنل تی ۲ل۳۱ مکانیزه عاشورا سال ۸۷

۵٫ به شهادت رساندن بسیجیان خسرو پرورده-جهان مامدی و ظلمات مامدی در سال ۸۸

۶٫ به شهادت رساندن بسیجی محمد طالبی

۷٫ شهادت جمعی از پرسنل هنگ مرزی سال ۸۹

۸٫ گروگانگیری افراد بسیجی و ضرب و شتم انان برای اجبار آنان به عدم همکاری با سپاه و بسیج در طول سالیان متمادی

۹٫ و…

 

شگرد های گروهک پژاک :

۱٫ مطرح کردن گروه به عنوان مدافع حقوق کرد.

۲٫ تشکیل و سازماندهی هسته های مخفی از قشر جوانان و دانشجویان.

۳٫ راه اندازی و فعال کردن کمیته زنان که یکی از کمیته های فعال پژاک می باشد.

۴٫ طرح شعار فریبنده کردستان بزرگ با هدف جذب جوانان و نخبگان منطقه.

۵٫ انجلام عملیات نظامی به خصوص برابر نیروهای ناجا به جهت کسب وجهه مردمی

۶٫ و….

 

همسویی با صهیونیسم:

در تفکر این حذب نوعی قرابت و همسانی میان تفکر صهیونیسم و کردگرایی مبتنی بر برگزیده بودن این دو نسل و اینده ساز بودن، رسالت تاریخی و قرابت در سرنوشت مشترک هر دو وجود دارد.

به همین دلیل معتقدند که باید پیوند مشترکی میان حکومت شمال عراق و اسرائیل ایجاد شود.

و در یک مقابسه میان نظام های موجود در خاورمیانه اعتقاد دارند که رژیم صهیونیستی دارای دموکراسی استحکام یافته ای است که باعث قوت این رژیم می باشد. و اگر کشور های منطقه در نتیجه اصلاحات جدی و دموکراتیزاسیون در راستای حل مشکلات خود با اسرائیل گام بر ندارد ،به وضع عراق دچار خواهند شد.

مهمترین دیدگاه های” پ.ک.ک ” پیرامون صهیونیسم:

۱٫ قرابت و نزدیکی خاص میان برگزیدگان فرزندان اسرائیل و کرد وجود دارد.

۲٫ کرد، ن‍ژاد برگزیده و همراه صهیونیسم فرزندان بنی اسرائیل می باشد.

۳٫ آنها معتقدند که تاکنون هر انچه که ماموریت صهیونیسم بوده باید به کرد واگذار شود.

۴٫ تفکر”پ.ک.ک” نشانه های روشنی از تاثیر پذیری از تئورسین های یهودی دارد و تفکر پژاک که حصول فلسفه فکری مبتنی بر بینش صهیونیزم است.

۵٫ پژاک معتقد است که باید پیوند مشترک بین حکومت شمال عراق و اسرائیل ایجاد شود.

۶٫ و…

 

نقشه امریکا برای کردستان بزرگ

دین از نظر اوجالان:

در این بخش به ذکر چند مورد از نظرات اوجالان (موسس پ.ک.ک)در مورد دین می پردازیم:

۱٫ بدون شک دین هم یک پدیده دنیوی است اما جنبه سحرآمیز اصطلاحات و قدمت ان ایجاب می کند که بیشتر جنبه تقدس داشته باشد.

۲٫ محصول اساسی ادیان تک خدایی خاورمیانه، دولت فئودالی قرون وسطی است.

۳٫ ایه ها و سنت هایی که حضرت محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) در معنای “به خدا شرک نورزید،در کار خدا دخالت نکنید،خدا از همه ما حساب خواهد خواست اما به کسی حساب نمی دهد.” بر زبان رانده، آگاهانه یا ناآگاهانه، موجب گشودن راه به سوی ریاست دولت های سلطنتی، پادشاهی و امارتی قرون وسطی شده است. قران از این منظر یک بیانیه (مانیفست) دولت است.

۴٫ سومین مانیفست بزرگ در تاریخ “قرآن” است. این اثر که از نزدیک نظرات و مشاهدات حضرت محمد(صلی الله علیه و اله و سلم) در رابطه با جامعه، فامیل و عشایر آن روز عرب از یکی ار کتاب های تورات (عهد عتیق) و تفسیر انجیل سرچشمه می گیرد به نوعی در حکم اعلامیه مشروطه خواهی برای جامعه فئودالی قرون وسطی است.

۵٫ دین نیز به ابزاری برای بدنام کردن تبدیل شده است. قبل از هرچیز حوا به عنوان اولین زن گنهکار محسوب شده است که با فریب دادن ادم باعث اخراج او از بهشت شد.

۶٫ اگر خاورمیانه توسط اسلام به مقاومت بپردازد غیر از سمبلیسم بودن کاری از پیش نخواهد برد. اسلام حداکثر تولید و بهره وری خود را در قرن ۸-۱۲ ارائه کرده است. پسمانده های ان پوسته ای بیش نیست. انقدر خارج از زمان قرار دارد که نمی تواند اصلاح گردد و مقاومت ۳۰ سال اخیر ان ساختگی است.

 

زن و خانواده از نظر اوجالان :

در این قسمت نیز به برخی دیدگاه های اوجالان در مورد زن و خانواده می پردازیم:

۱٫ ادیان تک خدایی این امر (حبس زن در قفس خانه و خانواده )را به عنوان فرمان خداوندی به حساب می اوردند.

۲٫ مهریه ارزش او را تعین می کند و بهای زن با قیمت “پول” سنجیده می شود.

۳٫ سهم موسی در سنت حضرت ابراهیم این است که زن را به طور حتمی زیر سلطه خود قرار داده است.

۴٫ در نظر حضرت داوود و سلیمان زن تنها وسیله عیش و خوشگذرانی یک طرفه است و بس.

۵٫ در پادشاهی عبرانی در قبل و بعد از دوره سال های ۱۰۰۰ ق.م شاهد حضور فرهنگ گسترده حرمسرا در زمان داوود و سلیمان هستیم.

۶٫ در بین چندین هزار پیامبر حتی پیامبر زن نیز وجود ندارد.

۷٫ روابط میان ابراهیم با سارا و هاجر بیانگر تایید و تصویب برتری مرد نسبت به زن از طرف دین است. پدرسالاری کاملا مستقل شده است. ازدواج با چندین زن روا دانسته می شود.

۸٫ با اینکه برای هر کاری دستمزدی در نظر گرفته می شود اما حاملگی، بزرگ کردن بچه و همه نوع کارهای خانه بدون دست مزد است، برای عمل جنسی مرد بودن هم دستمزدی ندارد. در بسیاری از خانه های خصوصی حتی به میزان مزدی که در فاحشه خانه ها به زن می دهند ارزشی برای زن قائل نمی شوند.

۹٫ زن در میان ۲ فرهنگ “porn”و فرهنگ چادر سیاه، حیران مانده و دچار حیرت عجیبی شده است.

 

نتیجه گیری و ارزیابی:

با توجه به اینکه احزابی مثل پژاک از بسترهایی چون فقر اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی جامعه استفاده می کنند، لذا لازم است که نظام حکومتی به تامین عدالت اجتماعی در همه ابعاد ان در سراسر کشور به خصوص مناطق محروم اهتمام ویژه اشته باشد.

اطلاع رسانی واقعی و موثر از مجموعه خدمات فراوان نظام و طومار بلند کارهای عمرانی و اقتصادی انجام شده در مناطق محروم ازدیگر کارهایی است که دولت باید انجام دهد.

ایجاد و تقویت ارتباط با نخبگان و به خصوص قشر روحانی و علمای دینی کردها و انجام روشنگری درباره ماهیت کمونیستی و ضد اخلاقی وضد دینی پژاک و نیز تبیین دیدگاه واقعی اسلام درباره زن بسیار ضروری است.

افشای نیمه پنهان این گروهک و برملاکردن ارتباطات مختلف با امریکا، رژیم صهیونیستی و زمانی صدام حسین و حزب بعث در کشتار مردم کرد ایران و عراق که باید در سطح وسیعی صورت بگیرد.

“پ.ک.ک “و خلف نامشروع ان” پژاک” برخلاف باور های دینی مردم کرد ،هیچ اعتقادی به مبانی دینی و مذهبی نداشته و کاملا معتقد به اصول فکری مارکسیسم هستند و البته چهره ضد دینی خود را از اطلاع مردم دور نگه داشته اند.به نظر می رسد که بانیان فکری این جریان از یک حماقت فکری و سیاسی عمیق رنج می برند که موج خروشان اسلامک خواهی و روند رو به رشد اسلام گرایی را در سطح جهان نمی بینند.

گروهک پژاک که یکی از ابزار های امریکابرای به وجود اوردن و نشان دادن گسست قومیتی در ایران می باشد، اینده ای در کردستان ایران ندارد. اگرچه به علت حضور امریکا و اسرائیل در منطقه و در چتر حمایتی ان ،چند صباحی با دست زدن به اقدامات تروریستی اعلام حضور کرده اند و به علت وابستگی به غرب و بیگانگان همانند سایر احزاب کردی چپگرای وابسته به شرق و غرب با هوشمندی رهبران سیاسی و امنیتی کشور و مردم مسلمان و انقلابی کرد در مناطق کردنشین ره به جایی نخواهد برد و شکست خواهند خورد؛ چنانکه زمزمه های شکست بوضوح دیده می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *