۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پژاک در اسناد ویکی لیکس

  • ۱ آبان ۱۳۹۷
  • ۳۶۷ بازدید
  • ۰

در سندی دیگر که مربوط به دیدار فرمانده یکی از گروههای کرد متحد آمریکا با مقامات نظامی آمریکا در عراق است؛ وی ضمن یادآوری تلاش آمریکا برای ناامن کردن مرزهای ایران بهوسیله کمک به پژاک، آمادگی خود جهت کمک به آمریکا در این زمینه را به مقامات نظامی آمریکایی اعلام میکند.

به گزارش سرویس بین المل انجمن بی تاوان :یکی از مهمترین این اسناد ویکی لیکس ، گزارش مربوط به ملاقات «میر داگان» رئیس وقت سازمان جاسوسی اسرائیل(موساد) و «نیکلاس برنز» معاون وزیر امورخارجه آمریکا در دولت بوش است. بنابر این گزارش در این ملاقات داگان راه مقابله با ایران را ناآرامیهای قومی و در پی آن تجزیه خاک ایران دانسته است.

وی در این گفتگو تاکید ویژه‌ای بر گروههای مسلح تجزیه طلب کرد میکند که تنها نمونه خارجی آن گروهک تروریستی پژاک است. داگان در این گفتگو تصریح میکند که گروههای فوق آماده روی آوردن به خشونت و حرکات تروریستی هستند.

سند دیگر در این رابطه مربوط به گزارشی محرمانه از سفارت آمریکا در ترکیه است؛ این سند به دیداری بین یک ژنرال بلندپایه آمریکایی و یک ژنرال بلندپایه ارتش ترکیه اختصاص دارد.

در این دیدار ژنرال ترک به ژنرال آمریکایی یادآوری میکند که نیروهای ارتش ترکیه موفق شدهاند فیلمی را از یکی از کمپهای پژاک و پکک در کوههای «قندیل» تهیه کنند که در آن گروهی از جمله تعدادی سرباز آمریکایی در حال تحویل آذوقه و مهمات به نیروهای پژاک و پکک هستند. ژنرال ترک این موضوع را نیز یادآور شده است که این فیلم را به ژنرالهای آمریکایی نیز نشان داده است.

سندی دیگر مربوط به سفارت آمریکا در عراق است؛ آن گونه که در این سند آورده شده هنگامی که رابطین سفارت، از نماینده دولت اقلیم کردستان عراق درخواست می کنند که مانع از فعالیت پ.ک.ک. شوند، وی از آنچه آن را استانداردهای دوگانه امریکا می خواندانتقاد کرده و به آن ها یادآوری می کندکهآمریکایی ها خود پژاک و مجاهدین خلق(منافقین) را مورد حمایت قرار داده و به آن هااجازه می دهند آزادانه در خاک عراق به فعالیت بپردازند.

در سندی دیگر که مربوط به دیدار فرمانده یکی از گروههای کرد متحد آمریکا با مقامات نظامی آمریکا در عراق است؛ وی ضمن یادآوری تلاش آمریکا برای ناامن کردن مرزهای ایران بهوسیله کمک به پژاک، آمادگی خود جهت کمک به آمریکا در این زمینه را به مقامات نظامی آمریکایی اعلام میکند.
در سند بعدی به مصاحبه مشاور رئیس جمهور سابق آمریکا با یکی از رسانههای ترکیه پرداخته می شود. وی در این مصاحبه یادآور میشود که آمریکا چشمان خود را بر روی فعالیتهای پکک بسته است و خودِ آمریکا پژاک را با ایران درگیر کرده است.

سندی دیگر نیز به بازتاب گزارش معروف «سیمور هرش» در ترکیه میپردازد؛ سیمور هرش روزنامهنگار معروف آمریکایی در مقالهای مفصل، آمریکا را حامی اصلی پژاک معرفی کرده و پرده از حمایتهای آمریکا از پژاک برداشته بود.

در این سند سفارت آمریکا در ترکیه به تحلیل بازتابهای این گزارش در رسانههای ترکیه میپردازد و بیان میدارد که تا چه اندازه گزارش «هرش» با اقبال و نظر مساعد رسانههای ترکیه روبرو شده است.

همچنین در سندی دیگر سفارت ترکیه به گزارشی از بازتاب رسانههای ترکیه پرداخته است که در آن از رفت و آمد مکرر هلی کوپترهای آمریکایی به کمپهای پکک و پژاک و همچنین حمایت کامل آمریکا از پژاک جهت ایجاد آشوب و تخریب زیر ساختها در ایران پرده برداشته شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین