۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • مصاحبه
  • >
  • پژاک جمال اسماعیلی را که برای کار به عراق رفته بود در منطقه قلادزه ربوده است

پژاک جمال اسماعیلی را که برای کار به عراق رفته بود در منطقه قلادزه ربوده است

  • ۲۳ آبان ۱۴۰۰
  • ۳۳۱ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، گروهک تروریستی پ.ک.ک و پژاک برای ادامه بقای خود از همه ترفندها استفاده می کند. همچنان که می دانیم با تنگ شدن عرصه میدانی کردستان ترکیه و ایران گروهک برای جبران خسارت انسانی و اقتصادی خود از فضای ایجاد شده در عراق و بخصوص در کردستان عراق بهره می گیرد.

بنا به تحقیقاتی که صورت گرفت مشاهده کردیم که گروهک تروریستی پژاک از ایرانی هایی که برای کار به شمال عراق و در شهرهای سلیمانیه و رانیه و پنجوین و کلار و خانقین و کرکوک و اربیل مشغول کار هستند، سوء استفاده کرده و با پوشش های گوناگون در بین کارگران نفوذ می کنند و از افراد جوان می خواهند که به گروه جذب شوند.

در پی تحقیقات صورت گرفته شده و با ارتباط با خانواده های قربانیان روئیت شد که بیشتر این افراد برای کار به شهرهای قلادزه و سلیمانیه رفته بودند و بعد از مدتی خانوادها از فرزندشان اطلاعی نمی یابند و بعدا مشخص شده که گروهک انها را با بهانه های گوناگون به کوه می کشاند و با گرفتن عکس و فیلم از انها و بعدا انها را مجبور می کند که به گروه جذب شوند و عده ای را نیز برای دوره های اموزشی به کوه می برند و انها را دچار بحران روانی کرده و به انها می گویند اگر “دختران می توانند در کوه بمانند چرا شما نمی مانید ” و با این گفتمان ها جوانان را تحریک کرده که تن به ماندن بدهند.

عناصر گروهک تروریستی پ.ک.ک و پژاک در بعضی جاها تحت عنوان “جمع اوری کمک به ایزدی ها از کارگران پول جمع می کنند و حتی در بیشتر جاه ها نیز از شرکت ها نیز باج می گیرند وبه همین علت چندین شرکت نتوانستند به کارشان ادامه دهد.

با مصاحبه هایی که با کارگران ایرانی در عراق صورت گرفت یکی از کارگران بنام “احسان “اهل ارومیه نحوه رفتار عناصر گروهک را بازگوکرده است :

دو دختر عصر حوالی ساعت ۵ به منزل ما امدند و مشخص بود که انها از قبل درباره ما خبر گرفته بودند و می دانستند که ما اهل کجا هستیم. آن ها ابتدا خودرا معرفی کردند که از طرف پژاک امده اند. آن ها در باره وضعیت جنگ با ترکیه و داعش و شنگال حرف زدند و بعدا گفتند که هرکس به ما کمک می کند شماها هم باید به ما کمک مالی کنید و ما این کمک را به شنگال می دهیم و همیشه خاصیت مردانگی ما را سرزنش می کردند و ما را تحریک می کردند که زندگی شما نوعی بردگی است و شما ها چرا ملحق نمی شوید و بعدا که من گفتم :خانم من زن و بچه دارم از من فاصله گرفتند و بیشتر با افراد نوجوان و جوانها حرف می زدند و من فهمیدم که انها درصدد هستند با ایجاد جوی عاطفی از جوانان بهره برداری کنند و شماره تلفن های ما را تک به تک می گرفتند و در اخر گفتند که ما یک هفته دیگه می آییم و کمک ها را جمع اوری می کنیم و من بعد از دو روز از شرکت تسویه حساب خواستم و فورا به ایران برگشتم و بعدا فهمیدم که جند تا از جوانان را جذب کرده اند.

گروهک پژاک با سوء استفاده از ایرانی ها انها را با ترفندهایی مانند “دعوت برای شام یا دعوت به رستوران و کافه ها و یا دعوت به متینگها و راهپیمایی ها و مناسبتهای گوناگون انها را تحت تاثیر خود قرار می دهند و از انها بهره برداری می کنند.

در کردستان عراق علیرغم اینکه نیروهای اسایش اقلیم می دانند که گروهک تخریباتی را در منطقه ایجاد می کند عکس العملی نشان نمی دهند و سالیانه گروهک تروریستی  پ ک ک/پژاک میلیون ها تومان پول از شرکت ها و کارخانه ها و پیمانکاران و کارگران پول جمع اوری می کنند. مثلا در منطقه گاره نزدیک شهر آکری و باکرمان که منطقه ای نفت خیز است  بعلت اینکه این منطقه تحت کنترل پ ک ک است یک شرکت متعلق به کشور کره نتوانست در این منطقه دست به حفاری بزند و پ ک ک در خواست ۳۵درصد سهم از شرکت کرده بود و به همین علت در انجا حفاری صورت نگرفت.

جمال اسماعیلی از دیگر شهروندان ایرانی اهل مهاباد است که در سال ۹۳ برای کار عازم اقلیم کردستان عراق می شود.خانواده تا سال ۹۷ مدام با جمال ارتباط گرفته و جویای احوال او می شدند.تا اینکه از سال ۹۷ نامبرده مفقود شده و با پیگیری های بعمل آمده مشخص می شود که عناصر گروهک تروریستی پ.ک.ک و پژاک وی را در منطقه قلادزه عراق ربوده و به قندیل منتقل کرده اند.پیگیری های خانواده برای برگرداندن جمال را به جایی نمی برد و اینک هیچ خبری از زنده یا مرده بودن جمال اسماعیلی در درسترس نیست.

پدر و مادر پیر و سالخورده جمال اسماعیلی همچنان چشم به راه فرزندشان بوده و از نهادهای ذیربط برای بازگرداندن پسرشان درخواست کمک کرده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین