۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پژاک از منظر آمریکا فقط یک تروریست خوب است

  • ۹ فروردین ۱۴۰۰
  • ۲۹۷ بازدید
  • ۰

حمایت ایالات متحده از گروه های تروریستی مانند پژاک با نظارت بر فعالیت این گروه ها به راحتی قابل اثبات است. ایالات متحده بسیاری از اهداف مشترک را با چنین گروه های تروریستی از جمله مقابله با ایران مشترک دارد. PJAK از نظر ایالات متحده فقط یک تروریست خوب است.

پژاک در سال ۲۰۰۴ ، یک سال پس از حمله آمریکا به عراق ، به وجود آمد. و از آن زمان زیر بینی نیروهای آمریکایی رشد کرده است. گزارش های متعددی وجود دارد که حاکی از روابط مداوم بین ایالات متحده و پژاک است. پژاک از پیشرفته ترین فن آوری های نظامی و ارتباطی ارائه شده توسط سرویس های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا برخوردار است.

بهروز طهماسبی ، یکی از اعضای سابق پ.ک.ک و سپس پژاک می گوید: “تشکیل PJAK در پ.ک.ک به ورود ایالات متحده به خاورمیانه برمی گردد. این در مورد یک توافق سیاسی بین پ.ک.ک و ایالات متحده بود. وقتی شبه نظامیان پ.ک.ک در سال ۱۹۹۹ از جنگ کنار رفتند و عبدالله اوجالان نیز دستگیر شد ، آنها نتوانستند با آمریکا روبرو شوند و اسلحه بردارند. بنابراین برای کاهش فشار ایالات متحده ، پ ک ک با تشکیل پژاک که برای مبارزه با ایران در نظر گرفته شده بود ، به واشنگتن چراغ سبز نشان داد. ”

عثمان اوجالان ، رهبر پیشین پ.ک.ک ، می گوید: “پ ک ک قصد داشت از طریق تأسیس پژاک با حمایت ایالات متحده به ایران نفوذ کند. به عبارت دیگر ، PJAK با هدف دخالت در امور ایران ایجاد شد. ” رهبر سابق گروه تروریستی همچنین معتقد است: “ایالات متحده از تأسیس PJAK خوشحال بود. این پشتیبانی کامل از گروه مبارز بود و مانع از اقدام کردستان عراق علیه آنها شد. این امر به پ.ک.ک و پژاک اجازه می دهد تا آزادانه از طریق کوههای قندیل در نزدیکی مرز ایران و ترکیه فعالیت کنند. ”

رابرت بائر ، عامل سابق سازمان سیا که سالها در شمال عراق کار می کرد و با صحنه سیاسی کردها ارتباط قوی دارد ، به اشپیگل گفت: “من می فهمم که ایالات متحده اطلاعاتی را به پژاک ارائه می دهد تا بتوانند در هر شرایطی از خود محافظت کنند. درگیری با ایرانیان. این اطلاعات حفاظت از نیروها از طریق نیروهای دلتا به آنها داده می شود. ”

PJAK تروریست به عنوان فرزند نامشروع حضور ایالات متحده در منطقه ، همیشه از پشتیبانی سیاسی ، مالی و نظامی استراتژیک ایالات متحده و متحدانش و همچنین سرویس های اطلاعاتی این کشورها بهره مند شده است. با وجود این واقعیت ، روابط ایالات متحده و PJAK همیشه پنهان ، غیررسمی و حتی انکار شده است. مهمترین دلایلی که ایالات متحده تلاش می کند روابط خود را با پژاک پنهان کند عبارتند از: و طبیعت خشن ، تروریستی و تجزیه طلبانه فعالیت های پژاک که می تواند باعث افزایش نفرت عمومی علیه ایالات متحده شود.

اسناد انحصاری در سالهای اخیر یافت می شود که هیچ شکی در رابطه روابط ایالات متحده و پژاک باقی نمی گذارد. از جمله این اسناد ، ویکیلیکس برخی از کابلهای دیپلماتیک سفارت آمریکا در ترکیه و عراق را فاش کرده است که شامل نکات جالبی در مورد روابط آمریکا و پژاک است.

گزارش یکی از مهمترین این کابلها ، گزارش ملاقات میان میر داگان (رئیس سابق سرویس اطلاعاتی اسرائیل) و نیکولاس برنز ، معاون وزیر خارجه در دولت بوش است. بر اساس این گزارش ، داگان درگیری های قومی و جنبش های جدایی طلبانه را راهی برای مقابله با ایران پیشنهاد داده بود. وی در آن جلسه تأکید ویژه ای بر گروههای جدایی طلب کرد داشته است. تنها گروه تجزیه طلب فعال در ایران ، پژاک است. و داگان تأکید کرد که گروه های مذکور برای انجام فعالیت های تروریستی آماده هستند.

گزارش محرمانه سفارت آمریکا در ترکیه یکی دیگر از موارد آشکار است. این گزارش درباره جلسه ای میان یک ژنرال عالی رتبه آمریکایی و یک ژنرال ترک است. ژنرال ترک به همتای آمریکایی خود یادآوری می کند که نیروهای وی موفق شده اند از یکی از اردوگاههای PJAK و PKK در کوههای قندیل فیلمی بگیرند ، جایی که تعدادی از سربازان آمریکایی مقداری مواد غذایی و مهماتی را به تروریست ها تحویل می دهند.

گزارش دیگر مربوط به سفارت آمریکا در عراق است. در این گزارش ذکر شده است که در جلسه ای بین نمایندگان سفارت آمریکا و دولت کردستان عراق ، هنگامی که از نماینده کرد درخواست می شود فعالیت های پ.ک.ک در اقلیم کردستان را متوقف کند ، وی از استاندارد دوگانه آمریکا انتقاد می کند و حمایت ایالات متحده از PJAK و سازمان مجاهدین خلق در عراق.

کابل دیگر گزارشی از ملاقات یک فرمانده کرد با مقامات نظامی ایالات متحده در عراق است. این فرمانده کرد بار دیگر با کمک به پژاک به تلاش های آمریکا برای ناامنی در مرزهای ایران تأکید می کند و آمادگی خود را برای کمک به ایالات متحده برای رسیدن به این هدف اعلام می کند.

علی رغم اینکه ایالات متحده از زمان تأسیس پژاک تاکنون از آن پشتیبانی کرده است ، پژاک هنوز در لیست سازمان های تروریستی خارجی ایالات متحده باقی مانده است. ایالات متحده با به رسمیت شناختن پژاک به عنوان یک سازمان تروریستی ، خود را در برابر هرگونه انتقاد اخلاقی محافظت می کند. ویلیام بیمان ، نویسنده مردم شناس و کارشناس خاورمیانه ، معتقد است این واقعیت که PJAK در لیست سازمان های تروریستی ایالات متحده قرار دارد ، مانع از تأمین بودجه ایالات متحده به این گروه نشده است. “

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین