۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • مصاحبه
  • >
  • پای درد و دل خانواده ایرج جعفری عضو کشته شده گروهک تروریستی پ.ک.ک/پژاک

پای درد و دل خانواده ایرج جعفری عضو کشته شده گروهک تروریستی پ.ک.ک/پژاک

  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۵۴۷ بازدید
  • ۰

میزان محرومیت و فقر در مناطق مرزی دورافتاده کشور مانند آذربایجان غربی، فراتر از اعدادی است که به‌صورت آمار داده شوند.

چرا بیشتر مردم این استان چهارفصل باوجود منابع معدنی ارزشمند، آب و هوایی کم‌نظیر، منابع کشاورزی غنی و … در فقر زندگی می‌کنند؟

در کشورهای مختلف امنیت و ثبات کشور با موانع متعددی روبرو هست امنیت مرزهای غربی و شمال غربی کشور به خصوص مرزهای استان آذربایجان غربی به علت ویژگی های خاص اقلیمی مذهبی قومی و جغرافیایی همواره برای کشور چالش آفرین بوده است. رواج و گسترش اقتصاد قاچاقی و مافیا گونه در استان شکل‌گیری اقتصاد نایمن نقش مسکن گونه نهادی کمیته امداد و بهزیستی همجواری در مناطق مرزی و سیاست های نامطلوب مرزی و ناامنی های آن نابرابری های اجتماعی و احساس محرومیت نسبی ناکارآمدی نهادی و حکومتی توسعه نامتوازن و نابرابری‌های منطقه حاشیه نشینی محرومیت و بیکاری و تبعیض در استان بازنمای منفی رسانه‌ای و عدم به کارگیری از افراد مطلع و بومی از جمله اصلی ترین شرایط و عواملی می باشند که برای گسترش فقر و ناامنی در مناطق مرزی استان آذربایجان غربی پیوند ناگسستنی دارند.
سازمان تروریستی پکیج یکی از گروه‌های تروریستی فعال در مناطق کردنشین ایران است که در سالیان اخیر با نفوذ بین شهروندان و انجام عملیات تروریستی همچنین ربایش کودکان و نوجوانان کم سن و سال سبب ایجاد ناامنی در مناطق شمال غرب کشور شده است.

شمال غرب ایران در طول دهه های گذشته به دلیل شرایط سیاسی اجتماعی این مناطق همواره محل فعالیت گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی با ایدئولوژی و گرایش‌های مختلف بوده است که در سایه حمایت برخی کشورها زمینه نا امنی مناطق کردنشین ایران را فراهم آورده اند برخی از این گروه ها و سازمان ها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و از این طریق باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم منطقه می شوند

گروه تروریستی پ ک ک و پژاک با طیفی وسیع از اقدامات تروریستی در مناطق شمال غرب فعالیت دارد و با انجام عملیات‌های تروریستی متعدد مشکلاتی برای ساکنان منطقه به وجود آورده است گسترش فعالیت تروریستی پ ک ک و پژاک در مناطق شمال غرب ایران و هم مرز با ترکیه و عراق از چالش‌های امنیتی به حساب می‌آید درگیری با نیروهای نظامی و انتظامی حمله به تاسیسات و اماکن عمومی از جمله خطوط انتقال گاز به همراه تبلیغات شدید روانی همچنین ربایش کودکان و نوجوانان کم سن و سال در مناطق شمال غرب کشور از اقدامات این گروه تروریستی بوده است
نبود زیرساخت‌های مناسب جاده ها و امکانات رفاهی مطلوب و خوب در شهرهای مرزی مردم این مناطق را با گرفتاری های اقتصادی معیشتی و بیکاری مواجه ساخته است.

در همین راستا عصر امروز خبرنگار انجمن بی تاوان، به طور مفصل پای درد و دل خانواده ایرج جعفری از اعضای سابق گروهک تروریستی پ.ک.ک/پژاک نشسته است.

ایرج جعفری فرزند سنار از شهروندان اهل چالدران بود که در سال ۷۶ در شهرستان ماکو متولد شد.بعدها به همراه خانواده عازم چالدران گردید.

شنیدن وضعیت زندگی ایرج قلب هر شنونده ای را به درد می اورد.او بچه درسخوانی بود به گونه ای که حتی از دانشگاه هم قبول شده بود.

اما باز هم فقر و نداری و فقدان پدر و مادر سرنوشت او را به گونه دیگری رقم زد.

ایرج در سن ۱۸ سالگی یعنی سال ۹۴ بعد از تحمل شرایط بسیار شدید روانی و فرار از این شرایط پای در راه بی بازگشتی میگذارد و در آخر نیز قربانی تصمیم عجولانه خود می شود.

ایرج جعفری در سال ۲۰۱۹ در منطقه بسیار صعب العبور تندورک ترکیه در صفوف پ.ک.ک کشته می شود.

بدون شک شرایط بسیار بد معیشتی خانواده علت اصلی پیوستن ایرج به گروه تروریستی پ.ک.ک بوده است.موضوع پیوستن نوجوانان انقدر در منطقه مورد توجه بوده است که خبرنگار ما از هرکسی علت پیوستن نوجوانان به پ.ک.ک و پژاک را می پرسید، بزرگان منطقه بدون شک فقر مادی و فرهنگی‌‌را عامل اصلی این موضوع می دانستند.

به اذعان اهالی منطقه، تعدادی از جوانان روستا به دلیل شرایط بد معیشتی و سوء استفاده عوامل گروهک تروریستی پ.ک.ک و پژاک از شرایط موجود ان ها را فریب داده و به این سازمان تروریستی ملحق شده اند.خوشبختانه تعدادی از جوانان با مشاهده شرایط گروهک موفق به فرار شده اند و اما تعدادی دیگر نظیر ایرج در جنگ نامربوط پ.ک.ک و ترکیه کشته شده و حتی جنازه آن ها نیز به خانواده شان نرسیده است.

همین شرایط موصوف بعلاوه فقدان پدر و مادر باعث شده است ایرج جعفری که در سن هیجانی تصمیم گیری قرار داشته چنین تصمیم اشتباهی را بگیرد.

هرچند این شرایط نمی تواند دلیلی بر پیوستن ایرج به گروهک تروریستی پ.ک.ک و پژاک باشد.چرا که خواهران و برادران وی با ادامه تحصیل هم اکنون در رشته های خوب دانشگاهی تحصیل می کنند و به دنبال رقم زدن آینده ای متفاوت تر از سرنوشت ایرج هستند.

شایان ذکر است که اهالی محترم منطقه ضمن اعلام انزجار و تنفر از اشرار و گروهک های تروریستی به ویژه سازمان تروریستی پ.ک.ک و پژاک گلایه هایی را نسبت به مسئولان دولتی و نظامی داشته اند که انجمن بی تاوان به عنوان سازمان مردم نهاد و از میان مردم بر خود ضروری می داند که تک تک مسائل و موضوعات مطرح شده در جمع صمیمانه را به سمع و نظر مسئولان رسانده و تا حاصل شدن نتیجه مورد قبول مردم منطقه دست از تلاش و پیگیری برندارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *