۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پایگاه پ.ک.ک در اروپا!

  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۴۰۲ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : سوئد یکی از پایگاه های اصلی سازمان تروریستی پ.ک.ک در اروپا است. گزارشی با عنوان “ساختار PKK در اروپا” که توسط SETA منتشر شده است حقیقت سوئد را آشکار می کند.

سوئد، یکی از پایگاه های اصلی سازمان تروریستی پ.ک.ک در اروپا است. علاوه بر سازمان‌های چتر سازمان‌های غیردولتی که توسط سازمان تروریستی در اروپا تأسیس شده‌اند، مرکز ارگان‌های رسانه‌ای این سازمان نیز سوئد است. گزارشی با عنوان «ساختار PKK در اروپا» که توسط بنیاد تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی (SETA) منتشر شده است، حاوی جزئیات قابل توجهی درباره سوئد است.

اولین حمایت در سال ۱۹۸۰

پ‌ک‌ک پس از دهه ۱۹۸۰ با به دست آوردن فرصت نفوذ بر جمعیت کرد منشاء، کار بر روی «ساخت پایگاه توده‌ای» در سوئد را آغاز کرد. ۳۰ تروریست که زیرساخت های این سازمان را تشکیل دادند، در اطراف اتحادیه ملی کردستان دمکراتیک و انجمن فرهنگی سوئدی-کردی تجمع کردند. اینها از سال ۱۹۸۳ توسط دولت سوئد حمایت شده است.

برخی از اعضای سازمان که به مرور زمان در سوئد اقامت گزیدند، به انتقاد از سازمان پرداختند. پس از سال ۱۹۸۳، مخالفان پ‌ک‌ک در یک سری قتل‌ها کشته شدند. به دلیل اعدام ها، پ.ک.ک در لیست تروریستی قرار گرفت و ۱۸ نفر از کشور اخراج شدند. از سوی دیگر، پ‌ک‌ک با ترور اولوف پالمه، نخست‌وزیر سوئد، پاسخ داد. (تروریست شمدین ساکیک همچنین اعتراف کرد که حسن حایری گولر با اسم رمز “هارون” به دستور اوجالان این حمله را انجام داده است.

پ‌ک‌ک که اروپا را به مناطق و استان‌ها تقسیم کرد، سوئد را به «استان اسکاندیناوی» پ‌ک‌ک متصل کرد. علاوه بر این، پ‌ک‌ک در سال ۱۹۹۳ ساختار چتر کنفدراسیون اتحادیه‌های کردی اروپایی (KON-KURD) را که مقر آن در بلژیک است، تأسیس کرد. بنابراین، دوازده کشور مختلف به KON-KURD متصل شدند. در سال ۱۹۹۴ شورای کردهای سوئد در استکهلم تأسیس شد.

مرکز فرهنگی کرد سوئد که از سال ۱۹۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده است، شامل بیش از ۲۰ انجمن وابسته به پ.ک.ک است. تلاش برای عضوگیری و مشروعیت بخشیدن به PKK از طریق به اصطلاح فرهنگ، هنر و سایر فعالیت های اجتماعی صورت می گیرد.

این سازمان درآمد قابل توجهی در سوئد از طریق دزدی، قاچاق اسلحه، خرید و فروش مواد مخدر و دزدی به دست می آورد.

سوئد همچنین میزبان ارگان های رسانه ای پ.ک.ک است. نوروز تی وی، روناهی و آرین تی وی از ارگان های پخش این سازمان در این کشور هستند. این سازمان ها نیز با نام های مختلف از دولت سوئد کمک مالی دریافت می کنند. (در سال ۱۳۸۸ مبلغ ۱ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۸۶۶ یورو به تلویزیون نوروزی اهدا شد.)

مرکز جامعه کردهای دموکراتیک سوئد که از پ ک ک حمایت می کند نیز در راستای همان اهداف شورا عمل می کند.این ساختار در حال حاضر ۸۰۰۰۰ یورو بودجه از وزارت تحقیقات و آموزش سوئد دریافت می کند.

پ‌ک‌ک با بهره‌گیری از خلأهای موجود در سوئد، تجارت غیرقانونی اسلحه را تسریع بخشید. این سازمان تسلیحاتی را که از اینجا تهیه کرده بود به ساختار روستایی فرستاد. در آگوست ۲۰۱۷، در جریان عملیات نیروهای مسلح ترکیه در شرناک اولودره، یک موشک ضد زره از نوع AT-4 با منشاء سوئدی کشف و ضبط شد. در عملیات‌های دیگر، تعداد زیادی سلاح که متعلق به سوئد بود کشف و ضبط شد.

سازمان بسیاری از کودکان را در سوئد فریب داد و آنها را به گروه کوهستانی اضافه کرد. در گزارشی که توسط بنیاد بین‌المللی رادا بارنن تهیه شده، نوشته شده است که پ‌ک‌ک که مدارس سوئد را به دام انداخته است، به کودکان زیر ۱۸ سال تحت عنوان «کمپ تابستانی» آموزش ترور می‌دهد. مشخص شد که تنها در دهه ۹۰ بیش از ۵۰ کودک توسط سازمان به ستاد کوهستان در عراق و ترکیه اعزام شده اند.

در میان تروریست های خارجی در صفوف PKK/YPG در سوریه، سوئدی های زیادی وجود دارند. حتی “گردان اسکاندیناوی” متشکل از شهروندان سوئدی زیر چتر سازمان ایجاد شد.

پ ک ک در عرصه سیاسی و پارلمان سوئد نیز نمایندگی دارد. در حالی که این سازمان بیشتر در احزاب چپ فعال است، حزبی به نام حزب زندگی آزاد دارد. آمینه کاکاباوه که یک معاون مستقل در کشور است، اوین چتین از حزب سوسیال دموکرات، یکبون آلپ از حزب چپ، اوین اینجر از معاون پارلمان اروپا، ادا دوزونکولوس سیاستمداران حامی این سازمان هستند. مشخص است که این اسامی از اردوگاه های سازمان در عراق بازدید کرده اند.

نه تنها دولت سوئد، بلکه بسیاری از نهادهای سیاسی در این کشور از این سازمان حمایت می کنند. به ویژه، گروه های سیاسی مانند سبزها/گروه همبستگی آزادی اروپا و چپ متحد اروپایی/چپ سبز اسکاندیناوی که توسط احزاب چپ تشکیل شده اند، فعالانه از پ ک ک حمایت می کنند. اعضای این احزاب در حال سازماندهی اقداماتی علیه عملیات برون مرزی ترکیه هستند که در آن خواستار حذف PKK از لیست تروریستی و عفو رهبر تروریست اوجالان هستند.

ساختار سوریه پ.ک.ک سوئد نیز از PKK/PYD حمایت زیادی می کند. PKK/PYD/ در سال ۲۰۱۶ با مجوز مقامات سوئدی یک دفتر نمایندگی در پایتخت استکهلم افتتاح کرد. در واقع، نسرین عبدالله، که رئیس سازمان به اصطلاح زنان PYD، YPJ بود، با پیتر هالتکویست، وزیر دفاع سوئد در آن زمان ملاقات کرد و اعضای مجروح PYD در سوئد مداوا شدند.درخواست کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *