۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • پایه های حکومت نئوعثمانی اردوغان با نافرجامی کودتا بنا نهاده شد

پایه های حکومت نئوعثمانی اردوغان با نافرجامی کودتا بنا نهاده شد

  • ۲۷ تیر ۱۳۹۵
  • ۳۴۲ بازدید
  • ۰

سرویس بین المل انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :هر چند تنش های ترکیه صرفا چند ساعت به طول انجامید، اما پیامدها و تبعات منفی آن تا ماه ها و سال ها این کشور را رها نخواهد کرد.
پاکسازی ارتش از وجود مخالفان و استقرار سیستم ریاست جمهوری می تواند با سناریوی نافرجام کودتا مرتبط باشد. کودتای که بیش از ۱۲ ساعت عمر نداشت .
از شاخصه های مهم کودتا ، به محض اعلام حکومت نظامی و کودتا بایستی مقامات و سران موجود در راس قدرت را دستگیر و اختیارات کشور را به دست گرفت ، ولی کودتا در ترکیه برعکس قوانین کودتا بوده و به جای دستگیری سران حکومت مردم عادی را ضرب و شتم کرده اند.

اما در حالی که کفه تحولات میدانی به نفع کودتاگران سنگینی می کرد، چند عامل در کنار هم اردوغان از این مهلکه نجات داد.

در وهله نخست عملیات روانی گسترده رسانه ای دولت اردوغان، حضور هواداران در خیابان ها و همچنین تضعیف روحیه طرف مقابل را در پی داشت. تکیه بر این جوسازی ها با محوریت برخی رسانه های غیردولتی ظرفیتی بود که ظاهرا نیروهای کودتا در برنامه ریزی های خود از آن غافل بودند فلذا نیمه های شب به طور سراسیمه به فکر اشغال دفاتر روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی افتادند.

از سوی دیگر انسجام نیروهای سیاسی و نپیوستن چهره ها و جریان های شاخص مخالف دولت به جریان کودتا نیز دیگر برگ برنده اردوغان در تحولات شب گذشته بود.

این در حالی بود که از جانب کودتاگران نیز تمایل چندانی برای اعمال خشونت بی حد و حصر دیده نمی شد.

البته علاوه بر موارد مذکور، اقدامات اردوغان طی سال های اخیر از جمله نزدیکی به آمریکا، پاکسازی ارتش و دست و پا کردن بدنه اجتماعی بواسطه شعارهای پوپولیستی نیز بدون شک در کاهش آسیب پذیری وی موثر بوده است.

البته برخی تحلیلگران احتمال اطلاع اردوغان از وقوع کودتا و مدیریت آن به نحوی که زمینه ساز تقویت جایگاه سیاسی خود و پاکسازی کشور از نفوذی ها باشد را دور از انتظار نمی دانند.

البته میدان داری ژاندارمری و نیروی هوایی که تا حد قابل توجهی تحت نفوذ گولن بودند و عدم همراهی سایر قوای نظامی با آنان، ظن طرح ریزی کودتا توسط جریان گولن را تقویت می کند.

روزنامه کیهان شش سال قبل در یادداشتی با عنوان «خطر اسلام میانه رو» به اردوغان توصیه کرده بود مراقب “فتح الله گولن نفوذی” باشد.

به هر عنوان شواهد نشان می دهد تلاش مخالفان اردوغان برای به قدرت رسیدن را باید شکست خورده و ناموفق دانست.

هر چند تنش های ترکیه صرفا چند ساعت به طول انجامید، اما پیامدها و تبعات منفی آن تا ماه ها و سال ها این کشور را رها نخواهد کرد.

مردم به امنیت کشور بدبین شده اند و لطمات جدی به صنعت توریسم این کشور وارد شده است. دولت اردوغان از سقوط جان سالم به در برده است، اما این کودتا می تواند سرآغاز مسیری باشد که ترکیه را به پرتگاه بی ثباتی اقتصادی و تنش های جان فرسای داخلی سوق دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین