۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • پایان سفر تروریستی “لازاروس ماوروس یا عبداله اوجالان” به ترکیه!

پایان سفر تروریستی “لازاروس ماوروس یا عبداله اوجالان” به ترکیه!

  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
  • ۹۵ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: در ۱۵ فوریه ۱۹۹۹، برای دستگیری اوجالان که دارای پاسپورت یونانی قبرس با نام “لازاروس ماوروس” بود، اقدام شد.

در حالی که هواپیمایی که از هلند برای تحویل گرفتن اوجالان آمده بود هنوز در هوا بود، هواپیمای ترکیه ای که به عملیات رفته بود در فرودگاه نایروبی به زمین نشست.

اوجالان که مدتی در سفارت یونان در نایروبی اقامت داشت به همراه محافظان خود برای سوار شدن به هواپیما به هلند رفت.

پلیس کنیا که در مسیر جاده به فرودگاه کار می کرد، پس از عبور وسیله نقلیه با اوجالان، جاده را مسدود کرد. سایر خودروهای کاروان اوجالان به جاده دیگری منحرف شدند و در این وقت تیم عملیات از زمان صرفه جویی کردند.

وقتی او به فرودگاه نایروبی رسید، اوجالان فکر می کرد هواپیمایی که قرار است سوار شود از هلند برای او فرستاده شده است، با پا گذاشتن روی هواپیما مسئله آغاز شد.

کاروانی که اوجالان را آورده بود تنها پس از بلند شدن هواپیما توانست وارد فرودگاه شود.

اوجالان رهبر پ ک ک پس از انتقال به هواپیما دستبند و چشم بند زده شد. اولین کلمه‌ای که اوجالان پس از بلند شدن هواپیما شنید، «عبدالله اوجالان، به کشور خوش آمدی» بود. اتفاق افتاد

هدف هواپیما که عازم ترکیه بود، پایگاه نظامی باندرمه بود. هواپیما به دلیل مه قادر به فرود نبود، در حالی که منتظر بود تا مه از بین برود، نیاز به سوخت گیری داشت. به همین دلیل هواپیما در فرودگاه آتاتورک فرود آمد، بدون بازکردن درهایش سوخت گیری کرد و پس از رفع مه به پایگاه در باندرما برگشت.

سفر فرار که با اخراج اوجالان از سوریه آغاز شد، در ۱۶ فوریه ۱۹۹۹ حدود ساعت ۰۳:۰۰ بامداد در بندررما به پایان رسید.

اوجالان در ترکیه
بولنت اجویت، نخست وزیر وقت، صبح پس از عملیات موفقیت آمیز، با فرمانده کل ژاندارمری، ژنرال راسیم بتیر، رئیس عملیات ستاد کل و سپهبد یاشار بویوکانیت مشاور نظامی نخست وزیر و شنکال آتاساگون معاون وزیر MIT در مقر رسمی نخست وزیری دیدار کرد. .

به مطبوعات اعلام شد که اجویت در ساعت ۱۱:۰۰ نشست خبری برگزار خواهد کرد. اجویت به همراه آتاساگون معاون وزیر MİT به مقر نخست وزیری آمد.

خبرنگاران عزیز، برای شما و هموطنان عزیزم خبری دارم. اجویت بیانیه خود را با این عبارات آغاز کرد: از ساعت ۰۳:۰۰ بامداد امروز، عبدالله اوجالان، رئیس سازمان تروریستی جدایی طلب پ.ک.ک در ترکیه به سر می برد.

اجویت با به اشتراک گذاشتن برخی اطلاعات در مورد این عملیات گفت که تنها ۱۰ مقام از این عملیات اطلاع داشتند و هیچ نفوذی وجود نداشت. اجویت با بیان اینکه این عملیات در سایه تلاش ستاد کل و MIT با هماهنگی کامل انجام شد، تبریک خود را ابلاغ کرد.

محاکمه اوجالان، سرکرده گروه تروریستی
محاکمه اوجالان در دادگاه ویژه ای که در جزیره İmralı در ۳۱ مه ۱۹۹۹ تأسیس شد آغاز شد و پرونده در ۹ جلسه تکمیل شد. این پرونده توسط دادگاه شماره ۲ امنیت دولتی آنکارا رسیدگی شد.

بر اساس ماده ۱۲۵ قانون مجازات ترکیه که جرم «خیانت» را تنظیم می کند، اوجالان به اعدام محکوم شد.

با تصمیم دولت وقت DSP-ANAP-MHP، پس از لغو مجازات اعدام توسط قوانین هماهنگ‌سازی اتحادیه اروپا، مجازات اعدام اوجالان به “حبس ابد تشدیدکننده” تبدیل شد.

در تصمیم مستدل دادگاه اعلام شده است که «اوجالان به دلیل خشونت، شدت و تداوم اعمال او و اینکه هزاران نفر از جمله نوزادان کودکان، سالمندان و زنان را کشته شده‌اند و خطری جدی در سرتاسر کشور محسوب می شود ».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین