۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • وضعیت مناطق کردنشین ترکیه پس از دیگری های اخیر

وضعیت مناطق کردنشین ترکیه پس از دیگری های اخیر

  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۴
  • ۵۰۳ بازدید
  • ۰

در محل درگیری یعنی منطقه دیادین زندگی عادی مردم متوقف شده است. در روستاهای “توکَک” و “بویالان” فقط نیروهای نظامی ارتش ترکیه به چشم می خورند و در اکثر شهرهای استان آگری نیز دیروز و امروز اصناف و کسبه به محل کار خود نیامده و شهرها خلوت گزارش شده است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از روزنامه زمان، بعد از ۱۲ ساعت درگیری شدید بین سربازان ارتش ترکیه و نظامیان پ.ک.ک که چندین کشته و زخمی به جا کشته است منطقه کردنشین ترکیه هنوز متشنج است.

حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که در دامنه های کوه “تندورک” جشنواره ۱۲ روزه بهار را برپا کرده بود و در آنجا به معرفی و حمایت از نامزدهای انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق ها نیز مشغول بود با حملات مسلحانه مشترک نیروهای ارتش ترکیه – نیروهای ژاندارمری استان آگری که بالغ بر ۱۵ تیم نظامی را شامل می شد، مواجه شد. در آغاز درگیری ۴ سرباز ترکیه زخمی شدند که حال یکی از آنان وخیم گزارش شده است و با هلیکوپتر به بیمارستان دولتی آگری و از آنجا به آنکارا منتقل شد. بعد از این درگیری ابتدا ارتش ترکیه با کمک کماندوهای ویژه خود و حمایت هلیکوپترهای نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین ، نیروهای نظامی پ.ک.ک را در محاصره قرار داده و در نهایت به گفته ستاد نیروهای مسلح ترکیه ۵ نظامی پ.ک.ک را کشته و یک تن دیگر را زخمی کرده است.

بعد از این درگیری شهرهای شرق و جنوب شرق ترکیه (مناطق کردنشین) با وجود گذشت ۲ روز از حادثه متشنج گزارش شده است. در محل درگیری یعنی منطقه دیادین زندگی عادی مردم متوقف شده است. در روستاهای “توکَک” و “بویالان” فقط نیروهای نظامی ارتش ترکیه به چشم می خورند و در اکثر شهرهای استان آگری نیز دیروز و امروز اصناف و کسبه به محل کار خود نیامده و شهرها خلوت گزارش شده است. در منطقه “دوغو بیاضیت” مرکز فرماندهی نیروهای زمینی ارتش ترکیه از طریق هلیکوپترهای خود از زمین و هوا ۲۴ ساعته به کنترل منطقه مشغول است.

همچنین تظاهرات مختلفی از مناطق کردنشین ترکیه نیز گزارش شده است. دیشب در بسیاری از شهرهای کردنشین ترکیه تظاهرات ضد حکومتی برگزار شده و اقدام ارتش ترکیه در حمله به جشنواره بهار پ.ک.ک را محکوم شده است. لیلا زانا امروز میتینگ انتخاباتی خود در استان آگری را به دلیل وضعیت این شهر لغو کرده است. در منطقه یوکسکوا نیز درگیری هایی بین مردم و پلیس گزارش شده است.

مراسم تشییع جنازه “جزمی بوداک” که برای خاتمه دادن به درگیری ها به عنوان میانجی وارد درگیری شده و توسط گلوله ارتش ترکیه جان خود را از دست داده بود در میان شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار شد. در این مراسم سری ساکیک، شهردار شهر آگری نیز حضور پیدا کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین