۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • وضعیت حاکم بر مناطق تحت کنترل پ.ک.ک در شمال عراق؛ ربایش، باج‌خواهی و قوانین سلیقه‌ای

وضعیت حاکم بر مناطق تحت کنترل پ.ک.ک در شمال عراق؛ ربایش، باج‌خواهی و قوانین سلیقه‌ای

  • ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۲۶۵ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : (احمد امین)، شهروند ۶۵ ساله عراقی اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی آخرین باری بود که منزل خود در روستای کیسته در استان شمالی دهوک در نزدیکی مرزهای ترکیه را دید، از آن زمان به بعد به همراه خانواده خود و ده‌ها خانوار عراقی به دلیل درگیری‌های نظامی و بمباران مکرر نیروهای ترکیه و عناصر پ ک ک ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شد.

به گزارش انجمن بی تاوان، امین در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: من باغ و املاک خود را ترک کرده و خانه‌ای در منطقه‌ای دیگر اجاره کردم بدون اینکه بتوانم بار دیگر به منزل خود در روستا بازگردم، اکنون بسیاری از اهالی روستا با کمک‌های بشردوستانه نهادها و سازمان ملل در اقلیم کردستان زندگی می‌کنند.

روستای کیسته یکی از ۵۰۰ روستای عراقی، کُردی و آشوری در نزدیکی مرزهای ترکیه است که از حدود دو دهه پیش در نتیجه تسلط عناصر پ ک ک و عدم حضور دولت عراق و یا نیروهای پیشمرگه و یا آسایشِ دولت ایالتی اقلیم کردستان خالی از سکنه شده است.

۵۰۰ روستا به دلیل اقدامات پ ک ک تخلیه شده است

بر اساس گزارش کمیته پیگیری پرونده انسانی این مناطق که از سوی پارلمان اقلیم کردستان تشکیل شده است، بیش از ۵۰۰ روستا از زمان اشغال توسط عناصر پ ک ک و اوضاع نابسامان امنیتی در نتیجه درگیری و پیشروی ارتش ترکیه به عمق ۱۵ کیلومتر در اراضی عراق تخلیه شده است.

نوار مرزی میان عراق و ترکیه ۳۶۷ کیلومتر طول دارد که در درازای آن صدها روستا با جمعیت کمتر در مقایسه با اقلیم کردستان وجود دارد و این امر با وضعیت ناامن این مناطق در ارتباط است.

عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال عراق

از هجدهم ماه جاری یگان‌های ویژه ارتش ترکیه در کنار پهپادها و جنگنده‌ها عملیات نظامی گسترده در درون شهرها و مناطق مرزی عراق آغاز کردند که سومین عملیات طی یک سال اخیر به شمار می رود، این عملیات جدید که «قفل پنجه» نام دارد بر مناطق متین، زاب، آواشین و باسیان در شمال اربیل و شرق دهوک تمرکز دارد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه گفت: هدف از این عملیات ممانعت از حصول عملیات تروریستی علیه مردم و نیروهای ترکیه از شمال عراق و تضمین امنیت مرزهایمان است.

در همین رابطه، «جوتیار عادل»، سخنگوی دولت اقلیم کردستان پیشتر در کنفرانسی مطبوعاتی در اربیل گفت: پ ک ک منجر به بروز مشکلات بزرگ برای اهالی این منطقه شده است و با باقی ماندن پ ک ک، مناطق مذکور شاهد عمران و آبادانی نخواهد بود.

هزاران عنصر پ ک ک در مناطق مختلف شمال عراق فعال هستند و اغلب از مناطق صعب العبور کوهستانی واقع در سلسله کوه‌های قندیل در مثلث مرزی عراق، ایران و ترکیه، سوران، سیدکان، زاخو، زاب، حفتانین، برادوست، کانی ماسی، شمال اربیل و شرق دهوک به عنوان محل استقرار و اختفا استفاده می کنند.

«دلشیر عبدالستار»، فرماندار منطقه مرزی درکار به العربی الجدید گفت: روستاهای نزدیک به مرزهای ترکیه خطرناک‌تر از مناطق دیگر است و هرچقدر که به مرزهای نزدیک‌تر شوی، زندگی در آن تقریبا محال می شود.

وی افزود: روستاهایی وجود دارد که از سال‌ها پیش کاملا تخلیه شده است و حتی امکان سر زدن به آن وجود ندارد و بسیاری از کشاورزان زمین و باغ خود را به دلیل ناامنی رها کرده اند.

زندگی در سایه پ ک ک

«شوان عبدالله،» شهروند ۴۷ ساله عراقی که پس از ترک روستای مشرف به کوه‌های متین در مرزهای ترکیه، اکنون به عنوان مدرس در شهر دهوک اقامت دارد، به العربی الجدید گفت: در مناطقی که تحت تسلط پ ک ک قرار دارد، هیچ قانون مشخصی وجود ندارد و عناصر پ ک ک هرکاری بخواهند انجام می‌دهند زیرا در نظر آنها، هدف وسیله را توجیه می کند.

عبدالله که پسرعمویش را عناصر پ ک ک به اتهام همکاری با نیروهای آسایش از دست داده است، گفت: مناطق تحت نفوذ پ ک ک کاملا به دلخواه فرمانده یا مسئول این گروه در آن منطقه اداره می شود.

وی اظهار داشت: عناصر پ ک ک به بهانه‌ای مختلف از مردم باج‌خواهی می‌کنند و مردم را ربوده و با آنها به اتهامات واهی از جمله همکاری با عناصر امنیتی اقلیم کردستان بازجویی می کنند و تلاش دارند تا افکار و اندیشه‌های خود را به ساکنان روستاها و مناطق مذکور تحمیل کنند.

بعید بودن درگیری میان پ ک ک و نیروهای پیشمرگه

با وجود سختگیری دولت محلی اقلیم کردستان عراق در قبال حضور عناصر پ ک ک در شمال عراق اما سناریوی رویارویی نظامی میان پیشمرگه و پ ک ک علیرغم درگیری‌های محدود دور از ذهن است.

ناظران علت این امر را نگرانی‌ها از بروز جنگ کُردی-کُردی می‌دانند افزون بر آن، اربیل معتقد است که پرونده حضور عناصر پ ک ک و رسیدگی به آن مسئولیت دولت فدرال در بغداد است زیرا طبق قانون اساسی مساله‌ای حاکمیتی است.

در همین راستا، یک مقام کُرد اظهار داشت: اربیل در قبال جنایت‌ها و اقدامات ناقض قانون عناصر پ ک ک بیشترین خویشتنداری را نشان داده است، پ ک ک تلاش می‌کند اقلیم کردستان را وارد مشکلات امنیتی و درگیری‌های جانبی کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *