۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • وزیر خارجه سوئد: پ.ک.ک یک سازمان تروریستی است

وزیر خارجه سوئد: پ.ک.ک یک سازمان تروریستی است

  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
  • ۶۰ بازدید
  • ۰

توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد با بیان اینکه به جز کسانی که با پ.ک.ک کار می کنند، کردها در این کشور محافظت خواهند شد، گفت: پ.ک.ک یک سازمان تروریستی است.

به گزارش انجمن بی تاوان، پس از اینکه پرچم سوئد که سی و دومین عضو ناتو است در مقر اصلی بروکسل جای گرفت، توبیاس بیلستروم به سوال خبرنگار K24 درباره وضعیت کردها در آن کشور و درخواست ترکیه برای دستگیری و استرداد آنها پاسخ داد.

پ.ک.ک یک سازمان تروریستی است و در عرصه بین المللی به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است. وزیر امور خارجه سوئد گفت: در اجلاس سران ناتو در مادرید با متحدان خود در مورد اقداماتی که می توانیم برای از بین بردن تهدید تروریستی پ.ک.ک علیه ترکیه انجام دهیم، گفتگو کردیم. ما یک توافقنامه امنیتی با ترکیه امضا خواهیم کرد تا بیشتر روی این موضوع کار کنیم.»

توبیاس بیلستروم با بیان اینکه هر کرد ساکن سوئد می تواند احساس امنیت کند، گفت: «تنها افرادی که با پ.ک.ک کار می کنند دلایلی برای احساس ناامنی دارند. این کار درستی است.»

سوئد، مانند همسایه خود فنلاند، به دلیل نگرانی های امنیتی ناشی از افزایش خطر جنگ در اروپا، در ۱۸ می ۲۰۲۲ برای عضویت در ناتو درخواست داد.

ترکیه که یکی از ۳۰ کشور عضوی است که باید عضویت جدید ناتو را تایید کند، انتظارات خود را از سوئد و فنلاند بیان کرد و اظهار داشت که آنها نسبت به فعالیت های پ.ک.ک در سوئد نگران هستند.

در اجلاس سران مادرید در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲، ترکیه یک توافقنامه سه جانبه با سوئد و فنلاند امضا کرد که در آن هر دو کشور یک همکاری جامع در مبارزه با تروریسم امضا کردند. در این چارچوب، مکانیسم مشترک دائمی توسط سه کشور ایجاد شد.

به این ترتیب هر دو کشور رسما برای عضویت دعوت شدند. با امضای پروتکل الحاق کشورهای ناتو در ۵ ژوئیه ۲۰۲۲، مقامات سوئد و فنلاند “به عنوان کشورهای دعوت شده” در نشست های ناتو شرکت کردند. در جریان این روند، جلسات زیادی بین سه کشور برگزار شد.

فنلاند در ۳ آوریل ۲۰۲۳ پس از انجام تعهدات خود برای تحقق انتظارات ترکیه، سی و یکمین عضو ناتو شد.

این روند برای سوئد ادامه یافت. پس از تصویب مجلس بزرگ ترکیه در ۲۳ ژانویه و مجلس ملی مجارستان در ۲۶ فوریه، مرحله نهایی عضویت سوئد با تکمیل رویه در پارلمان های همه اتحادها آغاز شد.

در ۷ مارس، سوئد با برگزاری مراسم پذیرش پروتکل ورود در واشنگتن، پایتخت ایالات متحده، رسماً به سی و دومین عضو ناتو تبدیل شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین