۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • همکاری نزدیک آمریکا با PYD و مخالفت با پ.ک.ک

همکاری نزدیک آمریکا با PYD و مخالفت با پ.ک.ک

  • ۵ مرداد ۱۳۹۴
  • ۱۸۷ بازدید
  • ۰

مقامات واشنگتن و مسئولان کرد سوریه بر همکاری و هماهنگی میان آمریکا و یگانهای مدافع خلق در مقابله با داعش تاکید کرده اند. اما این کشور از حمله ترکیه به مواضع پ.ک.ک در اقلیم کردستان حمایت کرده است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد نیروهای YPG و نظامیان آمریکا پیش از این فقط از طریق اتاق عملیات مشترک در اربیل اقدام به تعیین مواضع داعش و بمباران آن مواضع می کردند اما اخیراً دو مرکز عملیات مشترک دیگر در شهر کوبانی و کانتون جزیره در مناطق کردنشین سوریه برای ایجاد هماهنگی میان نیروهای کرد سوریه و نیروی هوایی آمریکا به منظور حمایت هوایی از نیروهای زمینی کُرد و بمباران مواضع داعش تاسیس شده است.

به گفته مقامات کُرد سوریه، فرماندهان کُرد سوریه با فرماندهان آمریکایی ارتباط مستقیم دارند.

یکی از مقامات کرد در کوبانی به این روزنامه گفته است دلیلی وجود ندارد که فقط وانمود کنیم با هم همکاری داریم. ما با هم کار می کنیم و این همکاری موثر بوده است.

از سوی دیگر مقامات آمریکا هر چند گفته اند نگرانی ترکیه از پیشروی کردها در سوریه را درک می کنند اما گفته اند نباید توافق اخیر این دو کشور در مورد مبارزه با داعش بر کمک واشنگتن به کردهای سوریه تاثر منفی بگذارد بلکه به علت کوتاه شدن مسیر پرواز هواپیماها به علت استفاده از پایگاههای نظامی ترکیه، عملیات هوایی آمریکا و ائتلاف علیه داعش در سوریه با سرعت بیشتری انجام می شود.

به گفته مقامات آمریکا همکاری این کشور و یگانهای مدافع خلق در داخل سوریه در بمباران موثر مواضع داعش و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان مفید بوده است. وزیر دفاع آمریکا هم در سفر خود به خاورمیانه عملکرد نیروهای کُرد در مقابله با داعش را بسیار موثر توصیف کرد.

ترکیه یگانهای مدافع خلق را عقبه پ.ک.ک توصیف می کند. یکی از مقامات وزارت خارجه ترکیه هم به وال استریت ژورنال گفته است ما می دانیم که YPG با داعش می جنگد و آمریکاییان از یگانهای مدافع خلق حمایت می کنند. ما نظر خود را به آمریکا در این باره منتقل کرده ایم.

مقامات آمریکا ارتباط میان یگانهای مدافع خلق و پ.ک.ک را رد نمی کنند اما به وال استریت ژورنال گفته اند آمریکا به دوری کردن از پ.ک.ک ادامه می دهد اما به تعامل مستقیم با YPGادامه می دهد زیرا پ.ک.ک و YPG تحت فراندهی واحدی عمل نمی کنند و اهداف مختلفی را دنبال می کنند.

برخی تحلیلگران هم اشاره می کنند که آمریکا با ترکیه پیرامون فعالیتهای پ.ک.ک همکاری اطلاعاتی می کند و مقامات نظامی دو طرف در یک مرکز اطلاعاتی در آنکارا با هم برای مقابله ترکیه با پ.ک.ک همکاری می کنند. هنری بارکی، تحلیلگر سابق وزارت خارجه آمریکا می گوید اما آمریکا امروز به نیروی هوایی YPG تبدیل شده و YPG هم نیروی زمینی آمریکا در سوریه محسوب می شود.

مارک پیرینی، سفیر سابق اتحادیه اروپا در ترکیه نیز به وال استریت ژورنال گفته است کردها به عنوان بهترین حائل در مقابل داعش ظاهر شده اند و شجاعت نیروهای پ.ک.ک در مقابل داعش، وجهه این گروه را در غرب تغییر داده است.

یک مقام آمریکایی گفته است نیروهای زمینی آمریکا در مناطق عملیاتی نیروهای کُرد حضور ندارند تا تشخیص دهند چه گروهی در آنجا از بمبارانهای هوایی آمریکا سود می برد. این افراد (نیروهای کُرد) پوشش مشخصی بر تن ندارند تا نشان دهند وابسته به چه گروهی هستند اما هرچه هستند با گروه مورد نظر همه می جنگند.

زاگرس هیوا، از مسئولان رسانه ای پ.ک.ک به وال استریت ژورنال گفته است ما از حقوق کردهای ترکیه در مقابل سیاست انکار و حذف ترکیه دفاع می کنیم. اقدامات ما بر پایه حق دفاع از خود بوده است.

جمیل بایک، از فرماندهان ارشد پ.ک.ک نیز معتقد است نظر جامعه بین الملل درباره گروههای مسلح کُرد از جمله پ.ک.ک به دنبال مبارزه و مقابله گروههای کردی با داعش در حال تغییر است.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا به دنبال حمله دیروز ارتش ترکیه به پایگاههای پ.ک.ک در اقلیم کردستان، از ترکیه حمایت کرد وآن را دفاع ترکیه از خود در برابر اقدامات « تروریستی» خواند. هر چند ترکیه را به خویشتن داری توصیه کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین