۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • هشدار نمایندگان اتحادیه میهنی به رهبری این حزب در خصوص تمدید ریاست بارزانی

هشدار نمایندگان اتحادیه میهنی به رهبری این حزب در خصوص تمدید ریاست بارزانی

  • ۲۵ تیر ۱۳۹۴
  • ۲۳۰ بازدید
  • ۰

اعضای فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) در پارلمان کردستان در مورد تکرار توافق رهبران این حزب با حزب دمکرات کردستان (پارتی) برای تمدید دوباره مدت ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم هشدار دادند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه هاولاتی چاپ اقلیم کردستان: نمایندگان یکیتی در پارلمان کردستان عراق طی نشستی با رهبران این حزب در سلیمانیه اعلام کردند که به هیچ عنوان برای بار دوم رای به تمدید مدت ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان نمی دهند؛ چراکه این اقدام نقض قانون اساسی اقلیم خواهد بود.
در این مورد قادر رزگه ای یکی از نمایندگان یکیتی اعلام کرد که به هیچ عنوان نباید واقعه ۳۰ ژوئن ٢٠١٣ بار دیگر در اقلیم تکرار شود و یکیتی از طرحی که برای تغییر قانون ریاست اقلیم به پارلمان پیشنهاد کرده منصرف شود.
این در حالی است که‌ دوره‌ ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم به‌طور قانونی در سال ۲۰۱۳ پایان ‌می‌یافت، اما نمایندگان اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان در نشست پارلمان اقلیم کردستان در تاریخ (۹ تیر ۱۳۹۲/۳۰ ژوئن ۲۰۱۳) با تصویب ماده‌قانونی شماره‌ ۱۹ سال ۲۰۱۳ توافق کردند که انتخابات ریاست اقلیم و همه‌پرسی قانون اساسی برای دو سال به تعویق بیفتد و در این دو سال، ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم ادامه یابد.
در آن زمان دو طرف تأکید کردند تمدید ریاست اقلیم کردستان به دو سال محدود شود و قابل تمدید دوباره هم نباشد.
رزگه‌ای تاکید کرد که انتخاب دوباره بارزانی در منصب ریاست اقلیم کردستان اقدامی غیرقانونی است و نباید نمایندگان برای ابقای وی در این پست اقدام به نقض قانون کنند.
نمایندگان حاضر در این نشست تاکید کرده اند حتی در صورت درخواست شورای رهبری یکیتی نیز به هیچ عنوان رای به ابقای بارزانی در پست ریاست اقلیم نخواهند داد.
طی روزهای اخیر هیئتی عالی رتبه از پارتی به ریاست نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم و معاون دبیر کل پارتی با سفر به سلیمانیه با شورای رهبری یکیتی در خصوص تمدید ریاست بارزانی دیدار و گفتگو کردند.
لازم به‌ ذکر است که‌ مدت قانونی ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان در تاریخ ۱۹ ماه اوت سال ۲۱۰۵ (مرداد ۱۳۹۴)، به‌ پایان می‌رسد و بارزانی روز ۲۰ اوت را به‌ عنوان موعد برگزاری انتخابات ریاست اقلیم کردستان تعیین کرده‌ است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین