۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • هشدار مسئولان عراقی نسبت به رخنه پ ک ک در انتخابات آتی عراق از طریق حوزه انتخابیه سنجار

هشدار مسئولان عراقی نسبت به رخنه پ ک ک در انتخابات آتی عراق از طریق حوزه انتخابیه سنجار

  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
  • ۲۴۳ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، مسئولان عراقی در بغداد از نفوذ شماری از نامزدهای مرتبط با گروهک تروریستی (پ ک ک) در انتخابات پارلمانی آتی در قالب احزاب و جریان‌های ایزدی و از طریق حوزه انتخابیه سوم در استان نینوا و مشخصا در شهر سنجار و اطراف آن خبر دادند.

ناظران تحولات سیاسی عراق معتقدند که این اقدام در راستای ایجاد پوشش سیاسی برای پ ک ک در درون شهر سنجار و رقابت با احزاب سنتی کُردی و مشخصا حزب دموکرات اقلیم کردستان به رهبری «مسعود بارزانی» در کنار دیگر گروه‌های سیاسی عرب سُنی است.

شهر سنجار (واقع در ۱۱۰ کیلومتری غرب موصل) تحت سیطره عناصر مسلح پ ک و دیگر گروه‌های مسلح قرار دارد که مانع از اجرای توافق عادی‌سازی اوضاع در این شهر می‌شود که در اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی میان بغداد و اربیل امضا شد و طبق آن باید همه گروه‌های مسلح از سنجار خارج شوند و اهالی این شهر بدان بازگشته و روند بازسازی آغاز شود.

در همین رابطه، یک مسئول عراقی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: کمیساریای عالی انتخابات مسئول تایید صلاحیت شماری از نامزدهای مرتبط به پ ک ک را از لحاظ سیاسی و عقیدتی برعهده دارد؛ گروه که در شماری از کشورها سازمانی تروریستی توصیف می‌شود.

وی گفت: یکی از این نامزدها در تحریک مردم علیه نیروهای ارتش عراق در آوریل سال گذشته دست داشته است.

به گفته منبع یاد شده، ۷ نامزد از حوزه انتخابی سنجار از میان افراد مرتبط با پ ک ک هستند و از طریق احزاب ایزدی جدید و گروه‌های سیاسی قدیمی ایزدی نظیر حزب آزادی و دموکراسی، حزب پیشرفت ایزدی و جنبش ایزدی برای اصلاح نامزد شده‌اند تا یکی از کرسی‌های پارلمانی این شهر را به دست بیاورند.

وی گفت: در بین نامزدهای مرتبط با پ ک ک زنان نیز وجود دارند تا با استفاده از سهمیه ۲۵ درصدی زنان به راحتی بتوانند به پارلمان راه یابند.

در همین ارتباط، منابع محلی در شهر سنجار تاکید کردند: پ ک ک و گروه مسلح ایزدی خان عملا تبلیغات انتخاباتی خود را در پوشش احزاب تازه تاسیس ایزدی آغاز کرده‌اند.

به گفته ناظران سیاسی، این گروه‌های تازه تاسیس و تحت مدیریت پ ک ک در تلاش هستند تا حزب دموکرات کردستان را از این شهر دور کنند و بر روند تصمیم‌گیری در سنجار مسلط شوند.

«محما خلیل»، فرماندار سنجار هم اظهار داشت: حق تعیین سرنوشت و رقابت در انتخابات از جمله حقوق اقلیت‌ها و تصریح شده در قانون اساسی عراق است اما به شرطی که انتخابات سالم باشد و در آن از اموال سیاسی استفاده نشود و گروه‌های سیاسی از خارج از عراق حمایت نشوند.

وی در پایان گفت: شهر سنجار تاب تحمل منازعات سیاسی مورد از حمایت از خارج از عراق و دارای اهداف خراباکارانه را ندارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *