۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • هدف قرار دادن کادرهای پ.ک.ک در سوریه با تایید آمریکا و روسیه انجام می شود

هدف قرار دادن کادرهای پ.ک.ک در سوریه با تایید آمریکا و روسیه انجام می شود

  • ۴ مرداد ۱۴۰۱
  • ۱۸۹ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : اسماعیل رشید، سیاستمدار کرد، یکی از اعضای کمیته سیاسی حزب یکیتی کردستان – سوریه (یکی از احزاب شورای ملی کرد در سوریه ENKS) روز دوشنبه تایید کرد که نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در معرض بازار و مبادلات مبادله ای بین آنها قرار دارند. کشورها با اشاره به اینکه تهدیدات ترکیه تا زمانی که بهانه ای از سوی (پ.ک.ک) و وابستگان آن وجود داشته باشد پایانی نداشته و نخواهد داشت، افزود: هدف قرار دادن کادرهای پ.ک.ک با راهپیمایی ها با تصویب این شورا(روس ها و آمریکایی ها) انجام می شود.

رشید در گفت و گو با پایگاه خبری گفت: «تا زمانی که بهانه ای از سوی سامانه پ.ک.ک و گروه های وابسته به آن در (کردستان سوریه) فراهم شود، تهدیدات ترکیه پایانی نداشته و نخواهد داشت. صرف نظر از نیات و اهداف ترکیه، این سامانه به یک واقعیت غم انگیز تبدیل شده است که بلاهایی را برای همه نقاط کردستان به ارمغان می آورد که منحصر به فرد بودن آن سرنوشت مردم ما و سیاست ها و ائتلاف های آن علیه آرمان مردم ما است و متاسفانه این نظام آماده همپیمانی و ائتلاف است. با همه به جز کردها هماهنگ باشد و این یک نقش کارکردی است تا زمانی که این نقش به پایان برسد.»

رشید خاطرنشان کرد: «واقعیت درگیری بین ترکیه و نیروهای دموکراتیک سوریه نیست، بلکه مبارزه برای نفوذ و داد و ستد بین کشورهای تأثیرگذار در پرونده سوریه به ویژه ترکیه، روسیه و آمریکاست و ضعیف‌ترین حلقه است. در درگیری‌های جاری و معادله نابرابر.» وی گفت: «از اینجا می‌بینیم که برای بقا و حفظ بقای خود به هر قیمتی به سمت رژیم، روس‌ها و آمریکایی‌ها می‌رود و در نتیجه قطب‌نما و تعادل خود را در برابر بزرگان از دست می‌دهد. و کشورهای تأثیرگذار که با تلاقی منافع مشترک متحد شده اند.»

رشید خاطرنشان کرد: سیاست آمریکا در قبال منطقه مشخص نیست و تلاش می‌کند بین ترکیه و نیروهای دموکراتیک سوریه تفاهم پیدا کند و در مقابل روسیه و ایران برای تفاهم با رژیم فشار می‌آورند و به این ترتیب اعتماد را در همه جا به آن واگذار می‌کنند. مناطق تحت کنترل نیروهای SDF با استفاده از تهدیدات ترکیه برای مداخله.”

این سیاستمدار کُرد گفت: تا زمانی که نیروهای دموکراتیک سوریه و حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) و همچنین نیاز چندین حزب به ترکیه در این زمینه، درگیری و تنش در مناطق ما متوقف نشده و نخواهد بود. به ویژه پس از جنگ روسیه و اوکراین، بیش از هر زمان دیگری به صحنه می‌روند و نباید فراموش کنیم که تفاهم‌ها و توافق‌های قبلی بین کشورهای ذی‌ربط برای حذف نیروهای دموکراتیک سوریه از مرزهای جنوبی ترکیه وجود دارد.

رشید تأکید کرد: «موضوع هدف قرار دادن کادرهای SDF یا PKK در این راهپیمایی‌ها نیز نکته مهمی است و پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند.» وی گفت: «چگونه این راهپیمایی‌ها می‌توانند کادرها و شخصیت‌ها را در مناطق تحت کنترل PYD هدف قرار دهند؟» و من نمی‌کنم. فکر کنید هر کدام به تنهایی عمل می‌کنند و قوانین عدم جنگ و برخورد را زیر پا می‌گذارند، اما هرگونه هدف‌گیری یا استفاده از حریم هوایی قانوناً منوط به تأیید صاحب حوزه نفوذ اعم از روس‌ها یا آمریکایی‌ها است.

رشید توضیح داد: «روس‌ها بلندگوی رژیم در درگیری‌های جاری هستند و بر اداره PYD و «SDF» فشار می‌آورند تا همه مناطق را به کنترل رژیم بازگردانند، با برخی امتیازات که فراتر از قانون مدیریت محلی در این کشور نیست. قانون اساسی رژیم و زمانی که مناطق وسیعی از جغرافیای سوریه خارج از کنترل آن است و سازمان تروریستی داعش به شدت در آن حضور داشت، رژیم با دولت PYD به تفاهم نرسید، پس چه می شود اگر صفحه جغرافیایی و سیاسی امروز بیش از آن به رژیم خدمت کند. در گذشته، بنابراین مفهوم رژیم و برخورد آن با «SDF» تنها در چارچوب فرآیند واگذاری اعتماد قرار می‌گیرد.»

رشید افزود: «متاسفانه آنچه از طریق رسانه‌های PYD درباره دورهای متعدد گفت‌وگو با رژیم و شکست یا عدم پیشرفت چشمگیر آن تبلیغ می‌شود، فقط در تبلیغات رسانه‌ای و مصرف محلی است.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *