۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به نفوذ روز افزون پ‌.ک‌.ک در عراق

  • ۱۷ آذر ۱۳۹۵
  • ۱۸۵ بازدید
  • ۰

سرویس بین المل انجمن بی تاوان : سایت العربی الجدید در گزارشی به نفوذ پ.ک.ک در عراق پرداخته و نوشته است: برای دومین سال متوالی حزب کارگران کردستان ترکیه به گسترش نفوذ شاخه‌های نظامی خود در داخل خاک عراق ادامه می‌دهد. برخی از گروه‌های وابسته به این حزب تنها ۱۰۰ کیلومتر با بغداد فاصله دارند حال آنکه دولت عراق به حضور این گروه‌ها در کشور و سیطره آن‌ها بر چندین شهرک و دستیابی به حمایت‌هایی از سوی شبه نظامیان حشد شعبی هیچ توجهی ندارد. نفوذ روزافزون این حزب در داخل عراق با عضوگیری از کردهای عراق و فعالیت‌های نظامی دیگر همراه است. گزارش‌های اخیر به وجود کارگاه‌های ساخت سلاح در عراق که تحت اداره این حزب است و از آن برای انجام حملات در داخل ترکیه استفاده می‌شود، اشاره دارد. اعضا و رهبران این حزب روابط مستحکمی با برخی از مقامات عراقی دارند.
به گفته مسئولان امنیتی عراقی، این حزب از اوایل ژوئن گذشته حضور خود را در مناطق سنجار و ربیعه در استان نینوا و مناطق شمال غربی کرکوک و شهرستان طوزخورماتو در استان صلاح الدین تقویت کرده است.
به گفته این منابع، پ‌.ک‌.ک در داخل این شهرها ۳۸ مقر نظامی و دفتر عضوگیری و سالن برگزاری کنفرانس‌ دارد و از ده‌ها منزل خانواده‌های عراقی به عنوان خوابگاه و استراحتگاه استفاده می‌کند.
یکی از مسئولان نظامی عراقی در این باره گفت: مناطقی که اعضای این حزب در آنجا حضور دارند ارتش وارد آن نشده است و تنها شبه نظامیان وارد آن می‌شوند. حتی پیشمرگ‌ها هم برای ممانعت از وقوع درگیری مسلحانه مثل درگیری‌های سپتامبر ۲۰۱۵ در کوه‌های قندیل از ورود به این مناطق خودداری می‌کنند.
به گفته این مسئول، اعضای این حزب طوری برخورد می‌کنند گویی این شهرها برای خود آن‌هاست. آن‌ها اخیرا از خط انتقال برق به شهر سنجار در غرب نینوا استفاده کردند و دولت هیچ اقدامی انجام نداد.
منابع محلی در نینوا، صلاح الدین و کرکوک نیز اعلام کردند که اعضای پ‌.ک‌.ک چاپ بروشورها و کتابچه‌هایی را برای اهدافشان علیه ترکیه آغاز کرده‌اند و به شکل علنی به اجرای عملیات تروریستی در ترکیه دعوت می‌کنند.
کامران حسن کردی، یکی از افراد سرشناس در طوزخورماتو گفت: اعضای پ‌.ک‌.ک اخیرا بروشورهایی را پخش کردند که به حمله علیه اهدافی در ترکیه دعوت می‌کرد و از کردها می‌خواست تا برای تشکیل کشور کردستان تلاش کنند. آن‌ها همچنین از مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به دلیل رها کردن کردهای ترکیه انتقاد می‌کنند.
به گفته حسن کردی، اعضای پ‌.ک‌.ک جوانان و نوجوانان کرد عراق به ویژه آن‌هایی که با لهجه “کرمانجی”، یکی از اصلی‌ترین گویش‌های زبان کردی، صحبت می‌کنند و همچنین اقلیت ایزدی را هدف قرار می‌دهند.
مقرهای اصلی پ‌.ک‌.ک در کوه‌های قندیل در استان‌های سلیمانه، اربیل و در مرز ایران و عراق است. حضور پ‌.ک‌.ک در عراق شناخته شده نبود اما حوادث دهم ژوئن ۲۰۱۴ این حزب را به عنوان بخشی از درگیری این منطقه به ویژه نینوا نشان داد. طوری که بر پرونده امنیتی در مناطق سنجار و اطراف روستاهایی در ربیعه تأثیر گذاشت. این حزب اکنون به طرفی در نزاع میان بغداد و اقلیم کردستان عراق تبدیل شده است.
البته آن طرف قضیه ترکیه که همواره کردها را در شمال عراق هدف می‌گیرد و می‌خواهد راه را به روی هر توطئه‌ای علیه خود ببندد سال گذشته میلادی نیروهای خود را به همراه توپخانه و تجهیزات نظامی خود در پایگاه “زلیکان” نزدیک شهر “موصل” مرکز استان “نینوا” مستقر کرد. به رغم انتقادات مقامات دولت عراق از این مساله و قلمداد کردن آن به عنوان تجاوز به خاک کشورشان ترکیه هرگز نیروهای خود را از این منطقه خارج نکرد و از آن زمان روابط دو کشور تیره شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *