۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نمی توانید به خاطر زبان کُردی ما را از ترکیه برانید

نمی توانید به خاطر زبان کُردی ما را از ترکیه برانید

  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۲
  • ۳۵۶ بازدید
  • ۰

آلتان تان به تندی به اظهارات بلنت آرنچ در مورد زبان کُردی پاسخ داده و اعلام کرد که این مواضع باعث می شود که دولت ترکیه در حد عشیره باقی بماند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از فرات نیوز ، آلتان تان نماینده ی دایاربکر و از اعضای حزب صلح و دموکراسی در مجلس ملی ترکیه و در یک کنفرانس مطبوعاتی به سخنان معاون اردوغان در خصوص زبان کُردی پاسخ داد. وی در این مورد گفت:« بلنت آرنچ اعلام کرده که زبان کُردی نمی تواند به عنوان زبان پایه ی آموزشی به کار گرفته شود و این زبان توانایی پاسخ دادن به علومی همچون ریاضیات، شیمی و فیزیک را ندارد. او همچنین خطاب به ما گفته که فرزندان خود را برای یادگیری زبان کُردی به اقلیم کردستان عراق بفرستیم. من خطاب به بلنت آرنچ می گویم که شما در حد و اندازه ای نیستید که درباره ی ظرفیت های علمی و فنی زبان کُردی اظهار نظر کنید. لذا خواهش می کنم همه حد خود را بدانند. در ثانی مگر ترکیه مزرعه ی پدری شماست که می خواهید ما را از این جا بیرون کنید؟ ما می خواهیم کُردی را همین جا در این سرزمین یاد بگیریم و شما نمی توانید به خاطر زبان کُردی ما را از ترکیه بیرون برانید. با این عقاید و افکار تنگ نظرانه، شما دولت ترکیه را تبدیل به یک سیستم عشیرتی کرده اید و نمی توانید ادعا کنید که این دولت به همه ی مردم تعلق دارد.»
بلنت آرنچ سخنگوی هیات دولت و معاون نخست وزیر ترکیه امروز نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد مساله ی آموزش به زبان کُردی اظهار نظر کرد. وی در این مورد گفت:« متاسفانه طی روزهای اخیر، برخی از نمایندگان مجلس با تبعیت از سران گروه تروریستی پ.ک.ک، مساله ی درس و مدرسه ی فرزندان ما را به ابزار سیاست های چرکین و پلید خود تبدیل کرده و مدارس جنوب و جنوب شرقی را تحریم و بایکوت کردند. اما خوشبختانه، این نارنجک در دست خود نمایندگان منفجر شده و مردم توجهی به این درخواست نکرده و غیر از تعدادی قلیل، دیگر خانواده ها فرزندان خود را به مدرسه فرستادند.»
اردوغان چندی پیش اعلام کرد که گنجاندن زبان کُردی در برنامه ی درس همه ی مقاطع تحصیلی، امری غیرممکن بوده و باعث تجزیه ی ترکیه می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین