۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نماینده کُرد پارلمان عراق: «فواد حسین» حامی داعش و تجزیه عراق بود

نماینده کُرد پارلمان عراق: «فواد حسین» حامی داعش و تجزیه عراق بود

  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
  • ۱۹۹ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، «سرکوت شمس الدین» نماینده کرد از فراکسیون پارلمانی «المستقبل»، با انتقاد از نامزد کردن «فواد حسین» از سوی حزب دموکرات کردستان برای تصدی پست وزارت خارجه، وی را به تایید داعش و تلاش برای نابودی عراق متهم ساخت.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، انتظار می‌رود که در نشست امروز پارلمان، درباره نامزدهای پیشنهادی برای پست‌های وزارتی باقی‌مانده رأی‌گیری شود. این در حالی است که احزاب سیاسی درباره نامزدهای پیشنهادی برای تصدی پست‌های وزارت نفت و خارجه اختلاف نظر دارند.

شمس‌الدین توضیح داد: نامزد پیشنهادی برای تصدی پست وزارت خارجه باید حائز شرایط ملی باشد و این عجیب است که فواد حسین برای تصدی پستهای وزارتی متعددی نامزد شد و کردها بر تصدی او بر وزارت خارجه در دولت «مصطفی الکاظمی» اصرار می‌ورزند.

وی گفت: حزب دموکراتیک کردستان شخصیتی را برای تصدی وزارت خارجه پیشنهاد می‌کند که در راستای تخریب عراق اقدام کرده است. وی در اظهارات پیشین خود به مسائلی اشاره کرده بود که بیانگر نیت بد او برای تخریب و تجزیه عراق و حتی تایید داعش است.

امروز در حالی قرار است برای پست‌های وزارتی باقی مانده در کابینه الکاظمی رأی‌گیری شود که همچنان درباره نامزدی فواد حسین برای تصدی وزارت خارجه و «احسان عبدالجبار» وزیر نفت پیشنهادی برای تصدی پست وزارت نفت اختلاف وجود دارد. برخی احزاب سیاسی فواد حسین را که در دولت پیش وزیر دارایی بود، به اعمال نفوذ به نفع منطقه کردستان و فساد و عبدالجبار را به داشتن پرونده‌های فساد نفتی متهم می‌کنند.

بامداد ۱۸ اردیبهشت نشست پارلمان عراق به منظور رای اعتماد به برنامه دولت مصطفی الکاظمی و اعضای کابینه او برگزار شد.

الکاظمی که  به دلیل عدم توافق احزاب سیاسی برسر پیشنهاد دو نامزد برای پست‌های وزارت خارجه و نفت،  تنها اسامی ۲۰ وزیر از ۲۲ وزیر کابینه را به پارلمان ارائه کرده بود، موفق شد تنها برای ۱۵ وزیر خود رای اعتماد کسب کند و وزرای پیشنهادی او برای وزارت‌خانه‌های فرهنگ، کشاورزی، مهاجرت، دادگستری و  بازرگانی از گرفتن رأی اعتماد محروم ماندند.

نخست‌وزیر جدید عراق در سایه خالی ماندن پست‌های وزارتی مذکور، ناگزیر شد، ۲۳ اردیبهشت سرپرست‌هایی برای این وزارت‌خانه‌های بدون وزیر انتخاب کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *