۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نقش پ.ک.ک و پژاک در شیوع گسترده توزیع مواد مخدر در عراق

نقش پ.ک.ک و پژاک در شیوع گسترده توزیع مواد مخدر در عراق

  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
  • ۱۵۵ بازدید
  • ۰

مقامات مسئول عراقی و نیروهای امنیتی این کشور به عملیات‌ها و بازداشت سوداگران مرگ در استان‌های مختلف و کشف و ضبط انواع مختلف مواد مخدر که از گذرگاه‌های مرزی وارد عراق می‌شود، ادامه می‌دهند اما به نظر می‌رسد گسترش و شیوع مواد مخدر سریع‌تر از تلاش‌ها برای به کنترل درآوردن آن است.

به گزارش انجمن بی تاوان، یک افسر عراقی در اداره مبارزه با مواد مخدر وابسته به وزارت کشور اظهار داشت: تلاش‌ها برای تسلط بر منافذ ورودی مواد مخدر بسیار دشوارتر از هر پرونده جنایی دیگری است، نیروهای امنیتی ما شهدا و مجروحان زیادی در مبارزه با سوداگران مرگ تقدیم کرده اند.

این افسر عراقی که نخواست نامش ذکر شود، گفت: متاسفانه فساد مالی دامنگیر در دستگاه‌های دولتی در ورود مواد مخدر به اغلب شهرهای عراق تاثیرگذار بوده است همچنین بخشی از مواد مخدریکه وارد استان‌های کرکوک، دیاله و صلاح الدین می‌شود، منبع‌اش گذرگاه مرزی پنجوین در سلیمانیه است که عناصر گروه تروریستی پ.ک.ک و پژاک بر آن تسلط دارند و این امر بر تلاش‌ها برای کنترل گذرگاه‌های مرزی با سوریه و ایران تاثیر پررنگی دارد.

وی با بیان اینکه ما شاهد شیوع گسترده مواد مخدر در برخی مناطق اعیان‌نشین شهرها و مشخصا بغداد هستیم، اظهار داشت: اداره مبارزه با مواد مخدر با همکاری دستگاه اطلاعاتی در تعقیب سوداگران بزرگ موارد مخدر در عراق است.

کشف و ضبط ۱۴ میلیون قرص روانگردان طی ۸ ماه

اداره مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور عراق طی هفته جاری از کشف و ضبط ۱۴ میلیون قرص مواد مخدر و حدود ۳۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در تنها ۸ ماه گذشته امسال خبر داده است.

سرهنگ بلال صبحی، سخنگوی اداره مبارزه با مواد مخدر در این باره گفت: عملیات ما در مبارزه و تعقیب سوداگران مرگ ادامه دارد و طی یک ماه گذشته بیش از ۱۳۵۰ متهم بازداشت شده‌اند.

سرهنگ صبحی افزود: علاوه بر بازداشت ۱۱ هزار متهم به فروش، ترویج و مصرف مواد مخدر طی ۸ ماه گذشته، حدود ۳۰۰ کیلوگرم مواد مخدر و بیش از ۱۴ میلیون قرص کپتاگون و روانگردان کشف و ضبط شده است.

وی با بیان اینکه اداره مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های امنیتی به شدت در حال مبارزه با سوداگران مرگ هستند، تاکید کرد:شهروندان در انهدام باندهای مواد مخدر نقش پررنگی ایفا می‌کنند و می‌توانند هرگونه تحرکات مشکوک و اطلاعات درباره باندهای مواد مخدر را از طریق شماره تلفن ۱۷۸ با ما در میان بگذارند.

مواد مخدر و جرائم جنایی

از سوی دیگر، «فلاح راسم»، از افسران اداره مبارزه با مواد مخدر استان بصره گفت:اغلب جنایت‌ها در عراق و مشخصا مناطق جنوبی کشور به دلیل مصرف مواد مخدر است.

راسم گفت: کریستال شایع‌ترین مواد مخدر در استان بصره است و جوانان معتاد بدان را گاهی به خودکشی و رفتارهای غیر مسئولانه، سرقت و قتل وا می دارد.

پلیس استان الانبار هم ماه گذشته از کشف و ضبط دو میلیون قرص مواد مخدر در عملیات ویژه در این استان خبر داده و گفته بود: از قاچاقچیان همچنین ۱۱ کیلوگرم حشیش به علاوه نارنجک و سلاح‌های مختلف کشف شد.

وزارت کشور عراق پیش از این تاکید است که ماده کریستال و حشیش به طور گستره در مرکز و جنوب این کشور شایع است و از طریق دو استان مرزی میسان و بصره وارد کشور می شود اما کپتاگون و روانگردان‌ها در غرب و شمال عراق شایع است و از طریق استان الانبار وارد می‌شود.

پیش از سال ۲۰۰۳ میلادی حکم فروش مواد مخدر در عراق اعدام بود اما پس از اشغال امریکا حکم اعدام لغو و ۲۰ سال زندان جایگزین آن شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین