۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • نتایج قابل قبول پرونده امنیت مرزهای غرب و شمالغربی کشور

نتایج قابل قبول پرونده امنیت مرزهای غرب و شمالغربی کشور

  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • ۱۷۰ بازدید
  • ۰

با همکاری دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح کشورمان، پرونده امنیت مرزهای غرب و شمالغربی کشور که توسط گروه‌های ضد انقلاب بارها مورد تعرض قرار گرفته، به نتایج قابل قبولی رسیده است.

به گزارش انجمن بی تاوان و به نقل از ایرنا، یکی از موضوعاتی که در دو سال اخیر به طور خاص در روابط میان ایران و همسایگان شاهد بودیم افزایش تحرکات و اقدامات گروهک های مسلح مستقر در اقلیم شمال عراق (از جمله کومله، دموکرات، پاک، پژاک و …) علیه منافع و امنیت ملی کشورمان است که منجر به موجی از هشدارهای شدیداللحن از سوی مقامات نظامی و سیاسی هم شده است.

البته این هشدارها چندین مرتبه هم منتج به ضربه ای هدفمند از سوی نیروهای مسلح کشورمان به مقر فرماندهان برخی از گروهک های مسلح مستقر در اقلیم کردستان در سال های اخیر هم شد.

حق دفاع مشروع ایران در برابر تجاوزگران

بر اساس آنچه که «ماده ۵۱ منشور ملل متحد» تصریح کرده، هر کشور عضو سازمان ملل می تواند به تهدیدات علیه امنیت ملی خود در خارج از مرزها پیش از آنکه شورای امنیت در خصوص آن تصمیمی اتخاذ کند، پاسخ لازم را بدهد.

گفتنی است که پرونده ناامنی مرزهای غربی برای ایران بیش از دو دهه است که از سوی گروهک های نامبرده در سطور فوق، مفتوح است و آنها انواع اقدامات و تحرکات تروریستی و خرابکارانه را علیه مردم ایران به خصوص در شهرهای غربی ما انجام می دهند که در مقابل با «صبر راهبردی ایران» صرفا توصیه و هشدارهایی را دریافت کردند، اما این موضوع می توانست به شکل دیگری برای آنها تمام شود.

حمایت محافل رسانه ای و مجازی از دفع تهدیدات

در همین راستا، محافل رسانه ای داخلی و بسیاری از کاربران فضای مجازی با همراهی و استقبال از عزم جزم نیروهای مسلح کشورمان در تامین امنیت مرزها و برخورد لازم و قاطع با گروهک ها در قالب «حق دفاع مشروع ایران»، نسبت به این مهم واکنش نشان دادند.

یکی از اولین هشدارهای جدی مقامات کشور در سال های اخیر، از سوی «سردار محمد پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه بود که با اشاره به سوءاستفاده گروهک های تروریستی و مسلح از اقلیم شمال عراق برای ایجاد ناامنی در مناطق مرزی ایران تاکید کرد که ادامه این وضعیت برای ما قابل تحمل نیست و پاسخ لازم را به تروریست ها خواهیم داد.

در واقع آنطور که از شواهد و قرائن (مواضع مسئولین سیاسی، نظامی و امنیتی ایران نسبت به لزوم رفع این مشکل) پیدا هست، عزم جزم نظام بر خلع سلاح یا اخراج گروهک های مستقر در اقلیم کردستان عراق و ایجاد آرامش و امنیت در مرزهای غربی کشور، استوار است.

ایران اینترنشنال تریبون سران گروهک های ضدانقلاب

در این میان رسانه‌های فارسی زبان معاند به ویژه شبکه ایران اینترنشنال که دفتر آن اخیرا از لندن به واشنگتن منتقل شده، با گفتگوهای متعددی که با رهبران گروه‌های مسلح کُردی که آن‌ها را «احزاب سیاسی» میخوانند، نقش مهمی در مشروعیت بخشی به فعالیت های تروریستی و خرابکارانه آنها علیه مردم ایران ایفا کرده اند.

در حوادث پاییز ۱۴۰۱ نیز که بنا به شواهد و مستندات دستگاه های امنیتی کشورمان، تاثیرگذاری مستقیم و جدی جریانات ضدانقلاب مستقر در اقلیم شمالی عراق مسجل شده است، این شبکه وظیفه خود را در نمایش هرچه بیشتر اظهارات و مواضع رهبران گروه های فوق الذکر ایفا کرد و به تریبونی جهت نفرت پراکنی، تبلیغ اقدامات تروریستی و عوض کردن جای جلاد و شهید، تبدیل شد.

از جمله کسانی که شبکه ایران اینترنشنال تمایل زیادی به بزرگ نمایی و ضریب دادن به آنها و گروه های تروریستی منتسب به آنها داشته و دارد، «عبدالله مهتدی» دبیرکل کومله و «خالد عزیزی»، دبیر کل حزب دموکرات کردستان است.

در حوادث پاییز ۱۴۰۱ رسانه های فارسی زبان معاند تلاش داشتند تا با القای روایت های خاص خود، شرایط را به سمت و سوی مد نظرشان یعنی تحریک احساسات مردم مناطق کُرد نشین ایران ببرند و آن‌ها را به تقابل با نیروهای انتظامی و امنیتی ایران بکشانند.

خلع سلاح یا اخراج گروهک ها از شمال عراق

همانطور که گفته شد، رسانه‌های فارسی زبان معاند و محافل سیاسی غربی از گروهک های ضدانقلاب مستقر در اقلیم شمالی عراق به عنوان «احزاب سیاسی» یاد می کنند که بسیار قابل تامل است و جای تعجب دارد.

در کجای دنیا می‌توان چنین تعریفی را از احزاب سیاسی ارائه داد؟ کدام کشور می‌پذیرد که گروه‌های مخالف آن با رویکرد و خط مشی کاملا مسلحانه و با سابقه عملیات‌های متعدد تروریستی علیه مردم و مسئولین آن، از سوی رسانه‌های دیگر کشورها به عنوان حزب سیاسی قلمداد شود؟

از این روی هست که بارها مقامات ایران دو درخواست کلی و مشخص را از طرف عراقی و مسئولین محلی اقلیم شمالی آن کشور داشته و دارند و آن این است که این گروه ها یا باید به طور کامل «خلع سلاح» شده و به فعالیت های سیاسی روی آورند یا آنکه دیگر در آن منطقه ساکن نباشند و به تعبیر دیگر «اخراج» شوند.

توافق تهران و بغداد، اقدامی دیپلماتیک در تامین امنیت مرزهای غربی

پس ازکش و قوس های بسیار در این مساله، نهایتا با همکاری و هماهنگی میان دستگاه های دیپلماسی و سایر نهادهای مرتبط با این مساله (ارسال پیام های مختلف دیپلماتیک به مقامات بغداد و اربیل جهت کنترل موضوع گروه های مستقر در اقلیم شمالی عراق و مطرح کردن این موضوع در دیدارهای رسمی و غیر رسمی سیاسی میان مقامات دو طرف)، اقدامات دیپلماتیک توامان با ضربات نیروهای مسلح که پیشتر بدان اشاره شد به نتایج مثبتی رسید.

چندی پیش هم در این ارتباط «حسین امیرعبداللهیان» در دیداری که با «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق داشت، اینگونه گفت که: «حضور هرگونه جریانات ضدانقلاب و جدایی طلب در اقلیم کردستان را غیرقابل قبول و این مساله را موجب ایجاد تهدیدات علیه کشورمان، عراق و حتی اقلیم کردستان میدانیم.»

در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ بود که «دریابان علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با سفری که به عراق انجام داد، توافق‌نامه همکاری‌های مشترک امنیتی میان ایران و عراق را با نخست وزیر آن کشور به امضا رساند.

گفتنی است، توافق مزبور که آماده‌سازی آن برای به امضاء رسیدن مقامات دو طرف فرآیندی چند ماه را به دنبال داشته، تاثیر تعیین کننده‌ای در کاهش و مدیریت چالش‌های امنیتی میان دو کشور که ریشه در شرارت گروه‌های ضدانقلاب مستقر در اقلیم شمالی عراق دارد، خواهد داشت.

ریشه کنی منبع ناامنی ها، خواست مرزنشینان غربی است

یکی از مطالبات جدی مردم مرزنشین غربی و هموطنان ما در شهرهای کُردنشین برقراری صلح، ثبات و امنیت در آن مناطق در جهت برخورداری از زندگی عادی و رونق کسب و کارهایشان است.

مردم این مناطق به دلیل تحرکات و اقدامات گروهک مسلح، از ناامنی و بی ثباتی در فضای اقتصادی و کسب و کارشان رنج می برند، امری که منجر به رشد «پدیده کولبری» در آن مناطق برای جوانانی شده که بیکاری معیشت آنها و خانواده هایشان را تهدید می کند.

در خاتمه آنکه، پیام هشدارهای مکرر مقامات نظامی، امنیتی و سیاسی ایران به کشور همسایه عراق و مسئولین اقلیم شمال آن کشور به خوبی مشخص است، اگر آنها نتوانند گروهک های مسلح را خلع سلاح کرده یا از آن منطقه اخراج کنند تا تهدیدی علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران نباشند، جمهوری اسلامی ایران از حق قانونی و مشروع خودش بر اساس قواعد بین المللی استفاده کرده و پاسخی قاطع و جدی به آنها خواهد داد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *