۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نبودمراکز تفریحی سالم عامل گرایش افراطی جوانان به قلیان در نوار مرزی ارومیه

نبودمراکز تفریحی سالم عامل گرایش افراطی جوانان به قلیان در نوار مرزی ارومیه

  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
  • ۴۰۶ بازدید
  • ۰

متاسفانه در سال های اخیر شاهد این موضوع هستیم که به دلایل مختلف مصرف قلیان نه تنها در شهرها بلکه در روستاهای مرزی ارومیه نیز در نبود مراکز تفریحی سالم به اوج خود رسیده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :درست است تازگی ندارد، اما این روزها شاهد این مطلب هستیم که استفاده از قلیان به قدری افزایش یافته که به تفریح اصلی جوانان نوار مرزی ارومیه تبدیل شده است.

اگر سری به روستاهای منطقه زده باشید این موضوع را به راحتی خواهید دید که بخصوص در این روزهای سرد زمستانی شلوغ ترین و پررونق ترین مکان ها سفره خانه ها سنتی است که گویا اصلی ترین محصولشان قلیان است .

خوب البته سفره خانه هم به جز این کار کار خاصی ندارد و مجبور است ،‌چون مشتری ها بیشتر برای کشیدن قلیان به مغازه او می آیند ، واقعا چه شده است که سن گرایش به قلیان این قدر پایین آمده است ؟؟

نبود تفریحات سالم علل اصلی گرایش جوانان به قلیان

شاید اکثر ما یادمان بیاید که تفریح غلطی همچون قلیان در کل مخصوص بزرگترها و پیرمردها بود و کمتر جوانی به سراغ چنین چیزی می رفت ، حالا قضیه به کلی عوض شده است و سفره خانه های سنتی مملو از جوانان است و مصرف کننده ی اصلی قلیان جوانان هستند.

از یکی از افرادی که به نظر از خطرات قلیان خبر داشت پرسیدیم چرا قلیان می کیشی؟ پاسخش بسیار جالب بود او گفت: راستش را بخواهی من خودمم می دانم که این ماده بسیار مضرر است و موجب بیماری های مختلف می شود و زندگی ام را به خطر می اندازد اما خوب چه کار کنم هیچ تفریح سالمی نداریم که انجام دهیم در این روزهای سرد زمستان هم جایی نداریم بروریم و برای دور هم بودن و صحبت کردن با دوستان به سفره خانه ها می آییم و قلیان مصرف می کنیم .

این جواب یکی از قلیان کشان حرفه ای منطقه بود اکثر جوانان هم همین جواب را می دهند و از نبود امکانات تفریحی گله مندند.

مسئولین عزم کافی برای مبارزه با قلیان را ندارند

در منطقه نواری مرزی ارومیه و همچنین در خود ارومیه و کل کشور چندی پیش عرضه قلیان در سطح عمومی به طور کامل ممنوع شد ،‌اما بعد از مدتی و فشار ارگان های مختلف مبنی بر اینکه با ممنوعیت قلیان هزاران نفر بیکار خواهند شد به سرعت از حرف خود عقب کشیدند و هم اکنون قلیان به اصلی ترین تفریح جوانان کشور تبدیل شده است.

شاید بهتر بود قلیان همان طور ممنوع باقی می ماند و به جای آن با صرفه جویی که در بحث هزینه های سلامت می شد به کارآفرینی برای جوانان پرداخته می شد ، سالانه چندین میلیارد هزینه برای درمان بیمارانی می شود که در اثر مصرف قلیان دچار مشکل شده اند.

چاره ای جز ایجاد فرصت های شغلی ، ایجاد امکانات تفریحی و ممنوعیت قلیان وجود ندارد

مسئولین محترم اگر واقعا به فکر حفظ سلامتی جوانان ، اصلی ترین سرمایه های این کشور هستند باید در ابتدای امر به دنبال اشتعال زایی برای جوانان باشند در کنار اشتغال زایی ساخت مکان های تفریحی سالم برای جوانان ضروری به نظر می رسد که حتما باید انجام شود ، بعد از فراهم شدن این زیر ساخت ها بدون شک گرایش جوانان به سمت قلیان کاهش پیدا خواهد کرد و در آن زمان می توان عرضه ی قلیان را در سرسر کشور ممنوع اعلام کرد.

نمی خواهم از ضرر های قلیان بگویم چون دیگر بقدری از این موضوع صحبت شده است که بحث درباره ی آن کلیشه ای به نظر می رسد فقط جوانان این نکته را به یاد بسپارند که هر کس به فکری سلامتی خود باشد هیچگاه به سراغ قلیان یا سیگار نمی رود.
منبع:سیلوانا نیوز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین