۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دریاچه ارومیه موج دار شد

  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
  • ۳۷۶ بازدید
  • ۰

تراز سطح آب دریاچه ارومیه به دنبال ادامه بارش های برف و باران در شمال غرب کشور و انتقال آب از سد شهید کاظمی بوکان بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۳۶ سانتیمتر افزایش به ۱۲۷۰٫۴۰ متر از سطح دریا رسید.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از ستاد احیاء دریاچه ارومیه، این تراز ۳۶ سانتی‌متر نسبت به پایین‌ترین سطح تراز دریاچه در دوم آبان و دو سانتی‌متر نسبت به ۲۲ دی‌، افزایش نشان می‌دهد، اما در مقایسه با تراز همین روز در سال گذشته (۲۹ دی ۱۳۹۳) ۲۲ سانتی‌متر پایین‌تر است.
از طرفی ارتفاع ریزش‌های جوی از ابتدای سال آبی ٩۵ – ٩۴ تاکنون و مقایسه آن با دوره مشابه مانند سال گذشته و متوسط درازمدت حکایت از آن دارد که میزان بارش در حوضه آب‌ریز دریاچه ارومیه برابر با ١٢۴ میلی‌متر بوده است. این میزان در مقایسه با میانگین درازمدرت، ٢٢ سانتی‌متر افزایش را نشان می‌دهد، اما به نسبت میزان بارش در سال آبی گذشته (٩٣، ٩۴) همچنان ٢٠ سانتی‌متر کمتر است
. براساس همین اطلاعات، میزان بارش از اول مهر تا ١٢ دی در حوضه دریاچه ارومیه در سال‌های آبی ٩١ -٩٠ تا ٩۵ – ٩۴ نشان می‌دهد سال آبی٩۴ – ٩٣ با بارش ١۶۴میلی‌متری بیشترین میزان و سال آبی ٩٣ – ٩٢ با بارش ٩٢ میلی‌متر، کم‌ترین میزان ثبت‌شده است.
علاوه بر این جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای ناسا از دریاچه ارومیه که روز ۲۹ دی ۱۳۹۴ ثبت شده ، نشان می‌دهد همه ارتفاعات اطراف دریاچه ارومیه پوشیده از برف است و کارشناسان ستاد احیای دریاچه می‌گویند با توجه به اینکه تمامی حوضه‌های آبخیز دریاچه ارومیه پوشیده از برف است، با آب‌شدن این برف‌ها، احتمال بالاترآمدن سطح آب دریاچه ارومیه وجود دارد.
براساس آمارهای موجود در وب‌سایت مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران کشور، میزان سطح پوشش برف حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه به نسبت میانگین بازه زمانی ١٣ سال گذشته در ٢۴ تا ٣٠ آذر حکایت از آن دارد که در این روزهای سال جاری ٣١‌هزار و ۶۶١ کیلومترمربع از حوضه آبریز دریاچه پوشیده از برف بوده است، درحالی‌که میانگین سطح پوشش ١٣ساله این حوضه ٢٣‌هزارو ۴١۴ کیلومتر مربع بوده که این میزان از افزایش ٣۵ درصدی حکایت دارد. از سویی دیگر تصویر ناسا همچنین نشان می‌دهد علاوه بر پرآب‌ترشدن قسمت شمالی دریاچه، بخش‌هایی از قسمت جنوبی نیز که براساس تصاویر ماهواره‌ای تا ماه گذشته (آذرماه) کاملا خشک بود هم‌اکنون دارای آب هستند./

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین