۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • مواضع رهبران احزاب ترکیه (MHP – CHP – HUDA-PAR) در خصوص بمباران مواضع پ.ک.ک

مواضع رهبران احزاب ترکیه (MHP – CHP – HUDA-PAR) در خصوص بمباران مواضع پ.ک.ک

  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
  • ۳۷۱ بازدید
  • ۰

این روزها آنکارا بیش از هر مسئله دیگری، حمله جنگنده های ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک را در صدر سیاست های خود قرار داده و اظهاراتی بعضاً موافق، بعضاً مخالف از جناح ها، احزاب و گروه های سیاسی ترکیه منتشر می شود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :حملات گسترده ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق علاوه بر ابعاد بین المللی که داشته در داخل ترکیه نیز باعث به وجود آمدن بحث های متعدد پیرامون این حملات هوایی شده است. این روزها آنکارا بیش از هر مسئله دیگری، حمله جنگنده های ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک را در صدر سیاست های خود قرار داده و اظهاراتی بعضاً موافق، بعضاً مخالف از جناح ها، احزاب و گروه های سیاسی ترکیه منتشر می شود. در اینجا سعی خواهیم کرد به مواضع رهبران و سیاستمداران احزاب اپوزیسیون ترکیه (MHP – CHP – HUDA-PAR) بپردازیم.
دولت باغچلی، رئیس حزب حرکت ملی ترکیه (MHP)
یکی از سیاستمداران کهنه کار ترکیه که از مخالفین اصلی روند مذاکرات صلح با کردها بوده و همواره از سیاست های نظامی علیه پ.ک.ک حمایت کرده است. با آغاز حملات هوایی ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک دولت باغچلی از این حملات اظهار خرسندی داشته و این موضوع باعث نزدیک شدن هر چه بیشتر حزب متبوع وی به حزب عدالت و توسعه شده است. در همین راستا یک روز بعد از آغاز عملیات ارتش ترکیه علیه مواضع پ.ک.ک وی در اظهاراتی عنوان کرده است: «چاره ترکیه برای رهایی از ترور پایان دادن به روند مذاکرات صلح است. کاملا آشکار است که پ.ک.ک به هیچ عنوان خلع سلاح نخواهد شد. حزب حرکت ملی ترکیه بارها بر آن تاکید کرده روز آن فرارسیده که در کوه قندیل پرچم ترکیه را به اهتزاز درآوریم و پ.ک.ک را از ریشه ساقط کنیم. تمام مناطق در دست پ.ک.ک باید نابود شده و به کمپ های آنان پایان داده شود»
این اظهارات در واقع سیاست های چند ساله حزب حرکت ملی ترکیه در قبال پ.ک.ک است. رئیس حزب حرکت ملی ترکیه بعد از این اظهارات و با افزایش حملات ارتش ترکیه پا را فراتر می گذارد و در سخنان خود با حمایت تمام از حملات ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق عنوان می کند: «دولت، سمبل موجودیت ترک ها است. اگر دولت در مقابل خائن به وطن اقدامی صورت ندهد؛ کوچک خواهد شد، ضعیف خواهد شد و از بین خواهد رفت. ما از دولت ترکیه انتظار مشت آهنین در برخورد با پ.ک.ک را داریم. دولت ترکیه در طول تاریخ خود به بلوغ کامل رسیده است که این دولت دارای آداب و رسوم، یک عرف جا افتاده، یک هدف مشخص و یک فرهنگ ثابت است. غفلت از این مسئله جهالت است. دولت ترکیه با تکیه بر تجربه ۱۰۰۰ ساله اقتدار عثمانی – سلجوقی به وجود آمده است. ما نباید اجازه دهیم امانت ۱۰۰۰ ساله ترکی که دین، فرهنگ و تاریخ ملی مان است تسلیم ظالمان شود.
اوکتای ورال، رئیس فراکسیون حزب حرکت ملی ترکیه در پارلمان
ورال نیز از جمله سیاستمدارانی است که ضمن حمایت آشکار از حملات ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک عنوان کرده است: دائم از روند مذاکرات و مسئله کردها سخن گفته می شود. کسانی که معتقد هستند “مسئله کردها در ترکیه” وجود دارد و کسانی که در تلاش هستند تا به پ.ک.ک مشروعیت اعطا کنند باید جواب پس بدهند. سیاست های حزب حرکت ملی ترکیه در قبال پ.ک.ک مشخص است. ترکیه در حال جنگ و خونریزی است. تنها راه درمان آن نابودی کامل گروه های تروریستی و از بین بردن شاخه های سیاسی آن در داخل ترکیه است.
کمال قلیچدار اوغلو، رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP)
رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از آغاز حملات هوایی ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک بیشتر سکوت اختیار کرده است. وی در اولین روز حملات ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق و آغاز درگیری ها در داخل ترکیه طی اظهاراتی ضمن دعوت به آرامش ملت ترکیه عنوان کرده بود: تمام اقدامات صورت گرفته تلاش برای ایجاد هرج و مرج در داخل ترکیه است. به همین دلیل برای این که فرصت به دست دشمن داده نشود باید ملت ترکیه آرامش خود را حفظ کنند.
با افزایش درگیری ها در داخل ترکیه و کشته شدن تعدادی از نظامیان ارتش ترکیه و نیروهای پلیس در درگیری با پ.ک.ک رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه بعد از ۵ روز سکوت در خصوص حملات هوایی ارتش به مواضع پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق در حساب شخصی خود از طریق توئیتر به این درگیری ها واکنش نشان داده و عنوان می کند: دیگر نمی خواهیم در این کشور خبر کشته شدن نیروهای نظامی، سربازان و نیروهای پلیس را بشنویم، دولت در اسرع وقت باید تصمیمات لازم برای اتخاذ تدابیر امنیتی در کشور را بگیرد. ما دیگر تحمل از دست دادن یک فرزند این وطن را نداریم. حکومت هر چه سریعتر باید امنیت ملی ترکیه را به بهترین شکل ممکن تامین کند.
رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود در خصوص عملیات ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک عنوان کرده است: در ترکیه حکومت موقت بر سر کار است. این نوع تصمیمات باید در پارلمان ترکیه گرفته شده و با اطلاع تمام روسای احزاب سیاسی حاضر در پارلمان کشور صورت گیرد. ولی این اقدام از طرف حکومت موقت ترکیه صورت نگرفت. عملیات صورت گرفته از تصمیم مستقل دولت نشات گرفته است. ما در خصوص جزئیات دیدارهایی که قبل از این عملیات با پ.ک.ک صورت گرفته است چیزی نمی دانیم. آخرین چیزی که از روند مذاکرات صلح می دانیم بیانیه کاخ دلمه باغچه و قول هایی بود که در خصوص خلع سلاح داده شده بود. با عملیاتی که در چند روز اخیر صورت گرفته است متوجه شدیم که چنین توافقی صورت نگرفته است. حزب عدالت و توسعه چه چیزهایی از پ.ک.ک خواسته و چه چیزهایی به آن داده و یا پ.ک.ک به کدام خواسته خود نرسیده است برای ما مجهول باقی مانده است. نه حکومت و نه پ.ک.ک چیزی در این مورد نمی گویند. اگر مهمترین مسئله کشور را در پشت درهای بسته، به صورت پنهانی و در یک فضای بی اعتمادی بخواهید حل و فصل کنید این اتفاقات طبیعی است.
گورسل تکین، دبیر کل حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و مرد شماره ۲ این حزب
وی در روز آغاز حمله ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق، بدون اشاره مستقیم به این حملات با انتقاد از سیاست های خارجی حزب عدالت و توسعه عنوان می کند: جناب احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه باید از این سیاست خارجی اشتباه، بدون آینده نگری و نابود کننده دست بردارد. این یک عمق استراتژیک برای ترکیه نیست این یک عمق شرمساری برای این کشور به بار خواهد آورد.
علاوه بر این وی در صدر هیئتی از اعضای حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در ۱ آگوست ۲۰۱۵ به دیاربکر سفر می کند. وی در این سفر طی اظهارات خود که با حضور مردم دیاربکر همراه بود عنوان کرد: هر آن چیزی که ما از سال ۲۰۱۱ بر آن تاکید کرده و هشدار می دادیم امروز تمام ملت ترکیه و تمام احزاب سیاسی آن را مشاهده کردند. ما به عنوان حزب جمهوری خواه خلق ترکیه خواهان صلح در این کشور هستیم. ولی متاسفانه این مسئله به خصوص در مناطق کردنشین ترکیه آن گونه که باید و شاید جا نیفتاده است. در این خصوص شاید کم کاری از ما بوده باشد.
محمود قلینچ، معاون حزب اسلام گرای کردی هدی – پار (HÜDA – PAR)
معاون حزب اسلام گرای کردی هدی – پار در اظهاراتی با اشاره به حملات ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق عنوان کرده است: هر کسی امنیت ترکیه را تهدید کند چه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) باشد و چه حزب کارگران کردستان (PKK) و چه گروه های لائیک و یا دموکرات باشند ترکیه حق دفاع از خود را خواهد داشت. روند مذاکرات صلحی که دولت با پ.ک.ک آغاز کرده بود علی رغم تمام نواقضی که داشت برای حل و فصل مسئله کردها ما از آن حمایت می کردیم ولی روش آن را به هیچ عنوان قبول نداشتیم. ما خواهان ریخته شدن خون در این سرزمین نیستیم. چه پ.ک.ک و چه داعش برایمان فرق نمی کند. در دنیا هیچ چیزی بدتر از ریختن خون انسان نیست. دولت در روند مذاکرات صلح نه ما و نه هیچ گروه کردی دیگر را وارد نکرد و تنها با پ.ک.ک به مذاکره پرداخت و در نهایت این مسائل پیش آمد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین