۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • منطقه ویژه اقتصادی سرو ارومیه تصویب شد سرنوشت پنج منطقه ویژه اقتصادی آذربایجان غربی در انتظار تصمیم دولت

منطقه ویژه اقتصادی سرو ارومیه تصویب شد سرنوشت پنج منطقه ویژه اقتصادی آذربایجان غربی در انتظار تصمیم دولت

  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
  • ۳۵۳ بازدید
  • ۰

شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سرو در ارومیه را تصویب کرد و سرنوشت مناطق ویژه اقتصادی خوی، نقده، میاندوآب – بوکان، مهاباد و پیرانشهر در انتظار تصمیم این شورا است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : «قربانعلی سعادت» استاندار آذربایجان غربی که با سیاست «مدیریت بدون پول» سکان مدیریتی این استان را در اختیار گرفت، در اولین روزهای آغاز به کار خود از وجود ۱۱۸هزار بیکار فارغ التحصیل ثبت نام شده در این استان خبر داده است.
مدیران ارشد استان آذربایجان غربی برای حل این معضل ایجاد مناطق ویژه اقتصادی شهرهای مرزی آذربایجان غربی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دادند.
«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری هدف از ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جذب سرمایه گذاری عنوان کرده است که به گفته وی این امر در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز مورد تاکید قرار گرفته و این مناطق با این هدف از برخی مقررات معاف شده‌اند تا زمینه توسعه صادرات فراهم شود.
بر همین اساس، آذرماه سال گذشته «تقی کهوریان» معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد که راه اندازی هفت منطقه ویژه اقتصادی در شهرهای مرزی سلماس، ارومیه – سرو، خوی، نقده، میاندوآب – بوکان، مهاباد و پیرانشهر در دست انجام است.
از آن زمان تا به امروز تنها منطقه ویژه اقتصادی سرو در ارومیه در جلسه هفته گذشته شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به تصویب رسید و به این ترتیب تعداد مناطق ویژه اقتصادی آذربایجان غربی به دو منطقه رسید.
بیش از این منطقه ویژه اقتصادی سلماس در اردیبهشت سال ۸۲ به تصویب هیئت وزیران و در دی ماه ۸۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در آخرین تصمیم شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، «شهرداری سلماس» به عنوان سازمان مسئول رسمی منطقه ویژه اقتصادی سلماس مطرح شد.
و به این ترتیب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی خوی، نقده، میاندوآب – بوکان، مهاباد و پیرانشهر که از برنامه‌های اعلام شده استانداری آذربایجان غربی است همچنان در انتظار تصمیم شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی قرار دارند و هنوز مکان احداث و جزئیات بیشتر این مناطق اعلام نشده است.
در همین ارتباط آذرماه سال گذشته «محمد قسیم عثمانی» نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود با خبرنگاران شهرستان بوکان در خصوص مکان‌های در نظر گرفته شده برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی آذربایجان گفت: با توجه شرایط بیکاری که در استان وجود دارد، مطالعات ایجاد هفت منطقه ویژه اقتصادی آغاز شده است و برای جنوب استان سه منطقه در نظر گرفته شده است، اما مکان این مناطق ویژه اقتصادی نهایی نشده است و در مرحله مطالعه قرار دارد.
اما بهمن ماه سال گذشته، «غلامرضا بابایی» مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری آذربایجان غربی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی شهرستان بوکان جزئیات منطقه ویژه اقتصادی بوکان و میاندوآب را اعلام کرد و گفت: این منطقه ویژه اقتصادی در منطقه « گاومیش گولی« واقع در هفت کیلومتری شهرستان میاندوآب، با ۷۰۰ هکتار مساحت با محوریت املاح دریاچه ارومیه ایجاد می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: در این منطقه ویژه اقتصادی ۳۳ نوع مواد صادراتی از املاح دریاچه ارومیه تولید می‌شود و برای شهرستان بوکان ایجاد اشتغال می‌کند
استان آذربایجان غربی علاوه بر منطقه ویژه اقتصادی، دارای یک منطقه آزاد اقتصادی نیز در شهرستان ماکو است که در یک سال اخیر فعالیت‌های خود را به صورت رسمی آغاز کرده است./

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین