۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مقام عراقی: نیروهای این کشور «مخالفان ایران» را از مرزهای مشترک با ایران دور کرده‌اند

مقام عراقی: نیروهای این کشور «مخالفان ایران» را از مرزهای مشترک با ایران دور کرده‌اند

  • ۷ مهر ۱۴۰۲
  • ۹۶ بازدید
  • ۰

یک منبع در وزارت کشور عراق در گفت‌وگو با رسانه‌های منطقه گفت نیروهای این کشور «مخالفان ایران» را از مرزهای مشترک با ایران دور کرده‌اند و خطوط مرزی هم‌اکنون تحت کنترل نیروهای عراقی است.

به گزارش انجمن بی‌تاوان، یک منبع در وزارت کشور عراق، شامگاه امروز (جمعه) به شبکه خبری العربیه گفت که خطوط مرزی با ایران تحت کنترل نیروهای عراقی است.

منبع مذکور در گفت‌و‌گو با شبکه «العربیه» اظهار داشت: «مخالفان ایرانی (گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب) از خط مرزی در شمال کشور دور شده‌اند».

این منبع که اشاره‌ای به نام او نشده، در ادامه اضافه کرد: «مرزها با ایران در منطقه کردستان تحت کنترل نیروهای ماست».

این اظهارات در حالی بیان شده است که منبعی عراقی، روز چهارشنبه، در گفت‌و‌گو با روزنامه «العربی الجدید» خبر داد کمیته‌ای امنیتی-نظامی از ایران برای اطلاع از اجرای توافق امنیتی با بغداد به‌زودی عازم منطقه کردستان در شمال عراق خواهد شد.

منبع مذکور که یکی از مقامات فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق است، به العربی الجدید گفت مقامات نظامی ایرانی از مناطقی بازدید خواهند کرد که پیشتر اردوگاه‌های مخالفان کُرد (گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب) در آنجا مستقر بوده‌اند.

حدود شش ماه پیش در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق توسط «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد.

بغداد، اواخر ماه گذشته، اعلام کرد مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک تخلیه شده و آن‌ها خلع سلاح شده‌اند.

حضور گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب در شمال عراق و در نزدیک مرزهای ایران و تهدیداتی که بارها از خاک کردستان عراق متوجه ایران شد، به کرات با اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شده و در این مدت هم چند بار مقر این گروهک‌ها را سپاه پاسداران هدف قرار داده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران هم به دولت مرکزی عراق و هم به مقامات کردستان در این مدت اعلام کردند تحرک این گروهک‌ها و اقدامات مسلحانه و تجزیه‌طلبانه آن‌ها از مبدأ کردستان را برنمی‌تابند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین