۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مقام سازمان ملل : پ.ک.ک مانع اجرای توافقنامه شنگال است

مقام سازمان ملل : پ.ک.ک مانع اجرای توافقنامه شنگال است

  • ۲۰ مهر ۱۴۰۲
  • ۴۹ بازدید
  • ۰

یک مقام سازمان ملل متحد، می‌گوید که شهروندان شنگال، به دلیل عدم اجرای توافق عادیسازی آن شهر، هزینه سنگینی را متحمل شده‌اند و تا زمانی که یک مدیریت قابل اعتماد ایجاد نشود، امکان اجرای طرح‌های عمرانی در شنگال، وجود ندارد.

به گزارش انجمن بی تاوان، کلودیو کوردون، معاون نماینده سازمان ملل در عراق، امروز پنجشنبه در حاشیه دیدار سالانه (میری) که در اربیل، در حال برگزاری است، در گفتگو با گزارشگر کردستان٢۴، اوضاع شنگال را مورد توجه قرار داد و گفت که شهروندان شنگال، به دلیل عدم اجرای توافق عادیسازی آن شهر ایزدی‌نشین، هزینه سنگینی را متحمل شده‌اند.

شهر شنگال، در یورش سال ٢٠١۴ داعش، تخریب شد و هزاران نفر از ساکنان ایزدی آن نسل‌کشی شدند.

پس از آزادسازی شنگال، دولت اقلیم و دولت فدرال، برای عادیسازی آن شهر توافق امضا کردند.توافقی که تاکنون اجرایی نشده و حکومت اقلیم در خصوص آن، دولت عراق را به سهل‌انگاری و تعلل در اجرا، متهم کرده است.

کوردیون، گفت که عدم اجرای توافق عادیسازی اوضاع شنگال، اعتبار دولت عراق و پایبندی آن به توافقات را زیر سئوال می‌برد.

وی افزود که حضور نیروهای گروه تروریستی کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شنگال، مانع از اجرای توافق شده‌ و این موجب شده که شنگال تاکنون بازسازی نشود.

نیروهای یاد شده، در زمان جنگ داعش برای کمک به آزادسازی شنگال وارد آن شهر شدند، اما اکنون حاضر به خروج از آن نیستند و ادعای مشارکت در اداره امور منطقه را دارند.

یکی از مفاد توافق عادیسازی اوضاع شنگال، خروج نیروهای غیربومی از آن شهر است.

مقام سازمان ملل، تاکید کرد که جامعه بین‌‌المللی با دیده اهمیت به اجرای توافق عادیسازی اوضاع شنگال می‌نگرد، زیرا طرح‌های عمرانی بسیار هستند که فقط در صورت اجرای توافق، قابل اجرا می‌باشند. “تا زمانی که یک مدیریت قابل اعتماد ایجاد نشود، امکان اجرای طرح‌های عمرانی وجود ندارد”.

توافق عادیسازی اوضاع شنگال، در اکتبر ٢٠٢٠ بین اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق امضا شده است و ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل از اجرای آن حمایت کرده‌اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین