۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • مقامات اقلیم کردستان نگران پ ک ک و بخش انرژی هستند

مقامات اقلیم کردستان نگران پ ک ک و بخش انرژی هستند

  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۳۵۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : مقامات بلندپایه اقلیم کردستان عراق نسبت به عدم همکاری موثر بغداد و خطرات امنیتی ناشی از حضور پ ک ک ابراز نگرانی کرده اند.
با ادامه درگیری‌ها بین گروه‌های مسلح دولتی و غیردولتی در مناطق مورد مناقشه عراق، مقامات بلندپایه اقلیم کردستان عراق از بی‌توجهی مداوم در بغداد به نگرانی‌هایشان ابراز تاسف کردند.

درگیری‌های متعددی در ماه‌های اخیر در منطقه سنجار که در حال حاضر تحت کنترل دولت عراق است، بین ارتش عراق و گروه‌های محلی متحد با (پ‌ک‌ک) رخ داده است که خطرات ثبات در شمال عراق و KRI را افزایش داده است.

در همین حال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بارها به اربیل و مناطق اطراف آن حمله کرده است، از جمله با رگبار موشک‌های بالستیک در ۱۳ مارس.

در این زمینه و ادامه اختلافات بین بغداد و اربیل بر سر مسائل نفت و گاز و بودجه، دولت اقلیم کردستان از شش خبرنگار از جمله این خبرنگار المانیتور دعوت کرد تا در ۹ می با مقامات عالی رتبه برای یک میزگرد در شورای وزیران در اربیل دیدار کنند.

جوتیار عادل، سخنگوی اقلیم کردستان، طی این گفتگو گفت که دولت فدرال عراق در طول سال‌ها تلاش کرده است که از فروش نفت اقلیم کردستان جلوگیری کند و شایعات تکراری مبنی بر فروش نفت اقلیم کردستان به اسرائیل نادرست است.

در توجیه حمله ۱۳ مارس خود به اربیل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به آژانس اطلاعات ملی اسرائیل، مدعی شد که “عوامل موساد” را هدف قرار داده است و به “مرکز استراتژیک” جاسوسان اسرائیل در KRI ضربه زده است.

این حمله به منزل شیخ باز کریم برزینجی، مدیر عامل شرکت نفت کردستان عراق گروه KAR حمله کرد.

در نسخه انگلیسی این گزارش آمده است: «اگر کشورهای همسایه اطلاعاتی در خصوص حضور گروه‌های مسلح یا احزاب سیاسی درگیر در درگیری‌های منطقه‌ای یا هسته‌های اسرائیل دارند، آن کشورها موظفند به طرف عراقی هشدار داده و برای حل مشکل همکاری کنند.»

عادل خاطرنشان کرد که دولت اقلیم کردستان در هر صورت از فروش نفت خود به نهادهای ایالتی منع شده بود، و زمانی که نفت خود را فروخت – از جمله در سال‌های مبارزه با دولت اسلامی (داعش) که دولت فدرال در آن «هیچ یک نفر ارسال نکرده بود». پنی” – “ما چاره ای جز فروش آن با قیمت های پایین تر از استاندارد نداشتیم.”

مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان همچنین در ۱۱ مه اظهار داشت که وزارت نفت عراق و سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق شرکت های نفتی خریدار نفت اقلیم کردستان را تهدید کرده اند که منجر به کاهش قیمت نفت فروخته شده توسط اقلیم کردستان شده است. ”

درآمد نفت و گاز هم برای کل اقتصاد عراق و هم برای KRI کلیدی است.

عادل، سخنگوی اقلیم کردستان، در میزگرد ۹ مه تاکید کرد که اربیل در سال های اخیر با وجود عدم همکاری دولت مرکزی در بغداد، شاهد پیشرفت قابل توجهی بوده است.

وی مدعی شد که بغداد کمتر قادر به استفاده مؤثر از بودجه نسبتاً بزرگتر خود بوده است، و خاطرنشان کرد که شهر بندری جنوبی بصره در سالهای پس از آغاز جنگ ۲۰۱۴ علیه داعش، با وجود دسترسی به بودجه فدرال، توسعه قابل مقایسه با اربیل را نداشته است. و تحت تهدید مستقیم گروه تروریستی بین المللی – بر خلاف KRI – قرار نگرفته است.

ثبات منطقه اکنون کلید بازیابی، بازسازی و سرمایه گذاری اقتصادی آن است. به گفته مقامات امنیتی متعددی که المانیتور در سال های اخیر با آنها صحبت کرده است، یک مانع بزرگ، حضور پ ک ک است.

سرتیپ پیشمرگه در پاسخ به سوال المانیتور در میزگرد ۹ می. ژنرال هازهر زنگانه گفت که هزاران سوری که توسط نیروهای امنیتی KRI برای مبارزه با داعش آموزش دیده‌اند، به دلیل امتناع پ‌ک‌ک و وابستگان محلی آن‌ها به بازگشت به کشورشان، هنوز در KRI هستند.

اکثر مقاماتی که این خبرنگار در سال‌های اخیر در اینجا با آنها صحبت کرده است، تأکید می‌کنند که هم یگان‌های حفاظت خلق (YPG) در شمال شرق سوریه و هم یگان‌های مقاومت شنگال (YBS) برای تمام اهداف عملی وابسته‌های محلی پ‌ک‌ک هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین