۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مقادیر زیادی مواد مخدر در جریان عملیات علیه پ ک ک در ترکیه کشف و ضبط شد

مقادیر زیادی مواد مخدر در جریان عملیات علیه پ ک ک در ترکیه کشف و ضبط شد

  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
  • ۲۱۵ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، نیروهای امنیتی ترکیه در عملیاتی گسترده روز پنجشنبه تجارت مواد مخدر گروه تروریستی پ.ک.ک را که در آن حشیش کشف و ضبط شد، سرکوب کردند.

وزارت کشور ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که در جریان عملیات علیه گروه تروریستی پ‌ک‌ک بیش از یک تن حشیش و ۲.۱ میلیون گیاه شاهدانه کشف و ضبط شد.

عملیات در استان دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه انجام شد که آخرین مورد از یک رشته عملیات به نام ارن بولبول، پسری بود که توسط تروریست ها در شمال ترکیه در سال ۲۰۱۷ کشته شد و محمد چلیک، گروهبان متخصص که سال گذشته در درگیری با آنها کشته شد.

نیروهای واحد ژاندارمری محلی در دیاربکر، واحدهای کماندوی ژاندارمری و شاخه عملیات ویژه زبده ژاندارمری، و همچنین نگهبانان روستا، یک نیروی شبه نظامی که به نیروهای امنیتی کمک می کند، در این عملیات شرکت داشتند. این وزارتخانه گفت که حدود ۱,۱۶۵ پرسنل به مکان های روستایی در لیچه، یکی از ولسوالی های دیاربکر یورش بردند. در این عملیات که ۱۳۶ نقطه را در دو محله روستایی هدف قرار دادند، هیچ مظنونی دستگیر نشد یا خیر. نیروهای امنیتی در حین شانه زدن این دو منطقه، ۹۸۹ کیلوگرم شاهدانه به صورت پودر، ۶۲ کیلوگرم شاهدانه فرآوری نشده و بیش از ۲٫۱ میلیون گیاه شاهدانه را که به طور غیرقانونی کشت و در میان سایر محصولات مخفی شده بود، به همراه سه تفنگ AK-47 کشف شد.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه با اشتراک گذاری جزئیات این عملیات در شبکه اجتماعی خود گفت که آنها مصمم هستند تجارت مواد مخدر و تروریسم را ریشه کن کنند.

اینترپل تخمین می‌زند تا ۸۰ درصد از بازارهای غیرقانونی مواد مخدر اروپا توسط شبکه‌های قاچاق تحت کنترل پ‌ک‌ک تامین می‌شود. این گروه تروریستی جدا از ایفای نقش کلیدی در قاچاق مواد مخدر بین اروپا و آسیا، از چندین منطقه تحت کنترل خود در شمال عراق و سوریه به عنوان مراکز تولید هروئین و سایر مواد مخدر استفاده می کند.

لایس که در سال ۱۹۷۸ به عنوان زادگاه پ‌ک‌ک شناخته می‌شود، در گذشته نیز مورد حملات ضد مواد مخدر قرار گرفته است. منطقه کوچکی با جمعیتی در حدود ۲۶۰۰۰ نفر، لایس به غیر از کشاورزی و دامداری، اقتصاد کندی دارد و به دلیل تولید مواد مخدر تحت کنترل PKK بدنام است. کارشناسان می گویند که لایس و منطقه جنوب شرقی برای کشت حشیش مطلوب است زیرا آب و هوای آن مساعد است و مناطق کوهستانی دسترسی آسان به نیروهای امنیتی را مانع می شود. اگرچه آمار دقیقی در دست نیست، مقامات معتقدند حدود دو سوم حشیش غیرقانونی کشت شده در ترکیه در اطراف دیاربکر کشت می شود.

در جای دیگر، مهمت موش، وزیر بازرگانی، که وزارتخانه او مسئولیت گمرک را بر عهده دارد، اعلام کرد که گارد گمرک استانبول و حکاری کشفیات گسترده ای از مواد مخدر انجام داده اند. موش در پستی در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که حدود ۲ میلیون قرص کاپتاگون در استانبول و ۷۴۲ کیلوگرم متامفتامین در گذرگاه مرزی اسندره در استان حکاری در جنوب شرقی استان حکاری در مرز ایران کشف و ضبط شد.

Captagon که در دهه ۱۹۶۰ به عنوان جایگزینی برای سایر مواد مخدر مصنوعی ایجاد شد، در سال های اخیر در خاورمیانه گسترش یافته است و اعتقاد بر این است که چندین گروه تروریستی از جمله داعش از تجارت آن سود می برند. استفاده از متامفتامین در منطقه نیز در حال افزایش است در حالی که وزارت کشور ترکیه در مورد گسترش مصرف آن در میان مصرف کنندگان مواد مخدر در این کشور هشدار داده است.

ترکیه یک مسیر ترانزیتی برای قاچاقچیان مواد مخدر است که بین آسیا و اروپا فعالیت می کنند. مواد مخدر از آسیا از طریق ترکیه به اروپا قاچاق می شود در حالی که مواد مخدر مصنوعی تولید شده در اروپا به خاورمیانه قاچاق می شود. با این حال، این کشور تلاش های خود را برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر که گروه های تروریستی و باندهای بین المللی از آن سود می برند، افزایش داد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین