۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • مغایرت اهداف استقلال طلبی گروه تروریستی پ.ک.ک و پژاک با اصل احترام به تمامی ارضی کشورها

مغایرت اهداف استقلال طلبی گروه تروریستی پ.ک.ک و پژاک با اصل احترام به تمامی ارضی کشورها

  • ۶ فروردین ۱۴۰۱
  • ۴۶۰ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : یکی از سیاست ها و برنامه ریزی های خصمانه استکبار جهانی برای حضور و افزایش سیطره خود در کشورهای مورد هدف، ایجاد و القای تفکر ” تجزیه طلبی ” ( separatism )با بهره گیری از پتانسیل های قومی هر کشوری است. به عنوان نمونه ظهور”گروه تروریستی پ.ک.ک”را می توان نمونه بارز دستاوردهای خصمانه استکبار جهانی در غرب آسیا برشمرد. این گروه تروریستی که غالباً در مناطق کرد نشین کشورهای ترکیه، سوریه، ایران و عراق با شعب مختلف از جمله گروه پژاک که در ایران فعالیت می کنند خود را نماینده قوم اصیل کرد معرفی می کنند و با حمایت های پنهان، قدرت های بزرگ و با عضو گیری از اکراد فریفته شده کشورهای منطقه پیگیر ایجاد کردستان بزرگ می باشند. شیوه متنوع مبارزاتی این گروه تروریستی در قالب فعالیت های سیاسی، نظامی، تبلیغاتی که دارای وصف مجرمانه در قوانین داخلی و بین المللی است، همواره به عنوان معضل امنیتی برای کشورها و جوامع بین المللی محسوب می گردد و همچنان نحوه ی اقدامات آنان به گونه ای است که در ردیف گروههای تروریستی شناخته می شود.

ریوار آبدانان از اعضای برجسته این گروه در تبیین اندیشه و عملکرد سیاسی، نظامی گروه بیان می کند؛ « پروژه کنفدرالیسم دموکراتیک به عنوان بهترین و نتیجه بخش ترین راهکار برای حل مسئله کورد ارائه نموده است و نظریه ملت دموکراتیک و نظام کنفدرالیسم دمکراتیک توسط عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد در مجموعه دغاعیات خود در مجموعه پنج جلدی کتاب مانیفست تمدن دمکراتیک مطرح و ارائه شده است ( برنامه و اساسنامه کنگره دهم:۵۲). اوجالان معتقد است تشکیلات پ.ک.ک از نظر فراوانی اعضا و هواداران و فراگیری منطقه و بین المللی فعالیت ها ، دارای موقعیت منحصر به فردی است و از این به بعد می توان آن را با قیام کردها در زمان قاضی محمد ( در ایران ) و ملا مصطفی بارزانی در عراق مقایسه کرد . نظر داشتن به استقلال کردستان چیزی که در پنجاه سال گذشته سابقه نداشته است و حتی پ.ک.ک از طرح شعار خودمختاری نیز خودداری کرده است تا بتواند در مذاکره با دولت ، نخستین سنگ بنای استقلال را بنا نهد و برای کسب پیروزی اولیه یعنی «استقلال » همان راه کار شرقی و ضد استعماری گاندو و مائو را ترجیح می دهد . ( رئوف مدادی، ۱۳۷۸ : ۲۸) بخشی از مانیفست پ.ک.ک متضمن شورش علیه دولت مشروع است که ایجاد دولت – ملت کردستان بزرگ را تنها راهکار برون رفت هویت قومی در فضای پرتلاطم غرب آسیا می داند . اوجالان در مسیر خود انتقادی ، راهبرد نظامی – سیاسی تشکیلات را بهترین الگوی متناسب با متقاضیان زمان می داند و معتقد است که پس از تحقق سیستم آرماتی حکومت کنفدرالیسم دمکراتیک کوردستان ، کنفدرالیسم خاورمیانه و سپس کنفدرالیسم دمکراتیک جهانی شکل خواهد گرفت ( برنامه و اساسنامه کنگره دهم :۵۵).

ارزیابی تقابل تعیین حق سرنوشت با اصل احترام به تمامیت ارضی کشورها تعیین حق سرنوشت و احترام به تمامیت ارضی کشورها در اصل مسلم و پذیرفته شده است که در قوانین داخل و بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است حال این سوال مطرح می گردد ، آیا با توجه به اهداف استقلال طلبی گروه تروریستی پ.ک.ک و درخواست تعیین حق سرنوشت خود به عنوان قوم بزرگ کرد با اصل احترام به تمامیت ارضی کشورها در تعارض و تقابل نخواهد بود و در وصورت تقابل کدامیک ارجحیت دارد؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین