۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • معاون نخست وزیری ترکیه: ترکیه قدرتمند و یکپارچه در گرو روند مذاکرات است

معاون نخست وزیری ترکیه: ترکیه قدرتمند و یکپارچه در گرو روند مذاکرات است

  • ۹ دی ۱۳۹۳
  • ۳۰۰ بازدید
  • ۰
 
یالچین آکدوغان در اظهاراتی اعلام کرد که ساخت ترکیه برابر و در عین حال متحد و یکپارچه و قدرتمندتر شدن ترکیه جدید در گرو روند مذاکرات است،

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از خبرگزاری آناتولی، یالچین آکدوغان، معاون نخست وزیری ترکیه طی سخنرانی در پنچمین کنگره حزب عدالت و توسعه در “گیرک کاله” اظهارکرد: حزب عدالت و توسعه در طول ۱۲ سال حکومت خود سعی در حل و فصل مسئله کردها داشته و یک لحظه هم از این هدف دور نشده است.
معاون نخست وزیری ترکیه عنوان کرد: در خصوص نظم عمومی و مسئله امنیت به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد، نظم عمومی جزو خطوط قرمز حکومت ترکیه است. جزیره، سیلوپ و یا هر جای دیگر ترکیه، پلیس ترکیه، سرباز ترکیه در آن جا خواهد بود و امنیت شهروندان ترکیه را تامین خواهد کرد. هیچ کس برای خودش تعیین وظیفه نکند. دولت قدرت و اختیار لازم برای تامین امنیت جان و مال مردم خود را دارد.
آکدوغان ادامه داد: مشکلی که روند مذاکرات در تلاش برای حل آن است، چندان سهل و آسان نبوده و نیست. این مشکل در طول تاریخ جمهوریت ترکیه باعث شده هزاران انسان جان خود را دست بدهند، دهها هزار فرزند این مرز و بوم به خاک افتاده اند، میلیاردها دلار بودجه کشور به خاطر این مشکل هدر رفته است. این پول ها از جیب ملت خارج شده است. ولی اکنون در حال گذر از این مشکلات هستیم و به یک توافق جمعی رسیده ایم.
وی افزود: نگاه انسان ها در حال تغییر است. کشور در وضعیت جدایی و درگیری به هیچ عنوان پیش نخواهد رفت. نمی توان گفت “هر سال این تعداد انسان کشته خواهد شد، این مقدار پول خرج خواهد شد و با در نظر گرفتن این ها کشور را اداره خواهیم کرد” این گونه مملکت داری معنی ندارد. ما این موضوع را نمی توانیم قبول کنیم و بر روی مرگ و زندگی انسان ها کشور را اداره کنیم. ما نمی توانیم قبول کنیم که پول ملت ترکیه به هدر برود، انسان ها با نگاهی بدبینانه به هم بنگرند و تمامیت کشور به خطر بیفتد. ما به خاطر این روند مذاکرات را شروع کردیم.
معاون نخست وزیری ترکیه تصریح کرد: ما خواستیم مادران دیگر گریه نکنند. ما خواستیم به اشک ها پایانی داده باشیم و خواستیم جوانان این مرز و بوم دیگر کشته نشوند. از سال ۲۰۰۵ به بعد هر زمان در مسئله کردها به نتیجه نزدیک شدیم دستهای پنهانی وارد این روند شدند. بعضی ها تلاش می کنند ترکیه از حل و فصل مسئله کردها ناموفق بیرون بیایید. ولی باید بگوییم تداوم مشکل کردها شایسته ترکیه جدید نیست. ساخت ترکیه برابر و برادرانه و در عین حال متحد و یکپارچه و قدرتمندتر شدن ترکیه جدید در گرو روند مذاکرات است، وگرنه در غیر این صورت ترکیه نخواهد توانست به اهداف ۲۰۲۳ خود دست پیدا کند. بنابراین، مسئله کردها مسئله تمامیت ترکیه است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین