گزارشگر

مصاحبه اختصاصي انجمن بی تاوان با يك عضو سابق پژاك

هيچكس نمي‌تواند درباره درد و رنجي كه مردم كُرد تحمل كرده‌اند؛ شك و ترديد كند.اما با وجود این مردم کرد همیشه با اراده قوی و با روش های کاملا قانونی مطالبه گر خواسته های خود بوده اند. 

آنچه كه قابل بحث به نظر مي‌رسد، اينست كه اين اراده توسط يك سري گروه‌هاي مسلح مجول الماهیت مورد استفاده قرارگرفته باشد و شايد هم اين اراده را از اهداف اصلي اش دور كرده باشد؛ گروه‌هايي كه در توسل به روش‌‌هاي تروريستي ترديد به خود راه نمي‌دهند و حتي شايد در توسل به ترانزيت بين‌المللي موادمخدر نيز مردد نيستند.

براي اينكه كاملا مشخص باشد ما مي توانيم رشته سخن را به يكي از مسئولان سابق پژاك نيز بسپاريم بطوريكه بتواند به مطالب مطرح شده توسط مصاحبه شونده‌ ما در اين مصاحبه پاسخ دهد.

بی تاوان:به نظر شما ظرفيت تخريبي اين گروهک تروریستی چقدر است؟

احمد: ظرفيت‌هاي آن خيلي مهم نيست. پژاك بصورت مستقيم وارد درگيري مسلحانه با نيروهاي نظامي ايران نمي‌شود. معمولا به آن دسته از غيرنظاميان كُرد حمله مي‌كند كه با دولت ایران همكاري مي‌كنند. يا به پاسگاه‌هاي مرزي پليس حمله مي‌كند.آنچه كه در اين سازمان متناقض مي‌باشد اينست كه ادعا مي‌كند براي مردم كُرد مي‌جنگد؛ اما در اين پاسگاه‌هاي مرزي معمولا دو يا سه سرباز جوان كُرد مشغول خدمت نظامي هستند كه متاسفانه آن ها را قربانی می کند.

در ايران سعي بر اين است سربازان در منطقه محل سكونت خود خدمت سربازي را انجام بدهند؛ بنابراين پژاك تنها كُردها را مي‌كشد، و اين برخلاف ادعاهاي سران آن است

براي پاسخ كامل به سئوال شما بايد عرض كنم كه پژاك سلاح سنگين ندارد و تعداد افراد مسلح آن به بيش از 1000 نفر نيز نمي‌رسد.

بی تاوان:آيا پژاك خطري واقعي براي امنيت ايران است؟

احمد: صادقانه بگويم نه. 1000 نفر مسلح در برابر ارتش، همچنين سپاه ايران، نيروهاي پليس و بسيج كه مجموعا بيش از 20 ميليون مي‌باشد نمي‌تواند كاري بكند. قدرت پژاك به ويژه در حوزه تبليغات محصور مي‌ماند كه در رسانه‌هاي غربي قرباني‌سازي مي كند.

بی تاوان:آيا ايران بصورت مستقيم يا غير مستقيم با پژاك مذاكره مي‌كند؟

احمد: نه هرگز. علاوه بر اين سیامند معینی رئيس سابق پژاك در يك مصاحبه  اعلام كرده كه هيچگونه مذاكره مستقيم يا غيرمستقيم با دولت ايران نداشته است. همچنين اظهار داشته كه اميدي نيز به مذاكره ندارد.از نظر دولت ايران پژاك نمي‌تواند يك مخاطب باشد، به ويژه از زماني كه عمليات تروريستي را مرتكب شده و بيشترشان عليه غيرنظاميان كرد بوده است.

پژاك دوست دارد با ترور و وحشت بر ايران فشار آورد. مثلا در شماره‌هاي 9 و 10 مجله آلترناتيو كه يك نشريه تبليغاتي اين سازمان است، خيلي راحت روزنامه‌نگاران كُرد را تهديد كرده است كه چرا از اين سازمان انتقاد مي‌كنند.

 دليل برخورد سرزنش آميز پژاك با روزنامه‌نگاران و سازمان‌هاي مردم نهاد اينست كه آنان از حملات تروريستي پژاك عليه غيرنظاميان كُرد انتقاد مي‌كنند.

بی تاوان:با نگاهي به گذشته مي‌بينيم كه پژاك بازوي نظامي پ.ك.ك است. آيا شما فكر مي‌كنيد كه اين دو سازمان هنوز هم يكي هستند؟

احمد: كاملاً مشخص است. عثمان اوجالان برادر عبدا… اوجالان (بنيانگذار پ.ك.ك) در يك مصاحبه چندين بار اين موضوع را تائيد كرده است. پژاك و پ.ك.ك هميشه باهمديگر در تماس هستند. پژاك و پ.ك.ك در پايگاه‌هاي مشترك آموزش نظامي مي‌بينند.همچنين حاجي احمدي رئيس رسمي سابق پژاك، صرفاً در اين جايگاه قرار داده شده بود تا اين تصور ايجاد گردد كه كردهاي ايران درباره فعاليت‌هاي اين سازمان تصميم مي‌گيرند؛ اما در واقع مراكز پ‌ك‌ك بالاترين مرجع تصميم‌گيري براي پژاك هستند.

بی تاوان :آمريكا و اتحاديه اروپا، پژاك را در فهرست سازمان‌هاي تروريستي قرارداده‌اند، به‌نظر شما چگونه سیامند معینی و قبلا حاجی احمدی رئيس پژاك آزادانه در آلمان زندگي كند؟

احمد: همه اينها نشان دهنده سياست دورويي غرب يا همان سياست يك بام و دو هوا در كشورهاي غربي مي‌باشد، بعلاوه پژاک در بروکسل بلژیک دفتردارد. اين در حاليست كه همانطور كه شما نيز اشاره كرديد اين سازمان در ليست تروريستي قرار دارد؛ اما براي درك بهتر اين بازي بهتر است به گزارش اينترپُل (پليس بين الملل ) توجه كنيم كه مي‌گويد 80 درصد موادمخدر از خاورميانه توسط پژاك و پ‌ك‌ك ترانزيت مي‌شود. اين نشان‌دهنده‌ي مبالغ هنگفتي است كه امكان مذاكره درباره امتيازات قابل توجه براي پژاك با كشورهاي اروپايي و آمريكا را فراهم مي‌آورد.

بی تاوان :پژاك در عراق فعال نيست؛ آيا به نظر شما اين در نتيجه توافقي ميان اين سازمان و آمريكا است؟

احمد: مسلماً. بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 پ‌ك‌ك تحت تاثير آمريكا اسم سازمان هاي نظامي خود را عوض كرد. بدين ترتيب سازمان‌هاي جديدي تشكيل شدند. پژاك براي ايران، پ.‌چ.‌د.ك. (PCDK ) براي عراق و پ.‌ي.‌د. (PYD ) براي سوريه. عثمان جعفري كه از رهبران پژاك بود علنا مي‌گويد كه در سال 2007 در شهر كركوك با يك هيئت آمريكايي ملاقات كرده‌اند.

بی تاوان :به نظر شما اهداف واقعي پژاك چيست؟

احمد: پژاك به بهانه مبارزه براي استقلال كُرد در واقع فقط يك هدف دارد و آنهم بي ثبات كردن ايران است. تشكيلات نظامي‌اش به وي امكان مي‌دهد در ترانزيت مواد مخدر موفق باشد واين براي تامين مالي آن و همچنين ايجاد روابط فاسد با يك سري از مخاطبان بانفوذ اروپايي و آمريكايي مفيد باشد.اما اين سازمان در واقع اعتباري ندارد. در عراق، تشكيلات سياسي كرُد هيچ مشروعيت و مقبولیتی براي آن قائل نيستند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا