۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مشکلات امنیتی ایجاد شده توسط پ.ک.ک در شنگال

  • ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۱۳۴ بازدید
  • ۰

ایزدی های اهل شنگال به دلیل حضور گروه تروریستی پ.ک.ک در این منطقه نمی توانند به خانه های خود بازگردند.

به گزارش انجمن بی تاوان، ایزدی هایی که در کمپ شریا در دهوک اقامت دارند به خبرگزاری آناتولی درباره مشکلات امنیتی ایجاد شده توسط پ.ک.ک در سنجار گفتند.ایزدی حلید هدادی از ساکنان کمپ با بیان اینکه خیلی می خواستند به شنگال بازگردند، اما اوضاع در این ولسوالی به حالت عادی بازنگشت، گفت: ما گروه های مسلح در سنجار (پ.ک.ک) را دلیل اصلی بی ثباتی و ناامنی در آن منطقه می دانیم.

هدادی گفت: “آوارگان ایزدی نمی توانند اینگونه به خانه های خود بازگردند. خانه های ما ویران شده است و چیزی در آنجا باقی نمانده است. دولت بغداد از وضعیت آوارگان اینجا بی اطلاع است و به مشکلات ما رسیدگی نمی کند.”

قاسم حلاس که اهل منطقه سینون سنجار است نیز با بیان اینکه در شرایط سخت اردوگاهی زندگی می کردند، گفت:

“اگر وضعیت در سنجار به حالت عادی برگردد و پیشمرگه ها به آنجا بروند، ما نیز برمی گردیم. در اردوگاه ها بسیار فرسوده شده ایم. روزهای گرم تابستان در پیش است و کولر نداریم تا خنک شویم. پول خرید کولر گازی را ندارم.” از اظهاراتش استفاده کرد

– “پ‌ک‌ک کودکی را در سنجار جلوی خانه کشت”

هانه میشکو یکی از ساکنان کمپ نیز اظهار داشت که سال گذشته به دلیل شرایط سخت اردوگاه یک پسرش را از دست داد و پ ک ک کودکان را در سنجار کشت.

میسکو گفت:

ما نمی توانیم از ترس پ.ک.ک به شنگال برگردیم. اگر دولت عراق بخواهد می تواند پ.ک.ک را از شنگال بیرون بکشد. پ.ک.ک بسیار خطرناک است. بچه های ما را می رباید. پ.ک.ک کودکی را جلوی چشمانش کشت. خانه ای در سنجار. پ.ک.ک زمین ها و مزارع ما را اشغال کرده است.

– استقرار پ‌ک‌ک در منطقه با داعش به عنوان بهانه

پ ک ک به بهانه حملات سازمان تروریستی داعش، پس از سال ۲۰۱۴ با تروریست هایی که از سوریه و قندیل آورده بود، در بسیاری از مناطق به ویژه کوه سنجار اردوگاه ایجاد کرد.

در حالی که نیروهای پیشمرگه که در نوامبر ۲۰۱۵ مرکز منطقه سنجار و اطراف آن را از داعش بازپس گرفتند، پس از استقرار واحدهای دولت مرکزی عراق در شنگال در اکتبر ۲۰۱۷ از منطقه خارج شدند، پ‌ک‌ک نیز فعالیت‌های خود را در آنجا افزایش داد.

دولت‌های بغداد و اربیل در ۹ اکتبر ۲۰۲۰ توافقنامه‌ای امضا کردند که شامل خروج سازمان تروریستی پ‌ک‌ک از شنگال می‌شود. اما توافق سنجار هنوز اجرایی نشده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *