۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مسرور بارزانی: پ.ک.ک باید قندیل را ترک کند/ از ترکیه انتظار بیشتری داشتیم

مسرور بارزانی: پ.ک.ک باید قندیل را ترک کند/ از ترکیه انتظار بیشتری داشتیم

  • ۱۴ تیر ۱۳۹۴
  • ۲۷۴ بازدید
  • ۰

رییس دستگاه امنیت اقلیم کردستان می‌گوید قندیل جزء خاک عراق است و پ.ک.ک باید این منطقه کوهستانی را ترک کند. وی معتقد است ترکیه آن‌طور که باید به کردهای عراق در جنگ با داعش کمک نکرده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : مسرور بارزانی رییس «شورای امنیت اقلیم کردستان» در مصاحبه با سایت المانیتور گفت کوهستان قندیل جزء خاک عراق محسوب می‌شود و پ.ک.ک باید آن را ترک کند. به همین خاطر است که ما خواهان به نتیجه رسیدن روند صلح در ترکیه هستیم و امیدواریم مشکل کُردها به‌طور مسالمت‌آمیز حل شود.
وی درباره نقش پ.ک.ک در شنگال افزود پ.ک.ک نقشی ندارد و باید این منطقه را نیز ترک کند؛ مردم شنگال و کردستان عراق باید درباره آینده شنگال تصمیم بگیرند. آیا پ.ک.ک دوست دارد ما در دیار بکر و ماردین دخالت کنیم. احزاب دیگری نیز در مناطق کردنشین ترکیه وجود دارند که باید پ.ک.ک اجازه دهد آن‌ها نقش داشته باشند. حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه PYD و پ.ک.ک پس از عادی شدن اوضاع باید شنگال را ترک کنند. نیروهایYPG هم مهمان هستند و آن‌ها نیز مانند نیروهای پیشمرگ که پس از آزادسازی کوبانی به اقلیم کردستان بازگشتند، به مناطق خود بازگردند.مردم اقلیم کردستان انتظار دارند نیروهای خارجی اقلیم کردستان را ترک کنند و به همان‌جایی که از آن آمده بودند، بازگردند.
مسرور بارزانی نقش نیروهای داوطلب مردمی عراق یا حشد شعبی را قابل‌تقدیر دانست اما گفت باید به مقامات عراقی پاسخگو باشند. وی درباره نقش ایران در عراق گفت ما دوست داریم رابطه دوستانه با همه همسایگان خود ازجمله ایران داشته باشیم و برپایه احترام متقابل باهم تعامل داشته باشیم. آن‌ها نمی‌توانند به ما به‌عنوان فرودست و فرمان‌بردار نگاه کنند. آن‌ها در برخی مناطق عراق چنین رفتاری دارند اما در اقلیم کردستان به‌هیچ‌وجه چنین چیزی نیست. کردستان متفاوت است. ما می‌دانیم که کردستان از طرف همسایگانش تحت‌فشار است اما درنهایت کُردها باید درک کنند اتحاد ضامن موفقیت آن‌ها است.
رییس سازمان امنیت اقلیم کردستان در پاسخ به سؤالی درباره تلاش برخی احزاب کرد برای تقلیل قدرت ریاست اقلیم کردستان و عدم تکیه مسعود بارزانی بر صندلی ریاست اقلیم کردستان برای بار سوم گفت: فارغ از این‌که برخی‌ها بپذیرند یا نپذیرند، رییس اقلیم به سمبل جنبش ملی کُرد تبدیل‌شده است. به‌طور طبیعی باید انتخابات در ۲۰ اوت برگزار شود و رییس اقلیم از پارلمان اقلیم و کمیسیون انتخابات درخواست برگزاری انتخابات را کرده است.احزاب اقلیم قبلاً توافق کرده بودند که مسائلی که جنبه ملی دارند، باید از طریق توافق حل شوند. احزاب باید تهدید داعش، مناقشه بر سر منابع مالی با بغداد و بحران مالی ناشی از آن را درک کنند و بدانند که اقلیم کردستان تحمل بحران دیگری را ندارد و توافق بهترین راه است. وقتی حزب دموکرات اکثریت را در پارلمان دارا بود و قدرت تصمیم‌گیری داشت، احزاب خواهان حفظ اتحاد ملی و توافق بودند اما متأسفانه وقتی رقبای حزب دموکرات ببینند که کوچک‌ترین فرصتی برای به زیر کشیدن حزب دموکرات را دارند، منافع ملی را فراموش کرده و به دنبال دستاورد سیاسی هستند. این‌ بازی بی‌ نتیجه ای است.
پسر ارشد مسعود بارزانی درباره وضعیت جنگ کُردها با داعش گفت: پیشروی آن‌ها متوقف‌شده و در چندین جبهه شکست‌خورده‌اند. ۲۰۰۰۰ کیلومتر از مناطق تحت کنترل داعش آزادشده و ۱۲۸۰ نفر از نیروهای پیشمرگ جان‌باخته و حدود ۷۰۰۰ تن از آن‌ها نیز زخمی شده‌اند. نزدیک به ۱۱۰۰۰ نفر از نیروهای داعش کشته‌شده‌اند. بازگشت آن‌ها به الرمادی و تصرف تدمور در سوریه توسط داعش نشان داد که شکست دادن آن‌ها آسان نیست. شکست کامل آن‌ها به زمان نیاز دارد. هیچ‌کس به‌اندازه کردها با داعش مقابله نکرده است.
مسرور بارزانی درباره ناامیدی مسعود بارزانی از ترکیه هنگام حمله داعش به اقلیم کردستان در تابستان گذشته گفت ما انتظار بیشتری از ترکیه داشتیم.این کشور باید اقدام بیشتری ازآنچه اکنون انجام می‌دهد، داشته باشد.این کشور عضو ناتو است و باید با ائتلاف همکاری کند. ما نگران تشدید بحران در سوریه و آینده روند صلح در ترکیه هستیم.ما دوست داریم داعش شکست بخورد و مسئله کردها در ترکیه برای همیشه حل شود.
وی درباره هشدار رجب طیب اردوغان نسبت به ایجاد یک کشور کردی در شمال سوریه افزود: ترکیه بهتر است به مسئله این‌طور نگاه کند که بهتر است کردها این مناطق مرزی را به‌جای داعش که دشمن همه جهان است، کنترل کنند. البته منظور من فقط YPG نیست. باید ائتلافی از همه گروه‌های معتدل ازجمله YPGو حزب دموکرات کردستان سوریه تشکیل شود و همه احزاب فرصت فعالیت و ایفای نقش در سوریه را داشته باشند. درهرحال مبارزه با داعش به این معنی نیست که فوراً در آنجا یک کردستان مستقل ایجاد خواهد شد.
مسرور بارزانی درباره استقلال کردهای عراق گفت: جهان باید بداند که پروژه عراق واحد شکست‌خورده و نیاز به بازبینی دارد. بارها برای حفظ یکپارچگی عراق تلاش شد اما نتیجه‌ای نداشت. کردستان توسط کُردها کنترل می‌شود، سنی‌ها مناطق تحت کنترل داعش را کنترل می‌کنند و شیعیان نیز بر مناطق شیعه‌نشین کنترل دارند. حیدر عبادی برای درست کردن اوضاع تلاش کرد اما دولت عراق باید واقعیت را بپذیرد و به فکر راه‌حل‌های دیگر باشد. ما نمی‌خواهیم از طریق زور جدا شویم. ما درباره جدا شدن دوستانه حرف می‌زنیم.
رییس شورای امنیت اقلیم کردستان درباره وضعیت کرکوک گفت: اگر دولت عراق معتقد است که کرکوک بخشی از عراق است، چرا ماده ۱۴۰ را اجرا نمی‌کند و رفراندوم را به تعلیق می‌اندازد؟
مسرور بارزانی درباره اولویت کُردها در شکست داعش و اعلام استقلال پس ‌از آن گفت: این مسئله را نباید به شکست داعش ارتباط داد زیرا ممکن است داعش به این زودی از بین نرود و حتی ممکن است ترور در فرم های دیگری ظاهر شود.
وی معتقد است اگر کُردها استقلال یابند مبارزه آن‌ها با داعش مؤثرتر خواهد شد، چون به گفته وی دولت می‌تواند سلاح لازم را در اسرع وقت بخرد اما اکنون سلاح لازم در اسرع وقت در اختیار کردها قرار داده نمی‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین