۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مستند تلویزیون ترکیه‌ درباره ارتباط اطلاعات فرانسه و غول سیمان این کشور با داعش و پ.ک.ک

مستند تلویزیون ترکیه‌ درباره ارتباط اطلاعات فرانسه و غول سیمان این کشور با داعش و پ.ک.ک

  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰
  • ۳۲۴ بازدید
  • ۰

ترکیه در مستندی با ارائه شواهد و ادله اعلام کرد، غول سیمان فرانسه با اطلاع سازمان اطلاعات این کشور میلیون‌ها دلار به داعش و پ.ک.ک در سوریه داده است.

به گزارش انجمن بی تاوان، ترکیه در مستندی با عنوان «کارخانه» به پرداخت میلیون‌ها دلار پول به داعش و پ.ک.ک در سوریه توسط غول سیمان فرانسه «لافارژ» با اطلاع سازمان اطلاعات فرانسه پرداخته است.

بر اساس گزارش «آناتولی»، در این فیلم بر روی روابط مشکوک میان اطلاعات فرانسه و شرکت لافارژ با پ.ک.ک و داعش در سوریه تمرکز شده است. بخش اول آن از شبکه «تی آر تی وردلد» و «تی آر تی خبر» پخش شده و قرار است بخش دوم آن یکشنبه شب (فردا شب) پخش شود.

در این مستند با سند و گفته‌های شاهدان عینی اعلام می‎شود که شرکت لافارژ نزدیک به دولت فرانسه هنگام فعالیت در سوریه، دهها میلیون دلار به دو داعش و پ.ک.ک داده است. در واقع فرانسه با پرداخت این پول‌ها، اجازه ادامه فعالیت کارخانه شرکت لافارج را که در پنجاه کیلومتری «کوبانی» بوده، می‌گرفته و اطلاعات ترکیه در جریان موضوع بوده است.

بر اساس یک سند مربوط به این شرکت در سال ۲۰۱۱، اثبات می‌شود که میلیون‌ها دلار به پ.ک.ک تحت عنوان کمک داوطلبانه، مالیات یا آزادی کارگران پرداخت شده است.

در ادامه این گزارش آمده، مکاتبات ایمیلی مربوط به مدیران شرکت نشان می‌دهد که لافارج مابین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ هر ماه، دهها هزار یورو داعش پرداخته تا اجازه ادامه فعالیت این شرکت در سوریه داده شود.

این مکاتبات همچنین نشان می‎دهد که لافارژ میلیون‌ها دلار نفت خام از گروهک داعش در سوریه خریداری کرده است.

در این مستند آمده، فرانسه از این روابط مشکوک آگاه بوده و وزیر خارجه وقت «لوران فابیوس» در آن زمان به نائب رئیس شرکت لافارژ گفته که باقی ماندن این شرکت در سوریه ضروری است. همچنین «نیکولا سارکوزی» رئیس‌جمهور پیشین فرانسه نیز گفت‌وگوهایی با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه درباره ورود این شرکت به بازار سوریه داشته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین