۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مرکل:لغو مصونیت نمایندگان و نبود آزادی رسانه در ترکیه نگران کننده است

مرکل:لغو مصونیت نمایندگان و نبود آزادی رسانه در ترکیه نگران کننده است

  • ۴ خرداد ۱۳۹۵
  • ۱۸۰ بازدید
  • ۰

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز دوشنبه خطاب به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: لغو مصونیت نمایندگان و نبود آزادی رسانه در ترکیه نگران کننده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از دوغان،صدراعظم آلمان در حاشیه نشست جهانی حقوق بشر در استانبول با رئیس‌جمهور ترکیه دیدار و درباره همکاریهای ترکیه با اتحادیه اروپا درمورد آوارگان و روند عضویت ترکیه در این اتحادیه گفت و گو کرد.

مرکل خطاب به اردوغان گفت: سیستم قضایی، رسانه مستقل و مجلس قوی لازمه دمکراسی است.

صدر اعظم آلمان با اشاره به مصوبه اخیر مجلس ترکیه درباره لغو مصونیت قضایی نمایندگان مخالف دولت این کشور گفت: لغو مصونیت قضایی و سیاسی هریک از ۴ نماینده مجلس موجب نگرانی است.

مرکل پس از دیدار با اردوغان در جمع خبرنگاران گفت :به آقای اردوغان گفتم که تصمیم به لغو مصونیت شمار زیادی از نمایندگان مجلس، موضوعی نگران ‌کننده است.

مجلس ترکیه روز جمعه گذشته اصلاحیه قانون اساسی این کشور برای اجازه دادن به لغو مصونیت قضایی شماری از نمایندگان حامی مخالفان کرد (پ.ک.ک) را تصویب کرد.

این لایحه در پی حضور چند نماینده ازحزب دموکراتیک خلقها (حزب کردی) درمراسم تشییع جناره اعضای پ.ک.ک از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه تحت عنوان «لایحه لغو مصونیت قضایی نمایندگان حامی تروریسم »به مجلس ارجاع شده بود.

پیشتر «مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا در واکنش به این مصوبه مجلس ترکیه گفته بود: با لغو مصونیت نمایندگان پارلمان ترکیه این کشور به استانداردهای اروپایی بی توجهی کرد.

وی این اقدام را ضربه ای به دموکراسی خواند و افزود: برخی تحولات در ترکیه ، این کشور را از استانداردهای اروپایی دور می کند.

‘صلاح الدین دمیرتاش’ رهبر حزب کردی دمکراتیک خلقهای ترکیه نیز که خود و برخی از مسوولان این حزب براساس این لایحه سلب مصونیت خواهند شد در این باره گفت: این یک کودتا است و عرصه را بر آنان تنگ خواهیم کرد.

ناظران عقیده دارند که احتمال محاکمه و اخراج شماری از نمایندگان حزب کردی دمکراتیک خلقها از مجلس با تصویب این لایحه وجود دارد و در چنین صورتی از یک سو شانس احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی برای افزایش نمایندگان خود در مجلس در انتخابات احتمالی زودهنگام افزایش خواهد یافت؛ ولی از سوی دیگر درگیریهای میان کردهای مخالف و دولت ترکیه نیز تشدید خواهد شد.
منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین