۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ماهیت و استراتژی جدید گروهک پژاک

  • ۱ مرداد ۱۳۹۱
  • ۲۳۱ بازدید
  • ۰

یک کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل تأکید کرد: گروهک پژاک قرار بود در عملیات اشغال ایران جاده صاف‌کن ارتش آمریکا باشد ولی به دلیل زمین‌گیر شدن در عراق متوقف شدند و بعد از این وضعیت، آمریکایی‌‌ها برای گروهک پژاک ماموریت جدیدی طراحی و تعیین کردند.

سعدالله زارعی کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین الملل و منطقه در گفتگویی تفصیلی با فارس، به تبیین و تحلیل علل پیدایش گروهک های تروریستی و مسائل پیرامون آنها مانند “گروهک پژاک” پرداخت .                                                                                         .
آنچه در ادامه می خوانید متن گفت‌و‌گوی فارس با سعدالله زارعی است .                                                                                 .
*فارس: آقای زارعی؛ اخیراً شاهد ایجاد ناامنی‌های گرهک تروریستی پژاک در مرزهای غربی کشورمان بودیم، تا آنجا که سپاه پاسداران را مجبور به آن کرد که دست به عملیات نظامی علیه این گروهک شرور بزند، ریشه تشکیل این گروهک تروریستی چه بود؟
زارعی:برای ورود به موضوع گروهک پژاک در مقدمه چند نکته حائز اهمیت است. یکی اینکه فعالیت تروریستی، شورش‌گری و اغتشاش از اولین روزهای پیروزی روزهای اسلامی آغاز شد و انقلاب اسلامی ایران در آغاز راه با پدیده ضد انقلاب و آنهم از شکل کاملا ضد مردمی و تروریستی‌اش مواجه شد نمونه آنرا می‌توان به اقدامات تروریستی بسیار در طول تاریخ انقلاب اشاره کرد که این ترورها هم علیه مسئولان و شخصیت‌های نظام و هم علیه توده مردم بوده است .                                                                .
نکته دومی در مورد ضد انقلاب ایران وجود دارد، حمایت صریح، آشکار و عملیاتی دشمنان تابلودار نظام جمهوری اسلامی از آنان است، تقریباً بدون استثنا همه گروهک‌های ضد انقلاب اعم از ضد انقلاب چپ، راست و ضد انقلاب درون و بیرون حاکمیت، مورد حمایت دستگاه‌های سیاسی، تبلیغاتی و اطلاعاتی غرب قرار داشتند و دارند و ما می‌توانیم با قاطعیت اعلام کنیم که بعد از ایجاد نظام جمهوری اسلامی هیچ ضد انقلابی به وجود نیامده است که مورد حمایت دشمن نباشد و از این سو نیز این گروهک‌ها همواره از حمایت و پشتیبانی آمریکا و دیگران استقبال کرده‌اند که این جای تامل بسیار است و می‌بینیم که همکاری مشترک آشکاری میان این گروهک‌های ضد انقلاب با دشمنان ملت ایران وجود داشته و دارد.                                                                                                         .
نکته سوم درباره این گروهک‌های ضد انقلاب که به میدان آمدند و شعار براندازی و تغییر نظام جمهوری اسلامی را مطرح کردند این بود که اینها در فعالیتی که دنبال می‌کردند تمامیت ارضی ایران بر ایشان هیچ اهمیتی نداشته است. اصلا حفظ تمامیت مرزی جغرافیایی ایران برایشان بی‌مفهوم بوده و اهمیت نداشت بنابراین تجزیه‌طلبی یکی از شاخصه‌ها و ملزومات فعالیت‌های اینها بود.
به عنوان مثال سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که داعیه دفاع از ملت را داشتند، همزمان با کسانی که با صراحت شعار تجزیه خوزستان و بلوچستان و کردستان مطرح می‌کردند همراهی می‌کرد و در طول ۸ سال دفاع مقدس کنار صدام علیه ملت ایران قرار گرفتند.
*گروهک‌های ضد انقلاب فقط ضد انقلاب نیستند، بلکه ضد ایران هم هستند.                                                    .
در اصل گروهک‌های ضد انقلاب فقط ضد انقلاب نیستند، بلکه ضد ایران هم هستند. یعنی موضوعی به نام ایران برای آنها چندان ارزشی ندارد. یعنی اگر ایران توسط دشمن خارجی سرکوب، اشغال، تجزیه شود، مهم نیست.
*فارس: نکته مهم در مورد گروهک پژاک این است که باید ببینیم که این گروهک در چه زمانی و مکانی و در چه بستری و چرا بوجود آمد؟
زارعی: کاملاً درست است، به عقیده بنده نیز باید در تجزیه تحلیلی دقیق اینها مدنظر قرار گیرد.گروهک پژاک دقیقاً در سال ۱۳۸۲ پایه‌گذاری شد. سال۸۲ همان سالی است که آمریکا، عراق را اشغال کرد. آمریکایی‌ها در آن زمان شعاری را زمزمه می‌کنند مبنی بر اینکه این عملیات محدود به عراق نمی‌شود و رژیم‌های ناهمخوان غرب باید بدانند هدف بعدی آنها هستند. پر واضح و به طور روشن به مخالفت‌های ایران اسلامی با آمریکا اشاره کردند و ایران را مورد خطاب قرار دادند. بعد از چندی به طور کامل پرده را کنار زدند و جرج بوش رسماً اعلام می‌کند که ایران محور شرارت است و بایستی نظام سیاسی آن براندازی شود.
البته وی قبلا از عنوان جنگ صلیبی نیز استفاده کرده بودند، که همان جنگ مسیحیت و اسلام است و منظور آنها از اسلام، اسلام سیاسی و جهادی است. وگرنه امروز هستند حکومت‌هایی که اسم اسلام را به دوش می‌کنند اما خطری برای منافع غیر مشروع آمریکایی‌ها ندارند. بنابراین منظور آنها از جنگ صلیبی، جنگ علیه اسلام است، هرچند خود آنها نیز نماینده واقعی مسیحیت حقیقی نیستند و این صلیبی است که بیش از همه ایران کانون توجهاتی و طراحی‌های آنها باشد .                                                                                     .

در همین زمان پایه این گروهک پژاک طرح‌ریزی و راه‌اندازی می‌شود، لذا بر اساس اسنادی که خود آمریکایی‌ها آنرا مطرح کرده و قابل اغماض و چشم‌پوشی نیست، خود ارتش آمریکا و جی گارنر که در آن زمان حاکم نظامی عراق بود اقدام به تاسیس این گروهک کردند.
برخی از رسانه‌های آمریکایی مانند نیویورک تایمز، واشنگتن پست و رویترز زمانی که در سال ۸۳ اولین کنگره پژاک یک سال بعد از اشغال عراق در سلیمانیه برگزار شد، مطرح کردند که ما نیروهای پژاک را در حالی که تسلیحات آمریکایی در اختیار داشتند در مقر نظامیان آمریکایی‌ در شهر سلیمانیه ملاقات کردیم و لذا این گروهک کاملا تحت انواع حمایت آمریکایی بودند.
*ماموریت اول این گروهک هموار کردن مسیر اشغال نظامی ایران توسط آمریکا بود
در اصل ماموریت این گروه ضد انقلاب در آن زمان، این بود که مسیر را برای حرکت سیستم نظامی آمریکایی هموار کنند تا بتوانند ایران را اشغال و به هدف نهایی خود برسند. لذا بعد از آنکه رد پای این گروهک در حوادث، ناامنی‌های مناطق شمال غربی ایران روشن شد، ایران متوجه شد این گروهک همواره از پوشش اطلاعاتی دقیق آمریکایی استفاده می‌کند.
به عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران عملیات مخفیانه را برای پاکسازی مرزهای خود از وجود این گروهک طراحی کرد. اما با هدایت و اطلاع‌رسانی اطلاعاتی آمریکایی‌ها از مهلکه گریختند و این نشان می‌دهد تجهیزات جاسوسی آمریکا به کمک آنها می‌آمد، چرا که این گروهک فاقد اینگونه تجهیزات و نیروهای زبده خاص هستند و لذا از بین بردن این گروهک کوچک برای جمهوری اسلامی ایران کار سختی نیست.                                                                                                                                                                   .
هرچند برای اثبات ارتباط این گروهک با آمریکا نیاز به ارائه سند نیست،و با تحلیل عقلی نیز می‌توان متوجه شد که ادامه حیات این گروهک تا به امروز با ارتباط با آمریکا امکان‌پذیر بوده است والا ظرفیت چندانی در مقابل جمهوری اسلامی ندارند. کما اینکه هر زمان این گروهک عملیاتی علیه ایران انجام داد مورد حمایت آمریکایی‌ها قرار گرفت و عکس‌العمل ایران را محکوم کردند.
خود آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که اعضای این گروهک را تحت آموزش قرار داده‌اند و این مطالب به صراحت در رسانه‌های آمریکایی مطرح شده است. در اوایل آمریکایی‌ها خود را در موقعیت برتر فرض می‌کردند و اصلا نیازی نمی‌دیدند که مخفیانه و پنهانی برنامه‌های خود را جلو ببرند، گمان می‌کردند همان‌طوری که می‌توانند رژیم بعث عراق را بدون مقاومت اشغال کنند، می‌توانند ایران را نیز اشغال کنند لذا بصورت علنی در حمایت از این گروهک حرف می‌زدند.                                                                                 .
*گروهک پژاک قرار بود در عملیات اشغال ایران جاده صاف‌کن ارتش آمریکا باشد.                                                                   .
گروهک پژاک قرار بود در عملیات اشغال ایران جاده صاف‌کن ارتش آمریکا باشد که به طور جدی در دستور کار آمریکا بود ولی به دلیل زمین‌گیر شدن در عراق متوقف شدند، بعد از این وضعیت، آمریکایی‌‌ها برای گروهک پژاک ماموریت جدیدی طراحی و تعیین کردند.
ماموریت جدید آنها این بود که بتوانند مناطق کردی‌نشین ایران را جدا کنند و به نام ملت کرد ظرفیت خود را پای کار آورده و موقعیت امنیتی ایران را تضعیف و در ادامه صلاحیت حکومت ایران را زیر سؤال ببرند. چرا که طبیعتاً اگر در کشوری قطعه‌ای از آن جدا می‌شود دیگر جایگاه و ابهت سیاسی آن حکومت نزد مردمش فرو می‌ریزد و این برنامه این‌ها بود که به نام آنها بخش‌هایی از ۸ استان کشور را جدا کنند و بحران امنیتی بزرگی برای ایران بوجود آورند که البته عده‌‌ای فریب خورده هم در داخل با آنها همنوا شدند و در مطبوعات محلی این استان مسئله کردستان بزرگ را مطرح می‌کردند.                                                                                   .
به عنوان مثال فردی به نام “مراد ویسی” نشریه‌ای در کرمانشاه منتشر می‌کرد که امروز در صدای آمریکا حضور دارد و حرف‌های خود را از صدای آمریکا مطرح می‌کنند که این خود نشان از ارتباطات قبلی اینها با هم است.
*فارس: در این زمینه به چه نتیجه‌ای هم رسیدند؟                                                                                                         .
زارعی: بعد از مدتی به این جمع‌بندی رسیدند که این طرح آنها نیز به دلیل قدرتمندی حکومت ایران و مخالفت مردم داخل ایران امکان‌پذیر نیست، لذا در طول انقلاب شاهد بودیم که مردم کردستان چگونه در مقابل دسیسه‌های دشمنان ایستادگی کرده‌اند و همه ملت نیز به فرمان امام خمینی در مقابل عده معدودی ضد انقلاب که غائله کردستان را راه انداخته بودند به کمک مردم کردستان رفتند و غائله را به راحتی ختم کردند                                                                                                                                                         .
*فارس: به نظر می‌آید اخیراً استراتژی جدیدی برای این گروهک تروریستی تعریف کرده‌اند، آیا درست است؟
زارعی: از حدود ۸ الی ۹ ماه قبل اینها با تغییر تجزیه و تحلیل خود به این نتیجه رسیدند که از راه تجزیه‌طلبی و این‌گونه اداها نمی‌توانند به اهداف خود برسند، بنابراین تصمیم گرفتند با ناآرام‌سازی منطقه و به وجود آوردن مشکلات امنیتی در مرز ایران، توجه افکار عمومی را جلب کنند و در نقطه‌ای به هر بهانه‌ای شورشی درست کنند. به عبارت دیگر موضوع را از مسئله تشکیل حکومت کردی، به مسئله ساختگی دفاع از حقوق مردم کرد عوض کردند که دست آمریکا به صراحت در این ماجرا روشن است و چند مرتبه با ارائه کدهایی این موضوع را افشا کردم                                                                                                                                      .
مثلا یک مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی مرتبط با CIA به نام “مرکز مطالعات آمریکای جدید” وجود دارد که در آنجا این مسئله پیگیری می‌شود و جمع‌بندی پژوهش‌های آنها به دستگاه تصمیم‌گیری آمریکا منتقل شده بود. اینها به صراحت گفتند که دم از مسئله تجزیه‌طلبی در ایران نزنید، چرا که این موضوع ملت ایران را در مقابل ما قرار می‌دهد و بعد آنها را توصیه به «طراحی شورش و ناآرامی» کرده بودند.
* فارس:سخنان اخیر حاجی احمدی، رهبر این گروهک هم حکایت از همین تحلیل شما دارد، این تغییر رویکرد را چگونه ارزیابی می‌کنید.؟
زارعی: بله دقیقا همین‌گونه است. این فازی که این گروهک در این چند ماه اخیر دنبال می‌کنند این است که می‌گویند ما دیگر دغدغه حکومت کردی نداریم و همچنین قصد براندازی حکومت ایران را هم نداریم بلکه حقوق کردها را مطالبه می‌کنیم و حکومت مرکزی ایران باید اینها حقوق را به رسمیت بشناسد و بعد دولت ایران مایه مذاکره سیاسی با ما را قبول کند.
*فارس: آیا اینها برنامه‌ای برای جذب افراد از بدنه مردم کرد به سمت خود دارند؟
زارعی: اینها اتفاقاً با تغییر رویکرد از فاز نظامی به سمت مذاکره و حقوق مردم کرد، به دنبال جذب همراه برای خود هستند، اما گمان اینها این است که با وادار کردن حکومت ایران به گفت‌وگو و مذاکره،‌به دنبال سهیم کردن خود در تصمیمات حکومت هستند. یعنی حکومت ایران، حاجی احمدی را که در آلمان مشغول عیش و نوش است در حکومت شریک کند و این بستری شود که اینها مطالبات خود را و نه مطالبات طبیعی مردم کرد داخل ایران را، تحمیل کنند. البته مطالبات مردم کرد ایران، شبیه مطالبات مردم در تهران، شیراز،اصفهان، در حوزه مسائل کار، اشغال، بهداشت، آموزش و امثال اینهاست که در قانون اساسی پیش‌بینی شده است، الحق والانصاف هم حکومت ایران به جد به دنبال آن است و لذا خدماتی که حکومت ایران در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به مردم کرد کرده است کمتر از مناطق دیگر کشور نیست .                                                                                                                                                                  .

این گروهک قصد دارند خواسته‌های مردم را از مطالبه این حقوق طبیعی به مطالبات سیاسی طراحی شده در غرب هدایت کنند که البته مردم کرد ایران در مقابل این طراحی‌ها بسیار هوشیار هستند. بنابراین نباید پژاک را یک گروه ایرانی بدانیم، بلکه یک جریان آمریکایی است و هیچ نسبت واقعی با کردهای ایران ندارد.                                                                                                                       .

*پژاک اصلا یک گروه ایرانی نیست بلکه چند ملیتی است .                                                                                                     .
*فارس: ارتباط این گروه با پ‌ک‌ک چیست؟ اخیراً شخص سوم پ‌ک‌ک طی مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی مدعی شد که ایران در حال مذاکره درباره قندیل‌با آنهاست و ما قصد داریم نیروهای پژاک را از مرز ایران عقب ببریم و نیروهای پ‌ک‌ک را جایگزین کنیم و از ایران خواسته‌ است که حملات خود را متوقف کند و به نوعی ایران را تهدید به مقابله کرده است، ارتباط اینها با هم به چه شکل است؟
زارعی:ببینید یکی از برنامه‌های گروهک پژاک این است که حکومت ایران را وادار به گفت‌وگو کنند. آنها سعی دارند خود را نماینده مردم کرد معرفی کنند در حالی که اصلا نمایندگی کرد را ندارند، بنابراین اگر ایران بپذیرد که با اینها گفت‌وگو کند، مدعی می‌شوند که آنها را به عنوان نماینده کردهای ایران به رسمیت شناخته است که اصلا چنین نیست .                                                         .
به طور مثال بعد از اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حملات اخیر علیه پایگاه‌های این در قندیل توانست ضربات سختی به این گروهک بزند، اینها به سرعت گفتند که حاضر به مذاکره با ایران هستند و ایران را دعوت به مذاکره کردند. ولی از آنجا ایران این گروهک را گروهی آمریکایی می‌داند به هیچ عنوان حاضر نشد به درخواست اینها پاسخ دهد                                                                     .
*سیاست ایران مذاکره با گروهک‌‌هایی که دست به اسلحه برده‌اند نیست .                                                                              .
اساساً سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران این نیست با جریانی که دست به اسلحه برده است و شهروندان ایرانی را تهدید و کشته است وارد گفت‌وگو و مذاکره شود، چرا که به محض ورود به گفت‌وگو جری می‌شوند که ایران در مقابل اقدامات شورشی چاره‌ای جز راه سیاسی ندارد و این یعنی ضعف نشان دادن حکومت در مواجهه با چنین پدیده‌هایی. همچنین چنین چیزی هیچ سابقه‌ای نداشته است که حکومت ایران با گروهک‌ها تروریستی مانند منافقین، جندالشیطان و گروهک‌های اوایل انقلاب وارد گفت‌وگو شده باشد.
در این ماجرا پژاک در اواسط عملیات سپاه درخواست مذاکره را دارد ولی ایران قبول کرد و این ادعای آنها دروغ است و هیچ مذاکره‌ای نه بصورت مستقیم و نه بصورت غیر مستقیم با گروهک پژاک وجود ندارد.                                                             .
فارس: ربط اینها با پ‌ک‌ک‌ چیست؟                                                                                                                       .
زارعی: گروهک پژاک سابقه‌ای ندارد و بی‌ریشه است، اما برای اینکه بتواند خود دارای گذشته و ریشه ‌نشان دهد خود را به گروه پ‌ک‌ک پیوند می‌زند و مدعی می‌شوند که ما بخشی از پ‌ک‌ک هستیم، بنابراین تاریخ تولد ما به تاریخ تولد پ‌ک‌ک در منطقه برمی‌گردد در حالی که پ‌ک‌ک یک جریان سیاسی است که حدود ۵۰ سال از عمرش می‌گذرد و در طول ۵۰ سال گذشته با حکومت‌های مرکزی ترکیه درگیر بوده است و واقعاً هم پ‌ک‌ک نماینده کردهای ترکیه است. یعنی از پشتیبانی ۱۵ میلیون کرد مستقر در ترکیه برخوردار هستند.
یعنی آقای عبدالله اوجالان به عنوان شاخص‌ترین چهره کرد ترکیه مطرح است و صدها هزار نفر نیروی سازمان یافته و دوره دیده و تشکیلاتی را دارد و در بین گروه‌های سیاسی ترکیه شناخته شده است. و البته مطالبات گروه پ‌ک‌ک نیز قابل دفاع است یعنی اینکه آنها خواستار این هستند که مناطق کردی ترکیه در حکومت جایگاه داشته باشد این قابل قبول است در شرایطی که کردهای ترکیه جایگاهی در حکومت ترکیه ندارند. اساساً ساختار حکومت ترکیه چه در دوره لائیک‌ها و چه در دوره اسلام‌گرایان به گونه‌ای است که عملا دو طایفه بزرگ در حاکمیت نیستند، که کردها و علوی‌ها از آن جمله‌اند.
در حالی که جمعیت کردها و علوی‌ها مجموعاً ۵۰ درصد جمعیت کل ترکیه به حساب می‌آید. و این در حالی که کل جمعیت کرد ایران حدود ۶-۵ درصد جمعیت کل ایران است و این مقدار در اندازه‌های قابل قبولی در حکومت نقش دارند، امروز معاون اول رئیس جمهور نظام جمهوری اسلامی ایران یک کرد است و هیچ منعی برای کردهای داخل ایران وجود ندارد که بتواند حتی به ریاست جمهوری برسند.
امروزه روشن و واضح است که ملت کرد ایران به خوبی از انواع حقوق خود در ایران برخوردار هستند و هیچ فرقی با اقوام دیگر ایرانی ندارند .                                                                                                                                                                  .
البته ما امروز از روش‌های مورد استفاده پ‌ک‌ک در مقابل حکومت ترکیه دفاع نمی‌کنیم، ما اقدام تروریستی پ‌ک‌ک علیه دولت ترکیه را هیچگاه حمایت نکرده‌ایم و هیچگاه آن را قبول نداریم. اما اینکه کردهای ترکیه خواهان سهم عادلانه در حاکمیت ترکیه هستند و آنرا ناعادلانه می‌دانند ما از آن حق حمایت می‌کنیم و آنرا قابل قبول می‌دانیم ولی این چیزی که پژاک به دنبال آن است به هیچ‌وجه تناسبی با مطالبات پ‌ک‌ک ندارد.                                                                                                                                              .
در همین ماجراهای اخیر، پ‌ک‌ک اعلام کرد که ما از پژاک حمایت نمی‌کنیم و از پژاک خواست مناطق مرزی ایران را تخلیه کنند . پ‌ک‌ک بیشتر از آنکه با پژاک همکاری کند با جمهوری اسلامی همکاری کرده است و این روشن است که رهبران پ‌ک‌ک، پژاک را بخشی از خود حساب نمی‌کنند. حکومت کردی عراق نیز مخالفت خود را با فعالیت‌های گروهک پژاک اعلام کرده و گفته است هر نوع همکاری لازم را با ایران انجام می‌دهدبرای اینکه این گروهک نتواند از کوه‌های عراق علیه ایران استفاده کند.
*فارس: ارتباط و موضع کردهای داخل ایران با پژاک چگونه است، چرا که طبق اخبار این گروهک به شدت به دنبال جذب نیرو از کردهای داخل ایران است، ولی مردم کرد ایران از آنها استقبالی نکرده‌اند.
زارعی:اولا مردم کرد در ایران خیلی خوب می‌دانند در نظام جمهوری اسلامی چه مقدار از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی به آنها توجه شده است. کردهای ایران ظلم‌های حکومت پهلوی علیه کردها را فراموش نکرده‌اند و خدمات جمهوری اسلامی را به گروه‌ها لمس کرده‌اند. آنها می‌دانند که آمریکائی‌ها هیچ‌گاه دلشان به حال ملت کرد نسوخته است و اصلا به فکر آنها نیستند و امروز می‌بینیم همین آمریکائی‌ها پشت صحنه گروهک‌ پژاکی هستند که مدعی احقاق حقوق کردها از نظام جمهوری اسلامی هستند و بنابراین پر واضح است که مردم کرد ایران کاملاً به این گروهک بی‌اعتنا هستند و می‌بینیم با وجود تبلیغات و هزینه‌های بسیار نتوانسته‌اند از مردم کرد ایران یارگیری کنند  .                                                                                                                                                                   .
حتی باید گفت فعالیت گروهک پژاک، فعالیت‌های اقتصادی مردم کرد را در بازارچه‌های مرزی با مشکل و رکورد جدی مواجه کرده است و این مسائل، مخالفت مردم کرد را با این گروهک بیشتر هم کرده است. زیرا رونق این بازارچه‌ها به امنیت وابسته است. و همین گروهک پژاک علیه امنیت مرزها اقدام می‌کنند. در اخبار شاهد هستیم، هر از چند گاهی اعضای این گروهک وارد روستاها و مرزی کردنشین می‌شوند و با غارت، کشتن و گروگان‌گیری از آنجا فرار می‌کنند. و این خود بهترین دلیل برای عدم استقبال و کمک مردم کرد ایران نسبت به این گروهک تروریست است .                                                                                                                                 .
*فارس: آقای زارعی شما به عنوان یک کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه بفرمائید برای دفع آسیب‌های احتمالی وجود این گروهک تروریستی چه باید کرد؟                                                                                                                                      .
زارعی: چیزی که امروز مهم است این است که امنیت مردم در مرز باید تأمین شود. کشورهای همسایه عراق و ترکیه باید به مسئولیت خود عمل کنند .                                                                                                                                                     .
مذاکره با دولت‌های مرکزی ترکیه و کردهای ترکیه و دولت عراق باید استمرار داشته باشد، که در این صورت طبیعتاً این گروهک‌ها بی‌ریشه میدان مانور کمتری پیدا می‌کنند و اینکه چون ریشه این دسایس آمریکا است معتقدیم، با خروج آمریکا از منطقه که اجتناب‌ناپذیر است طبیعتاً این گروهک ما از بین خواهد رفت.                                                                                                              .
*فارس: روش و برنامه ایران برای مقابله با این گروهک چیست؟                                                                                        .

زارعی: جمهوری اسلامی از ابتدا مسئله بومی کردن دفاع را دنبال می‌کرد و این مختص به امروز نیست. ما در زمان اوایل انقلاب در مناطق کردنشین تشکیلاتی به نام پیشمرگان کرد داشتیم که فلسفه وجودی آنها همین دفاع بومی بود که هر مردمی از منطقه خود دفاع کند و این افتخار جمهوری اسلامی ایران است که سیاست‌هایش به گونه‌ای در حوزه امنیت تنظیم می‌شود که امنیت مردم توسط خود مردم تا‌مین شود.                                                                                                                                                                     .
امروز اکثر قریب به اتفاق نیروهای تامین‌کننده امنیت استان‌ها از مردم بومی همان استان هستند و این شامل کردستان هم می‌شود.ولی بستگی به شرایط در جایی احساس می‌شود که این نیروهای بومی تقویت شوند که در آن صورت یگان‌هایی آنها را کمک می‌کنند.
*کردهای ایران جزو اصیل‌ترین مردم ایران محسوب می‌شوند.                                                                                             .
ضمن اینکه من با مردم کرد آشنایی و ارتباط عمیق سال‌های دور دارم و با مردم، جوانان، کشاورزان کرد هم صحبت بوده‌ام. واقعیت این است که علی‌رغم تصویری که به واسطه برخی شرارت‌های ضد انقلاب از مردم کرد ارائه شده است، کردهای ایران جزو اصیل‌ترین مردم ایران محسوب می‌شوند .                                                                                                                 .
علاقه عجیبی به اهل بیت(ع) حتی در میان سنی‌ها وجود دارد و در واقع می‌توان ادعا کرد که در محبت اهل بیت(ع) فاصله‌ای میان جوان کرد سنی و جوان شیعه وجود ندارد.خالکوبی در کردستان یک سنت است و فراوان می‌توان خالکوبی «حیدر» که نام حضرت علی(ع) است را در خالکوبی‌های جوانان کرد پیدا کرد.مردم کردستان به وطن خود ایران عشق می‌ورزند و نسبت به آمریکائی‌ها بسیار بدبین و واقع‌بین هستند، لذا یک پیوستگی عمیق فرهنگی و اعتقادی میان مردم این منطقه با فرهنگ ملی ایران اسلامی وجود دارد و تفاوتی احساس نمی‌شود
*فارس: عملکرد حکومت‌های اروپایی و غربی را در قبال این گروهک‌ تروریست چگونه می‌بینید؟
زارعی: حمایت غربی‌ها از گروهک‌های تروریستی مسئله جدیدی نیست مثلا کشورهای اروپایی از سازمان منافقین که حتی در میان ضد انقلاب ایران منافقین جایگاهی ندارند و خود معترف به کشتن چند هزار ایرانی هستند، اعلام حمایت کردند و اینکه علی احمدی به عنوان گرداننده اصلی گروهک پژاک از حمایت آلمانی‌ها برخوردار می‌شود تعجب‌آور نیست.
دولت‌های اروپایی قطعا باید پاسخگوی این سیاست‌های غلط خود باشند. ولی سازمان‌هایی که وظیفه پیگیری و پرسش‌گیری را برعهده دارند مثل سازمان امنیت، شورای امنیت، کمیسیون حقوق بشر، ساخته و تحت حاکمیت خود اینهاست
یعنی یک چرخه باطلی میان پرسش‌کنندگان و عمل‌کنندگان وجود دارد که این چرخه باطل جهان را به وضعی که امروز شاهد آن هستیم در‌آورده است .                                                                                                                                                          .
البته ما باید شکایات خود را به مجامع بین‌المللی پیگیری جدی کنیم و اتفاقا ما در این زمینه کم‌کاری می‌کنیم ما باید در ازای کشته شدن هر شهروند توسط اینها یک پرونده در مجامع حقوقی باز کنیم و باید فعالیت‌های سایسی، دیپلماتیک و حقوقی خود را بیشتر کنیم که بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد و این تجربه شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین