۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مانیفست کردستان بزرگ با نامگذاری روژاوا به شمال سوریه نابود شد.

مانیفست کردستان بزرگ با نامگذاری روژاوا به شمال سوریه نابود شد.

  • ۱۱ دی ۱۳۹۵
  • ۳۲۰ بازدید
  • ۰

روژاوا در زبان کردی یعنی غرب و حامیان اندیشه کردستان بزرگ که عبدالله اوجالان بنیان گذار این اندیشه بود در رسانه های خود برای مناطق کردنشین سوریه از واژه ها و عباراتی همچون: روژاوا، کردستان روژاوا و یا روژاوای کردستان (غرب کردستان) استفاده می کنند.
ولی اکنون با تغییر سیاست ۱۸۰ درجه شورای رهبری پ ک ک مانیفست کردستان بزرگ به حاشیه رانده و روژاوا به شمال سوریه نامگذاری گردید.
به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از خبرگزاری هاوار، وابسته به شاخه پ ک ک در کردستان سوریه، منتشر کرده است در جلسه اخیر مجلس موئسس نظام فدرالی دموکراتیک روژاوا-شمال سوریه تصمیمات مهمی گرفته شد.
این خبرگزاری به نقل از برخی شرکت کنندگان در جلسه اعلام کرد یکی از مصوبات این جلسه تغییر نام “نظام فدرالی دموکراتیک روژاوا-شمال سوریه ” بوده است بگونه ای که از این پس واژه روژاوا حذف و این نظام فدرالی با نام “نظام فدرالی دموکراتیک شمال سوریه” نامیده می شود.
این اقدام پ.ک.ک با واکنش های مختلفی مواجه شده است. بسیاری از احزاب و سازمان های کرد در سوریه و عراق پ.ک.ک را به فاصله گرفتن از اندیشه کردستان بزرگ و نیز به حاشیه راندن عناصر ناسیونالیستی و ملی کُردها متهم می کنند.
این اولین بار نیست که جناح های رقیب پ.ک.ک را به بی توجهی به نمادهای ناسیونالیسم کرد متهم می کنند. چندی پیش پیکارجویان شاخه پ.ک.ک در سوریه با یورش به دفاتر شورای میهنی کرد در سوریه (ENKS) پرچم کردستان را از فراز دفاتر این شورا پایین آورده و آتش زدند.
همچنین صحبت های اخیر جمیل بائیک رئیس شورای اجرایی پ.ک.ک در مخالفت با تشکیل کشور مستقل کُردی واکنش هایی را در پی داشت. جمیل بائیک در گفتگو با پایگاه هندی Wionews گفت: پ.ک.ک به هیچ عنوان برای تاسیس کشور مستقل کُردی و تغییر مرزهای کشورهای منطقه فعالیت نمی کند.
صالح مسلم رئیس شاخه پ.ک.ک در سوریه موسوم به PYD نیز ماه گذشته پس از خواندن گزارش خود در کنفرانسی در پارلمان اروپا که در آن مساله کردهای سوریه مورد بررسی قرا گرفت، اعلام کرد: ما به شدت ضد تاسیس دولت مستقل کردی هستیم. مسلم گفت: ما به دمکراسی حقیقی احتیاج داریم و در مناطق کردنشین سوریه هم به دنبال برقراری سیستمی دمکراتیک هستیم نه تشکیل دولت مستقل.
پایگاه خبری تحلیلی آوستا کورد نوشت: یکی از جعبه های سیاه پ ک ک رضا آلتون است که از سران مشهور این گروه می باشد. وی سه ماه پیش در مصاحبه با روزنامه السفیر لبنان گفته بود: پ ک ک برای کردستان سوریه نظام کانتون ایجاد کرد و نام آنها را نیز پ ک ک مشخص نمود. وی در آن مصاحبه درباره نام “نظام فدرالی روژاوا-شمال سوریه” گفته بود این عنوان درست نیست و کلمه “روژاوا” بایستی حذف شود چون مفهومی ملی دارد و پ ک ک ضد نظام ملی است.
رضا آلتون همچنین گفته بود در قامیشلو نه تنها کرد بلکه عرب و سریانی نیز وجود دارد و برای همین نیز پ ک ک نمی گوید قامیشلو شهری کُردی است. به گفته وی پ ک ک هنوز با دمشق رابطه دارد و این روابط قدیمی است و کمک های سوریه را فراموش نخواهند کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین