۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • لیبرال تر از لیبرال ها؛ خصوصی سازی آموزش و پرورش در کمین اقشار ضعیف جامعه

لیبرال تر از لیبرال ها؛ خصوصی سازی آموزش و پرورش در کمین اقشار ضعیف جامعه

  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
  • ۳۹۶ بازدید
  • ۰

برخی که اقتصاد آزاد را تنها راه توزیع عدالت در جامعه می دانند، به طرفداری سرسختانه از توسعه مدارس غیر دولتی می پردازند، این در حالی است که حتی لیبرال ترین های تاریخ نیز آموزش پرورش را به بخش خصوصی واگذار نکرده اند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از اروم نیوز،انقلاب اسلامی ایران به عنوان انقلابی مردمی نقش قابل توجهی برای مردم قائل بوده. مشارکت های مردمی یکی از شاخصه های الگوی اسلامی پیشرفت است و بر اساس آن باید این مشارکت ها در عرصه های مختلف به حداکثر برسد.

آموزش و پرورش نیز یکی از حوزه هایی است که حضور و مشارکت مردم می تواند موجب شکوفایی و توانمندسازی هر چه بیشتر آن شود. مشارکت مردم در آموزش و پرورش به معنی حضور تمامی ذی‌نفعان این عرصه و سهیم ساختن خانواده ها در تصمیم های مهم و تعامل با مسئولین مدارس به منظور افزایش بازده آموزشی بوده، اما متاسفانه آن چه که طی دو سال اخیر تحت این عنوان صورت می گیرد در واقع تنها توجه به بخش خاصی از مردم، یعنی صاحبان پول و سرمایه است.

با توجه به آن چه که در طرح توسعه مدارس غیردولتی دیده می شود، به جای شرکت دادن مردم این مشارکت بخش خصوصی است که در انتظار نظام آموزشی کشور بوده و در واقع باید گفت دولت به دنبال خصوصی سازی آموزش و پرورش تحت نام مشارکت مردم در امر آموزش و پرورش است.

کاهش هزینه های دولت یکی از اصلی ترین عللی است که برای این تصمیم مطرح می شود. بدین ترتیب بخشی از بار مالی تحصیل دانش آموزان در مدارس غیردولتی بر دوش خانواده ها قرار می گیرد این در حالی است که در اصل سی ام قانون اساسی آماده است “دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.” اما با این حال کمک های قابل توجهی از جانب دولت متوجه این مدارس می شود.

در این طرح فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاه های غیرتخصصی با حق الزحمه های پایین تر، حتی زیر قیمت مصوب در قانون کار، جای معلمان با سابقه و فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان را گرفته و جایگاه والای معلمی را بی اعتبار می کند.

حامیان توسعه مدارس غیردولتی همچنین مدعی اند کیفیت آموزشی این مدارس بالاتر از مدارس دولتی است. این مساله باعث شده است برخی مدارس غیر دولتی جهت نشان دادن آمار بالای موفقیت در کنکور با شرایط خاص و در واقع گزینش مهندسی شده، از طریق برگزاری آزمون های علمی و یا با در نظر گرفتن معدل، اقدام به پذیرش دانش آموز کنند.

علی رغم مشکلات مذکور در این طرح برخی چهره هایی که در میان تصمیم سازان اقتصادی جناح های خاص، سالهاست به عنوان حامیان سرمایه داری و نئولیبرالیسم شناخته شده اند و اقتصاد آزاد را تنها راه توزیع عدالت در جامعه می دانند، به طرفداری سرسختانه از توسعه مدارس غیر دولتی می پردازند. این در حالی است که حتی لیبرال ترین های تاریخ نیز آموزش پرورش را به بخش خصوصی واگذار نکرده اند اما خصوصی سازی این حوزه را در کنار صدا و سیما و حوزه فرهنگ و بهداشت به کشورهای در حال توسعه الزامی می دانند!

امید است دلسوزان کشور و انقلاب با دقت و جدیت اجازه ندهند نظام آموزشی کشور به عنوان امری که در کنار مسائل دفاعی، بهداشتی و نظامی، جزو امور حاکمیتی محسوب شده که موجب اقتدار کشور است، با اتخاذ برخی تصمیمات نادرست به قهقهرا رفته و افرادی که هیچ عبایی از له کردن اقشار ضعیف زیر چرخ توسعه ندارند پشت نقاب دلسوزی برای دانش آموزان بستر را برای بهره برداری های حزبی و سیاسی فراهم کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *