۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • شاخصه های انتخاب اصلح و نقش آن در ایجاد مجلسی تأثیرگذار

شاخصه های انتخاب اصلح و نقش آن در ایجاد مجلسی تأثیرگذار

  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
  • ۳۰۷ بازدید
  • ۰

چنانچه سیری در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد انتخاب نماینده اصلح داشته باشیم می توانیم به معیارهای مناسب جهت یک انتخاب درست دست یابیم، طبق نظر ایشان در وهله اول ایمان ،اخلاص و امانت داری از شاخصه های مهم یک نماینده اصلح است
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : طبیعتا هر انسان در طول زندگی خود انتخاب های زیادی دارد که شاید بعضی از آنها سرنوشت ساز باشند،انتخاب رشته،شغل،همسر و…ولی بعضی انتخاب ها هستند که علاوه بر سرنوشت خود فرد سرنوشت جامعه و خانواده او را هم عوض می کنند و چه بسا انتخاب های غلطی که نسل های بعدتر ازما هم از آثار و تبعات آن در امان نباشند.یکی از این انتخاب ها، انتخاب نماینده مجلس شورای اسلامی می باشد.

شاید این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که ویژگی های یک مجلس خوب و تاثیر گذار چیست؟به نظرم برای پاسخ به این سوال به این نکته بپردازیم که ویژگی یک نماینده خوب و تاثیر گذار چیست ،چرا که نتیجه فعالیت مجلس شورای اسلامی برآمد فعالیت و اعتقاد و منش تک تک نمایندگان می باشد.یک انتخاب خوب می تواند در حوزه زندگی جتماعی و فردی و اداره امور سیاسی و اجتماعی در داخل و سایت خارجی تاثیر بسزایی داشته باشد. در نظام جمهوری اسلامی بر اساس تفکیک وظایف و اختیاراتی که بین قوای سه‌گانه شده است.

بحث قانونگذاری و نظارت بر قوه مجریه بر عهده قوه مقننه متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذارده شده است. بر این اساس، یکی از مهم‌ترین انتخابات در انواع انتخابات سیاسی، ‌انتخابات مجلس شورای اسلامی است که به دلیل گستردگی و اهمیت حوزه کاری آن قطعاً انتخاب اعضای آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است،هرچند که در شهرهای مشترکی به سان نقده معمولا به جنبه قانونگذاری و کلان نمایندگی مجلس توجه خاصی نمی شود و این انتخاب تحت الشعاع مسائلی مثل رسیدگی به شهر و جذب بودجه و مسائل قومیتی قرار می گیرد.

اگر سیری در فرمایشات مقام معظم رهبری (دام ظله) در مورد انتخاب نماینده اصلح داشته باشیم می توانیم به معیارهای مناسب جهت یک انتخاب درست دست یابیم. طبق نظر ایشان در وهله اول ایمان ،اخلاص و امانت داری از شاخصه های مهم یک نماینده اصلح است،چرا که یک نماینده با ایمان و اخلاص بدون چشم داشتی برای خود و حزب خاصی آماده هست که تمام توان خود را جهت منافع مردم و نظام اسلامی و آرمان های انقلاب به کار گیرد و غیر از خدا از کسی و گروهی نهراسد و از ملامت دیگران بیمی ندارد.

شاخصه دیگر نماینده از نظر معظم له دردمندی و دردشناسی یک نماینده می باشد،نماینده ای که دائما با قشر مرفه جامعه دم خور است؛ اصلا نمی تواند فقر،درد و مشکلات اقشار متوسط و ضعیف جامعه را درک کند،با تصمیمات نادرست در جهت مرفه تر کردن قشر ثروتمند گام بر می دارد و جامعه را به سوی سرمایه داری غربی سوق می دهد.

نکته بسیاری مهمی که قابل توجه است این است که یکی از عمده‌ترین مسائل موجود در نظام‌های سیاسی‌ای که رجال آن بر اساس روش‌های انتخابی تعیین می‌شوند،‌ بحث تبلیغات جهت جلب‌نظر انتخاب‌کنندگان است. بر همین اساس در این‌گونه نظام‌ها عمدتاً کسانی که تبلیغات بیشتر، جذاب‌تر و متنوع‌تر دارند از شانس انتخاب بیشتری برخوردارند. لذا همواره کاندیداهای نمایندگی بر اساس توان مالی خود، طیف وسیعی از روانشناسان و‌ هنرمندان را جهت انجام چنین اموری بسیج می‌کنند و کسانی که از تمکن مالی بیشتری برخوردار باشند از متخصصین بهتر و بیشتری در این زمینه بهره می‌برند و تبلیغات رنگین‌تر و گسترده‌تری ارائه می‌دهند و هزینه‌های بسیار هنگفتی در این راه خرج می‌نمایند. یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری در رابطه با این روش تبلیغات دارند این است که : مردم باید توجه داشته باشند که تبلیغات رنگین و متنوع ملاک نیست.

یکی از تصورات اشتباهی که در ذهن عموم مردم در رابطه با وظیفه نمایندگان مجلس می‌باشد، این است که وظیفه اصلی نمایندگان، پیگیری و جذب امکانات مختلف برای حوزه انتخابی خود است. بر همین اساس یکی از راهکارهای تبلیغاتی نمایندگان این است که وعده‌‌های مختلفی در زمینه‌ پروژه‌های عمرانی و رفاهی به مردم منطقه خود می‌دهند که بسیاری از این وعده‌ها غیر عملی است.

در حالی که اساساً نماینده منتخب مردم یک حوزه انتخابی است که به عنوان نماینده افکار عمومی آن بخش از کشور،‌ در بحث قانونگذاری و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی ایفای نقش نماید. بر این اساس، مقام معظم رهبری در بحث انتخاب نماینده می‌فرمایند: “وعده‏هاى غیر عملى ملاک نیست. من با خودِ نماینده‏هاى محترم در دوره‏ه اى مختلف وقتى مواجه شدم، به اینها گفتم: آقایان و خانم‌هاى نماینده! وظیفه نماینده این نیست که وعده عمرانى و فلان پروژه، فلان کار را در منطقه انتخابى خود به مردم بدهد؛ اینها کار اجرایى است، کار دولت است.

وظیفه نماینده این است که بتواند قانون مورد نیاز کشور را پیدا کند، آن قانون را جعل کند. وقتى قانون شد ‌ـ یعنى قاعده‏اى گذاشته میشود ‌ـ دستگاههاى اجرایى و قضایى مجبورند برطبق قانون عمل بکنند و عمل می‌کنند. وعده‏هاى غیرعملى دادن، وعده‏هاى بزرگ دادن، اینها ملاک نیست؛ باید مردم توجه کنند؛ گاهى علامت منفى هم هست.از شاخصه های دیگر یک نماینده در فرمایشات ایشان این است که کسی را به مجلس بفرستیم که معتقد به شعارهای انقلاب از جمله استقلال باشد.نکند کسی را بفرستیم که به خاطر لاابلی گیری دینی فقط فرستنده سخنان آمریکایی هاباشد و با تصمیمات و قانونگذاری غلط کشور را وابسته به غرب کند.

یکی دیگر از شاخصه های یک نماینده تخصص و کارایی یک نماینده می باشد.ممکن است کسی خطابه و سخنرانی خوبی داشته باشد،ولی خطاب قوی کافی نیست نماینده علاوه بر شجاعت و مدیریت باید تخصص لازم را درزمینه کارهای حقوقی و اجرایی داشته باشد و الا بدون تخصص می شود دنباله رو تصمیمات نمایندگان دیگر و احزاب مختلف.امید است که با توجه به شاخصه های یک نماینده خوب به دور از هیاهو و جنجال های انتخاباتی و وعده های گاها دروغ،با چشمانی باز و بصیرت شخص اصلح را انتخاب کنیم که هم برای کشورمان و هم شهرمان مایه سربلندی و افتخار شود.

از این رو می توان به این نتیجه رسید که انتخاب اصلح و رأی دادن به نمایندگانی که بر مبنای اصول انقلاب و اسلام حرکت کنند و مطالبات مردم را پیگیری نمایند تأثیر به سزایی در ایجاد مجلسی تأثیرگذار دارد و این مجلس می تواند امورات و مطالبات مردم کشور را حل و فصل کرده و موجب رضایتمندی آحاد جامعه شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *